HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Modda DVD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/06/27 :  14:25:50  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har någon provat modda en DVD eller CD-spelare själva?
Har en gammal DVD Pioneer DV-370 som legat i källaren som jag moddat på enkelt vis: kopplat bort scartutgången (behöver ingen bild), dämpat locket med gummimatta, tagit bort gummifötter under och limmat en rejäl plint av MDF med massa silikon mot chassit. Innan lät den som en ranglig kakburk när man spelade skivor, nu är den så tyst, så tyst . Anledningen till mod är att jag provade den som transport via coaxial och tyckte om en hel del av det jag hörde, men det fanns något som störde välljudet, någon typ av resonanser tror jag, så jag fick blodad tand att göra detta. Hittade en del info på nätet.
Jag ska snarast lyssna och det blir spännande att höra om det låter annorlunda/bättre nu .

Edited by - Snutten on 2017/06/27 14:26:43

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/06/27 :  15:21:54  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det moddades CD-spelare för fullt för ett antal år sedan. Gör en sökning på "denver site:hififorum.nu" i t.ex Google så hittar du massor.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2017/06/27 :  16:18:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har testat en hel del DVD-spelare och även en del CD-spelare som transporter då jag satsade på Dac ganska tidigt och snacket om att bara om att bara det är ordning på 1 och 0 nollor så är det bra och att det alltid blir bättre om det är en välbyggd transport håller jag inte med det minsta med om. Finns sådant som alla rekommenderar och som jag totalsågar pg de låter dåligt rent ut sagt som den där äldre äldre Sony Cd-spelaren (tror den heter Sony CDP-XB920) som har en skivpuck i metall som man lägger på skivan och Faktiskt.se kelgris Pioneer DVD668 var inte heller någon höjdare. Jag prövade mig fram även om det kostade mig en del felköp tills jag hittade det som lät vettigt i mina öron och så har jag gjort hela tiden genom åren.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/06/27 :  16:22:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja det är upp till bevis nu, ska lyssna när jag har tid.
Jag vet exakt vilka CD jag ska lyssna på igen och jämföra med så det blir intressant. Den där gamla denver tråden kommer jag ihåg, det var ju rena underspelaren sas det då , vet inte hur bra den egentligen var.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/06/28 :  11:38:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul! Borde dock ligga under diy-delen?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/06/28 :  12:00:03  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Lyssnade i går, och ja det låter annorlunda. Jag har visserligen provat med en annan koaxialkabel som är lite mer påkostad och mycket kortare så jag ska låta vara osagt om det är kabelbytet eller modden som hörs, men ska byta tillbaka till min längre kabel i kväll.
Hur som, skillnader jag upplever är ett stabilare ljud, främst i basen som låter riktigt solid. Det är också mer "hål igenom", hörde lite nya detaljer i musik som jag aldrig uppfattat tidigare. Det låter också lite lugnare men det finns gott om kraft när så finns i musiken.
Återstår alltså att prova kablarna mot varandra. Om allt fungerar bra i slutändan kanske jag kan ha detta som ett fullgott alternativ till datorn som transport via USB.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/06/29 :  08:42:04  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Konstaterade i går att kablarna ger lite olika ljud men det finns fortfarande svagheter i ljudet som inte försvunnit efter mod.
Jag kommer inte använda den eller fortsätta modda.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2017/06/29 :  08:56:27  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Finns tydligen inga genvägar.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/06/29 :  09:29:49  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Genvägar nej, men man kan ju alltid prova, det som tros vara en genväg behöver inte alltid vara det.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/06/29 :  09:52:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är ju oftast både roligt o lärorikt att prova sig fram, så det är iaf vunnet!
Det fanns mycket tweaks och grejer till CD-spelarna ffa under 90-talet. Ni kommer väl ihåg grönmålade kanter, tunna 'skivmattor' med magiska egenskaper, Sony PS-1 av viss modell, bärbara Sony Discman med buffertminnen, Denver-spelarna etc
Vissa svär på att de riktigt tunga spelarna från -80 o -90 tal låter bäst av alla CD och att de nyare uppsamplande bara är 'kejsarens nya kläder'.
Personligen tycker jag det finns både välljudande och mindre välljudande spelare av både äldre och nyare snitt likväl som i olika prisskikt.
Men, till sist o syvende finns det nog god anledning att spela filer istället!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/06/30 :  18:49:35  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ja filer i all ära, men det är en konst att suga ut allt i dessa filer.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/07/01 :  07:45:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Någon som gått igenom en del mod är ju Lukaz aka Lampizator, numera tillverkare.
http://lampizator.eu/SNIPIT/lampizator_DIY.html
Här är en direkt väg till transporter, kanske lite mer intressant i detta fall.
http://www.lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/CD_transport_DIY.html
Finns hur mycket läsa som helst där.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/07/02 :  20:52:43  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Tack Adagio, jag har läst där vilket gjorde mig nyfiken att modda.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000