HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett PA-mellanstick som tystnat!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/05/12 :  16:21:27  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Kära Forummedlemmar!
Detta jag skriver här är mina åsikter och lösningar. Det är upp till var och en att bedöma innehållet och trovärdigheten, jag vill inte väcka debatt men detta är min sanning. Capishe?
Ok, då kör vi, här kommer ett mellanstick mellan mellansticken

Det har väl inte undgått någon som läst i mina tidigare trådar att jag gått ifrån tämligen enkla, HK Signature 1.3 och 1.5, via mer kostsamma, Audio Research, Threshold, Carver och svindyra Gryphon, slutsteg till att använda bara PA-slutsteg.
Jag testade PA-steg och analoga delningsfilter för många år sedan men de brusade så det överröstade musiken! Så detta fick vara tills en kompis fick mig att prova ett Yamaha P7000s steg.
Jag satt som ett levande frågetecken i fejan och undrade om jag hörde rätt?!? Detta förhållandevis billiga steg spelade i samma klass som de svindyra stegen uppräknade ovan!
För att förnimma brus så var jag tvungen att hålla örat nära diskanten, 50Hz växelbrum som jag haft problem med i både Threshold och Gryphon, var som bortblåst!
Och som de spelar, kraft, dynamik och medryckande! Jag blev kär#8230;
Men mycket vill ha mer så efter en tid så började jag testa andra PA-steg. Ett Yamaha T5n hamnade i stapeln och WOW! 3D-perspektivet djupnade, mikrodynamik och separation ökade, ja, alla parametrar blev ännu bättre! Att det sen dubblar uteffekten jämfört med P7000s och går att belasta kontinuerligt ner till 2 ohm gör inte saken sämre! Nykär igen!
Ärligt, dessa steg spelar i högsta High End-klass, jag lovar! Prova och bli snopna!
Jag har inte hört bättre steg så detta är mina referenser! Dessutom strömsnåla och låter bra direkt från uppstart!

Så, många lovord men har de inga nackdelar?
Jo, 2!
1. Gräver stora hål i plånboken om man inte hittar begnade!
2. Högljudda fläktar!

Well, numero uno kan jag inte hjälpa till med, men numero due kan jag tipsa om hur jag gjort.

Och det är detta tråden handlar om! Få tyst på fläktarna i PA-steg.

Fortsättning med bilder följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/05/12 :  17:31:36  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Först så tager man ett lämpligt rack:



Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/05/12 :  21:58:40  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Därefter ett gäng lämpliga slutsteg:

På dessa lyfter man locket och kopplar bort fläktarna.

Problemet med högljudda fläktar löst?
Nä, inte än! Risk för överhettning föreligger!

Fortsättning följer...


"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/05/13 :  13:17:28  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Sen letar man upp en lämplig bit resonansdöd MDF/Masonit/Plywood-skiva och sågar till denna så den passar mot baksidan på racket.
Glöm inte uttag för alla kablar/sladdar/snöre som ska passera på vägen mot välljud

Inhandla alt. leta fram ett par TYSTA stora chassiefläktar (i mitt fall så blev det ett par 230mm Spectre Pro) och en lämplig strömförsörjning.
Ni som kör med HTPC kan sno ett uttag på datorns nätaggregat.

Efter ett hiskeligt sågande, passande och borrande kan det se ut så här:


Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/05/14 :  12:31:33  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Montering av fläktar med medföljande "gummistroppar":


Gummit dämpar överföring av vibrationer och därmed oönskade missljud:


Fortsättning följer...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/05/14 :  20:37:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Väldigt intressant information. Själv har jag bara gamla PA-steg aktivt delade, just nu Yamaha från 80-talet. Jag föredrar små steg i diskanten och stora i basen, samt något mitt emellan till mellanregistret. Den här serien har ju bara monster! http://www.yamahaproaudio.com/global/en/products/poweramps/tn_series/lineup.jsp

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/05/14 :  20:41:09  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.musikproffset.se/sv/artiklar/yamaha-t5n-.html

Jösses!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/05/15 :  02:49:53  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
more10: Yepp

Ok, eftersom fläktarna är monterade som sugande (det ni ), för att utnyttja filtren som är inbyggda i slutstegen, så vill jag ha ett så tätt rack som möjligt. Lite vinylfolie fixar det! Snyggt och billigt:


Så här blev det:




Sexbelysning får man på köpet :


Problemet med högljudda fläktar löst?
Yepp!
Tyyyyyyst och effektivt!

OBS! Denna lösning är avsedd för normalt HiFi-bruk! Ni som kör PA och utnyttjar stegen tufft bör nog låta originalfläktarna vara kvar i drift.

Fortsättning följer...INTE!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/05/15 :  21:01:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Läckert! Jag var inne på något liknande en gång i tiden när jag ägde 3st PLX2402 fast då med fläktarna inkopplade, en låda med lite slingrande ventilationskanaler, ljuddämpade, som en kåpa man ställde över stegen, provade dock aldrig, efter att ha pratat med QSC vågade jag jumpra av fläktarna när jag änvände stegen hemma, på låga effekter, och litade på att tempskyddet skulle lösa ut om det skulle bli för varmt.

När en kompis införskaffade ett RMX850 till hembion provade han en lösning med tysta ersättningsfläktar, vilket var ett mkt bra recept, inte lika kraftiga som oginalen men fullt tillräckliga vid hemmabruk, efter 2 år är det fortfarande tyst och då sitter man precis intill stegen, detta skulle jag prova om jag köpte riktiga steg idag.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2018/11/07 :  21:56:30  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kan rekommendera att byta fläktar till "Noctua NF-R redux-1800" Dom finns hos Kjell. Passar på avsedd plats och är i princip helt tysta. Inga problem att hålla kvar pekfingret (ca:50*) på kyltunneln efter en timmes plågande. Jag kör mina bryggat till dipolsubbar (70hz)med en hel del dipolkompensering i 16ohm. Fläktarna verkar styras av tempen och försörjningen kan ge så mycket som 24v. Lite orolig för det då Noctuorna är 12v's fläktar men spänningen fram till fläktarna översteg aldrig 7,5v.

Lite orolig för om fläktarna skulle starta med den låga spänningen också men det har aldrig hakat upp sig.

Edited by - DahlbergAudio on 2018/11/07 21:58:57
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/11/11 :  14:16:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är kul när man hittar sin lösning och håller fast vi det. Men även om detta inte är någon lösning för mig är det ändå intressant att läsa, jag har faktiskt gjort så som DahlbergAudio beskriver bytt till Noctuas fläktar i en av bekantskapskretsens slutsteg vilket var väldigt lyckat det har fått mig att fundera varför man inte monterar sådana från början, de är även bättre när det gäller luftflöde.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/12/06 :  17:06:48  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Tack DahlbergAudio för tipset!
Numera är även mina slutsteg "tysta", då jag följt ditt tips.
Knäpptysta fläktar och lätt att byta.
Rekommenderas

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2018/12/31 :  08:50:57  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Har gjort likadant i mitt sub steg (QSC)...
Funkar kanon
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2019/01/01 :  00:52:15  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag också, satte en sådan Noctua fläkt från Kjell i mitt Behringer ep2000. Den har 24v konstant till kylfläkten men lite enkel tillämpning av ohms lag så hade jag 8-9v kvar över fläkten.
Det blev om inte helt tyst så i alla fall mycket mycket bättre.

Rör...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000