HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Brummande Gainclone - Hjälp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/21 :  13:50:03  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Hej

Skulle behöva lite hjälp i felsökning av brummande Gainclone (lm3886tf). Drar lite kort bakgrund.

Har använt nätdelen från följande kitt men köpt tomma XY kort till lm3886-kretsen och komponenterna till dessa på conrad.
Bulten till trafon är isolerad från chassit.
In och utgångar är också isolerade från chassit (EDIT).
Ringkärnetransformatorn är en 2x24v 300VA.

Problemet jag har är ett svagt brummande i högtalarna hörs på kanske 30cm avstånd och utan att jag har något kablage inkopplad på rca-ingången. Ett svagt brummande hörs även från trafon men det har jag förstått kan vara svårt att ungå med en Ringkärna.

Jordningen har jag testat flera olika varianter utan framgång.
Nu ser det ut enligt följande (detta är vad jag tolkat stjärnjord vilket verkar vara det som rekomenderas):



Jag funderar på om det är nätdelen som spökar. Nätdelen mäter +-34V. Skulle det hjälpa och testa en annan nätdel?

Har ni några ideer på vad som jag kan testa för att få bort det sista brummet?

MVH
en förvirrad västkustbo =)


Edited by - biese on 2017/03/21 14:31:47

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/03/21 :  14:19:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Har du provat att koppla in RCA kablaget?
Ofta blir det ju brum om man kör ett slutsteg utan signal.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/21 :  14:22:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
"Ett svagt brummande hörs även från trafon men det har jag förstått kan vara svårt att ungå med en Ringkärna"
- En ringkärnetrafo är ofta tystare än EI-dito.

Mät så inte in/utgångskontakterna har kontakt med lådan. Detta ger två jordpunkter dvs jordströmmar. Isoleringsbrickorna vid RCA-kontakterna skall användas.

Fö, kan man skilja på chassijord (i lådan) med signaljord via en resistor (10 Ohm) eller två spegelvända parallella dioder.

Att vända elkontakten (230) kan också fungera ibland eftersom det ändar potentialen i chassit.



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/21 :  14:30:53  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Missade att skriva det, både in och utgångar är isolerade från chassit.

Jag får testa att koppla in ett försteg och spela lite och se om brummet försvinner när det kommer någon signal.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/03/21 :  15:39:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kortslut ingångarna bara som en första test

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/21 :  18:12:27  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Kortslut ingångarna bara som en första test

Passa på att mäta DC- offset på utgångarna.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/21 :  18:57:51  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Rolf-san, försökte leta men hur mäter jag DC-offset? Har inte tillgång till något mer avancerat än en multimeter.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/21 :  20:00:22  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Precis vad du behöver.
Bör vara max 50mV.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/21 :  20:55:02  Show Profile Send biese a Private Message  Reply


Ska jag tolka detta som 10mv?



När jag kortsluter rca ingången så försvinner brummet och kvar är ett lågt susande ljud, kanske lättast kan liknas med suset i ett snäckskal?

Men det "sprakar" bra mycket när jag rörde med fingret på rca signaldelen innan jag kortsluter den, men så kanske det alltid är.

Edited by - biese on 2017/03/21 21:13:34
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/21 :  21:39:26  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
1mv borde det kanske tolkas som vid närmare eftertanke

Jag kopplade in telefonen med 3.5mm -> rca och det brummade lika mycket som utan rca men jäkligt mycket sprak när det kopplades in /ut.

Något mer jag kan kolla eller har ni någon kvalificerad gissning?

Fick ett tips om att det kunde vara dåliga glättningskondensatorer (billigt kinaskit), skulle detta kunna ge ovan fel?
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/21 :  21:56:44  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kolla alla jordanslutningar en gång till.
Till stjärnan och mellan alla anslutningsställen.

Offset mäter du på utgångarna med kortslutna ingångar.

Bruset kan vara brus från konstruktionen som sådan.




När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/21 :  22:24:48  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Mätt offset igen med kortslutna rca ingångar och mäter fortfarande 001 , mätte ett AAA batteri och den sa 1503.

Jag får nog se över jordningen igen som nästa steg.
Vilka kablar blr jag tvinna och finns det några kablar jag inte ska tvinna?
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/03/21 :  22:42:26  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Mätt offset igen med kortslutna rca ingångar och mäter fortfarande 001 , mätte ett AAA batteri och den sa 1503.

Då är ju det bra så långt.
Bruset har jag ingen aning om, men lite brus finns ju alltid med.
Kör du på max utan att lyssna på något eller hörs bruset när du spelar något?

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/21 :  23:08:32  Show Profile Send biese a Private Message  Reply

Brummet är konstant, dvs jag kan överrösta det med musik men det hörs vid låg volym.

Det lilla bruset/suset är inget som stör, däremot brummet

Jag har ingen pot på steget utan det kör max. I testet så sänkte jag volymen på telefonen jag kopplade in .

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/03/22 :  05:41:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Prova att sätt ett 10 ohms motstånd mellan signal jorden och chassijorden enligt pix recept ovan.
Det brukar kunna få bort en del brum.

Om man kollar på din skiss ovan så får du kanske dra jorden ifrån förstärkare orten direkt till psu kortet och sedan sätta ett motstånd mellan psu kortet och stjärnan.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/22 :  10:39:10  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Hur stora är kondensatorerna i nätdelen?

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/22 :  16:21:52  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Jag ska testa sätta dit ett 10ohm motstånd.
Att vända kontakten gör ingen skillnad heller.

Kondensatorerna är på 10.000uF styck

Har en nätdel till ett delningsfilter på +-15v som jag ska testa koppla in. Det är inte så kraftfullt men borde kunna se om brummet försvinner.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/03/22 :  17:58:19  Show Profile Send UBT466 a Private Message  Reply
Ja 10 000 räcker ju och blir över. Då är det i alla fall inte där problemet ligger - om du inte fått en batch med dåliga kondingar. Men det har jag aldrig hört talas om...

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/22 :  19:52:10  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Fast jag litar inte längre på dessa "kinakort" . Säkert dåliga kondingar.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/24 :  07:52:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Eftersom det blir tyst när du kortsluter ut-/ingångarna så bör det, tycker jag, ha något med jordningen att göra och inte nätdelen.
Hur gick det med motstånd i serie med signaljord?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/25 :  12:41:53  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Nätdelen är bytt och ljudet är kvar, precis som ni trodde ;) (hatar när nån annan har rätt, hehe)

Brummet finns i båda kanalerna och har testat både att koppla bort rca kablaget från korten och även bara kört ett kort, det brummar likförbannat svagt i högtalarna.

Drog om allt kablage, tvinnade ström, rca och högtalarkabeln (blandade självklart inte ström och signalkablage osv.)


Jag får lägga en beställning på motstånden till signaljorden och testa, men hjälper dem när brummet även finns när jag inte har rca anslutningarna kopplade på kortet änns?
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/25 :  13:07:40  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
En sak som jag kom på är att stjärnjorden består av en jävla massa hopplödda kablar. Bör jag införskaffa ringkabelskor och bulta ihop alla dessa istället? Gör det någon skillnad?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/03/26 :  20:58:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Nej, spelar ingen roll mer än att det ev. är snyggare.
Skaffa motstånden. Du kan säkert hitta och löda ur dem ur någon gammal trasig elektronikpryl du hittar i soprummet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

biese
Starting Member

38 Posts

Posted - 2017/03/27 :  14:36:16  Show Profile Send biese a Private Message  Reply
Nu vart jag tveksam. Vart vill ni ha 10ohms motståndet, mellan rca och stjärnan eller mellan stjärnan och chassijorden?



Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/03/28 :  09:28:59  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Stjärnan och chassijord
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000