HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rörförslag
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2017/03/23 :  17:35:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag har nyligen beställt ett litet budget-RIAA från Kina
Little Bear T7
https://www.aliexpress.com/store/product/Little-bear-T7-tube-valve-Phono-Turntable-RIAA-CD-Preamp-preamplifier-amplifier/401371_32671966637.html
Ska bli kul att jämföra med det inbyggda i min McCormack RLD-1

Nu till själva frågeställningen, det lär ju bli sug efter att testa andra rör framöver.
Vilka ska jag testa?
Billiga o bra, gärna med hänvisning till lämpligt inköpsställe

Tube model: 6J1 similar:5654,6AK5,EF95

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2017/03/23 17:37:47

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/24 :  22:12:33  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Vissa Little Dot-ägare är flitiga med att experimentera.

quote:
Update on the 6HM5s (Yugoslavia?!)...



Despite the blinding flashes still on start-up(!) - but with no obvious ill-effects after 50+hrs - these have definitely knocked the RCA 6DT6As off their perch. Initial reservations have been totally kicked into touch. I have now become an avid fan of really wide and deep soundstage, even though I thought it at first a rather less "intimate" sound. I love the 'airiness' and clarity these babies are putting out. And the range and 'cleanliness' of treble notes, coupled with extra instrument separation is truly a revelation. This separation probably also explains my initial doubts over bass response - what I thought may be a negative, ie less perceived 'slam', I now realise may be down to a much more subtle reproduction of different TYPES of lower frequency...ie a nice spread, rather than 'bunched', which at first can seem less weighty. Perhaps these tubes are not for heavy head-banging - unless you turn that knob right up! Then again, I am a firm believer that less is more as far as bass is concerned - there are so many fine, detailed things going on in a really well-recorded piece of music that it is bordering on the criminal to overpower them indiscriminately...just my personal thoughts, that is...But despite my ramblings, please don't get the wrong impression - bass is lovely and rich from these tubes. Give 'em a try! And the beauty of these also is they are just "plug 'n play" (EF95).



Happy rolling.



quote:
6HM5 / 6HA5 / EC90



No mods required. Use the EF95 setting. You want to avoid the short squat tubes that look like the typical 6AK5,


Detta är två klipp från en tubrullartråd på HeadFi om EF95-ekvivalenter. De finns på Tradera och ebay från samma (?) källa i Serbien. Kan vara värt att undersöka om det passar i din lilla nalle.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/25 :  09:21:06  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Vänta dig inga underverk, jag förstår att man (desperat) provar olika rör för att få det bättre.

Ligg lågt, lyssna på den och köp sedan något bättre. Slösa in bort
alla dina pengar på att köpa NOS-rör eller komponenter till den.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/25 :  12:11:27  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
A'men hallå, peter hå - några rör är väl bättre än knark och brännvin? Att experimentera lite gör ju att man förhoppningsvis blir lite mera erfaren när det gäller vad man kan förvänta sig. Att ersätta ett billigt rör med ett annat billigt rör kan aldrig vara fel. 'Blev det bättre, lika eller sämre? Vad kan det bero på?'.

Hur ska man veta vad man ska köpa istället som är bättre om man inte bygger en erfarenhetsgrund?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/03/25 :  12:50:16  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
När ett sådant råd kommer ifrån någon som säljer rör så är det allt i all välmening skulle jag påstå. Och jag kan mycket väl förstå att det är kul att testa olika rör, men man får inte heller glömma att det är mer än rören i konstruktionen som påverkar ljudet. Jag har för mig att rörgurun Erik Andersson skrivit det någon gång att för många "billiga" rörstärkare av olika slag som svämmat över marknaden de sista 10- åren(olika märken) som kommit ifrån Kina är undermåliga konstruktioner i sig. Det jag vill komma till är att om man köper något "billigt" så kanske man inte får så mycket bättre ljud oavsett hur mycket olika rör man testar, (utan bara små skillnader) utan man är tvungen att kliva upp ett steg på stegen när man väljer att köpa något för att få en tydlig förbättring. Och visst förstår jag att alla har inte råd att köpa en gedigen och bra pinal ifrån början, är själv fattig som en kyrkråtta numera, men jag kan ändå förstå peterh:s inlägg.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/25 :  14:19:25  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag tror också att det är ett råd i all välmening men tror inte heller att den som köper en billig pryl från Kina förväntar sig några underverk. Om man vill ändra något hos den mackapären för att uppnå något är det inte långsökt att byta ett rör eller två. Begagnade rör behöver inte kosta mycket. Strömförsörjning kanske också är något man funderar på. Någonstans måste man börja för att komma någonvart, om det är vad man vill.

Jag tycker att det är ett klokt råd att inte kasta bort sina pengar på dyra rör. Att förvärva lämpliga rör till det man vill undersöka kan vara en helt annan femma - eller tia.

Jag har precis varit till posten och hämtat ett par sådana där rör som jag nämnde tidigare. De kostade en hundralapp. Jag har petat i dem i en lånad Dot som står på värmning just nu. Om några minuter får jag veta lite om vad jag fått för min hundralapp. Om det verkar lovande kommer Dottys husse att få rören som tack för lånet. Hur utfallet än blir tycker jag inte att jag har kastat bort mina pengar. När jag tittar på annonser på#168;Blocket, Hifimagasinet och Tradera däremot - ja, då tycker jag mig se en massa bortkastade pengar.

Jag tror säkert att opethic kommer att få någon form av glädje och nytta av sin investering.

Förresten; vem f-n är den där Erik Andersson? Vad vet han om något??
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/25 :  15:40:21  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
" Förresten; vem f-n är den där Erik Andersson? Vad vet han om något?? "
Du är ny här förstår jag. Säger bara Edison...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2017/03/25 :  15:45:10  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack för inputen.
Jag förväntar mig absolut inga mirakel från denna billiga manick utan vill bara ha tips om lämpliga rör när det väl är dags att testa dess fulla "potential".
Jag tror o misstänker att rörens uppgift i Lillebjörnen är som en del i bufferkretsen, inte i någon direkt förstärkning - Det förs diskussioner i ämnet på webben, många tror saker, ingen vet Haha

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2017/03/25 15:47:08
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/25 :  17:41:59  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
quote:
" Förresten; vem f-n är den där Erik Andersson? Vad vet han om något?? "
Du är ny här förstår jag. Säger bara Edison...


Säg inte bara Edison. Säg Audion Silver Night, Triod 750, Dream, and tell a friend about it.

Jag skojar bara lite med dig Peter. När Erik drev DalaLjud ledde han mig i fördärvet...
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/25 :  17:53:26  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Såvida man inte bygger en fuzzbox så är rörens uppgift att arbeta i sin mest linjära område och
påverka ljudet så lite som möjligt. Hör man påverkan/skillnad så är det något som inte är i korrekt
arbetspunkt.
En korrekt dimensionerad förstärkare blir okänslig för vilka rör ( av rätt sort) man använder. Tror jag i alla fall ( en liten brasklapp skadar aldrig)
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/25 :  21:32:37  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag ifrågasätter inte dins sunda utgångspunkter. Om jag tar fasta på följande
quote:
En korrekt dimensionerad förstärkare blir okänslig för vilka rör ( av rätt sort) man använder. Tror jag i alla fall ( en liten brasklapp skadar aldrig)

så kan man kanske tänka sig att om billiga kineser inte är välkonstruerade skulle det kanske i just dessa kunna ge effekter att testa olika rör. Eller?

Bortsett från detta känner jag igen resonemanget om 'kinaskit'. När jag växte upp kom 'skiten' från Japan. Inte bara när det gällde elektronik utan även bilar och annat. Den här senaste kommentaren riktar sig inte mot något du har påstått utan är bara en allmän reflektion. Tänk - om inte vi svenskar fanns skulle världen bara bestå av utlänningar.

Jag hoppas att du får kul med din nallebjörn, opethic. Att ha kul är roligt. Jag skojar inte.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/25 :  22:48:41  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
På den tiden man talade om "japanskit" köpte jag en av de första honda motorcyklarna som kom till sverige.
Och den var i alla avseenden bättre än annat som gjordes i england, ja tom tyskland. Snabb, 20 hästar ur en 125-a,
bensinsnål, elstartad, och den bara fungerade.
Vi skall inte göra misstaget att tro att allt som kommer från kina är skit, tvärtom vi får vad vi
betalar för, betalar vi bra så blir det utmärkt. Problemet är väl att mycket vi ser är ur det lägsta prissegmentet, vänta bara tills vi får bilar och elektronikgrejor som siktar högre. Vilket redan
ericsson har upplevt f.ö., huawei tar inte affärerna för att de är billigare...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/26 :  10:22:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
En korrekt dimensionerad förstärkare blir okänslig för vilka rör ( av rätt sort) man använder. Tror jag i alla fall ( en liten brasklapp skadar aldrig)

Det här förvånade! Jag tycker personligen att man kan få ganska olika resultat beroende på vilka rör som sätts i apparaten. Nu är jag en redig novis på detta med rör men mina empiriska undersökningar har dock visat på motsatt förhållande, alltså att rör av samma typ men olika tillverkningsmetod/land kan låta duktigt olika?
Det inkluderar även dyra apparater som förhoppningsvis återspeglar tillverkarens kompetens och kvaliteteten på utförandet som t.ex. min gamla VTL TL5.5 Signature.

Men, jag kanske lurar mig också.
Hur mycket förändras ett rör under sin livstid? Både mätmässigt och ljudupplevelsemässigt? Ta t.ex. ett matchat par EL-34 in en pentodkoppling som i min lilla Xindak V15. Vad kan man räkna med i drifttid? Hur lång tid har de sina optimala egenskaper?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2017/03/26 :  10:51:16  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Det borde inte vara skillnad på olika rör som följer spec och som är tillräckligt lika. ( även om det följer spec så skiljer det ganska mycket på egenskaperna, därav att matchning ibland behövs)
Ett rör är i princip ett spänningsstyrt motstånd, men inget perfekt
motstånd utan avviker från en linjär kurva.

De rör som uppfattas låta annorlunda, det skulle vara intressant att
mäta upp dem, och vilken vilopunkt de har i kretsen ifråga.

Vad gäller livslängd för EL34, 3-5000h är en siffra som nämnts,
begränsad av katodemmissionens utarmning. Men sannolikt dör
en hel del rör inte av detta utan av överslag orsakat av inträngande gas och överhettning med åtföljande beläggningar på i huvudsak g1.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/03/26 :  11:24:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Precis som motstånd så kan rör av samma typ kan ha olika brusnivå, och disten kan vara olika på rör av samma typ.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2017/03/26 :  15:19:57  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Om jag ska återknyta till den där Andersson köpte jag Edison One som var utrustat med ett ECC83 och två Sovtek 6922. Som ny rörhusse ville jag prova lite olika annat. Jag kom över ett antal ECC83 av olika tillhandahållare. (Vissa av dem kom nog ändå från samma tillverkare).
Det var Philips, Tungsram, Telefunken, Siemens, Mullard och kanske något jag glömt. Samtliga påstods vara oanvända. Det enda jag kunde mäta var emission i triod 1 och 2 med en Euratele Köln. Det såg bra ut på nästan samtliga. Vid praktisk användning tyckte jag sämst om Telefunken och bäst om Siemens E83CC (45:-) och Mullard. Det senare har högre mysfaktor medan jag upplever det förra som mera korrekt.

Jag landade på Siemens PCC88 istället för 6922. Jag är medveten om att de skiljer sig elektriskt om än icke på ett avskräckande vis. Jag tyckte att jag fick ett mera autentiskt ljud på akustisk musik med den kombinationen.

Samtliga dess skillnader kanske sitter i mitt huvud - vi lyssnar ju med hjärnan och inte med öronen - men det spelar ingen roll för mig. Jag uppmanar ingen att följa mitt exempel. Var och en blir salig på sin fason.

Edison 12 och Triod 750 har gjort Ettan sällskap.

Jag spelar fortfarande på de grejor som den där Erik Andersson som inte begriper någe om någe har konstruerat och monterat. Det är väl ett kvitto på att ingen ska ta mina utgjutelser på allvar. Eller?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/03/26 :  19:15:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
För att återknyta till tråden:

Kolla upp vilka rör som kan vara kompatibla. Om du hittar sådana skapligt billiga (kolla med oss härinne med!) köp hem, men det är ju inga ärkevanliga/ärkeanvändbara rör som ECC88, EL34, EF86 osv, så lägg inga stora summor, om du nu ska lägga några summor alls.
Sedan kan jag tycka att om den låter skaplig, så är den skaplig. Låt ingen djävel ta det ifrån dig. (Ljud)kvalitet har ytterst sällan med prislappen att göra - kolla högtalarkablar och deras pris och vilken "kvalitet" man får för tusenlappar (FNISS!!!).

Vad gäller röen, har du ryska varianten 6#1046;1#1055;. Jag kan ha något/några sådan hemma. Är de begagnade kan du få dem mot porto. Andra typer: E95F, 6AK7, 6F32
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2017/03/26 :  20:53:23  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Att det inte är skillnad på olika fabrikat och mellan nyproducerade och NOS är ju nys, jag skulle kunna äta upp min hatt på att jag hör skillnad. Jag har en hel liten fin samling av div ECC88, E88CC, E82CC mm av märkena Telefunken, Amperex Bugle boy, Seimens, Philips, Tesla och JJ. Det är såpass stor skillnad att jag iaf har tydliga preferenser.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/03/26 :  22:29:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kikade tillbaka på den "lilla björnen" som opethic länkade till.
Den verkar vara byggd på RIAAt från en Denon AVR2310 med en påhängd rör buffer om jag fattar den kryptiska engelskan. Alltså mera ett försteg utan volymkontroll(?)
Kan man räkna med att en rörbaserad buffer påverkar ljudsignaturen? Alltså gör ljudet mera "rörigt" om ni begrip'?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2017/03/26 22:32:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000