HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Storrensning i skrotförrådet!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/14 :  17:01:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Edit: Eftersom folk är för blyga för att lägga bud så provar jag att sätta ut priser, prutmån finns beroende på dagsform.

Börjar bli längesen jag kunde se golvet i förrådet så nu blir det skrotloppis. Bildkvalitén får ursäktas, samma sak med allt damm som samlats på grejorna...

Ett par Hammond 125DSE, begagnade. Anslutningstrådarna är avkortade men inte jättekorta. 400:- för paret.


Ett par Edcor XSE15-8-4,5, lätt begagnade men den ena har fått sig en törn så att bobinen spruckit men skadan är lagad med epoxy. 200:- för paret. SÅLDA!


En ZV9 (samma sak som Firstwatt F3), konstruerad av Nelson Pass. Single End med effekt-Jfet som förstärkande element. Byggt med fina komponenter och låter grymt bra, ge ett vettigt bud annars behåller jag den! Edit: Hörde jag 4000:- ?



Rörförstärkare med 807 och 6SL7 i ultralinjär PP-koppling. Edcor utgångstrafos, nättrafo från Hammond. Rören körs ganska försiktigt så det är inget effektmonster. GZ34 rörlikriktare men ryssröret som sitter i funkar inte särskilt bra så jag föreslår en enkel modifiering till kiseldioder. Ge ett bud den som vill, men ha i åtanke att den här apparaten inte är särskilt barn- och djursäker. Edit: 1500:- för den som faktiskt vill köpa istället för att bara chatta om konstruktionen:)




Ett par enorma rörmonoblock, PL519 PP med E81L ingångssteg. Byggda med inspiration av Pete Milletts "Engineer#180;s amplifier" med plate to plate-feedback. Hammond utgångsjärn. Ger ca 75W styck, uttag för 4 och 8 ohms last. Varje monoblock är ungefär i storlek med en ölback... Samma som med Zenen, ge ett bra bud annars behåller jag dem.
Edit: 5000:- för paret, eller ett skäligt bud om nån vill göra en snabb affär.




Världens mest idiotiska förstärkare, Son of Zen. Gammalt bygge som inte varit inkopplat på ett antal år. Har inte riktigt siffrorna kvar i huvudet men jag har för mig den ska ge ungefär 2x6W ut och alstrar en hel del värme. Lagom för den som gillar att lyssna utomhus...i januari. En förstärkare för köttätare!
Om någon är intresserad kan jag funktionstesta den och kanske rota fram lite sifferunderlag från när den byggdes. Jag förväntar mig inga fantasibelopp för det här monstret, den som vill ha en förstärkare med attityd kan lägga ett bud. Edit: 1500:-, jävligt billigt för så många kilo ren attityd!




Midbashorn, 145Hz tractrix. Spelar ca 150-1500Hz, undre gränsen beror lite på hur de står mot golv och väggar. Bestyckade med åttor från RCF. Kompletta och klara att spela på men ska de stå i finrummet så vill man nog måla om dem, färgen är skavd efter diverse flyttar. 2000:-



Kommer fylla på med bland annat rör, mer trafos, effektmotstånd, horn, högtalarelement, chipförstärkare med mera framöver i takt med att jag hinner gräva fram och fota dem.
Skicka PM om nåt ser intressant ut så ska jag försöka svara inom ett dygn i alla fall, har inte riktigt så bra tillgång till internet som jag skulle vilja.
Småsaker kan skickas, större grejor avhämtas strax utanför Mora eller i Örebrotrakten efter överenskommelse.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/02/25 17:52:17

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/14 :  17:07:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Glasfiberhorn, 695Hz LeCleach för 1" driver. Användbara från ca. 1200Hz och uppåt. Helt identiska med hornen på bilden men paret jag säljer nu är inte riktigt färdigbearbetade än, om någon vill göra affär så gör jag färdigt dem innan leverans. Diameter ca. 280mm. 1200:-


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/02/14 20:37:18
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/15 :  13:04:20  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Massa roligt du har i gömmorna :-)

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2017/02/15 :  18:20:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Trafarna kunde man ju huggit om man nu inte hade 4-5 par SE-trafar av ungefär samma kaliber liggande ...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/16 :  09:13:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fortsätter med lite högtalarelement:

Ett par Fostex FE167E bredbandare. Begagnade. Kan skickas, vid avhämtning kan ett par stabila men omålade lådor av MDF ingå. 800:-

Ett par Electro Voice SP12B bredbandare. Rejäla pjäser som låter trevligt men de behöver hjälp av en toppdiskant. 1000:-

4st CPA PA-10 tiotummare från Conrad.se. Data finns på deras sida. Två nya, två lätt begagnade. 500:- för alla fyra.

Fyller på med fler element i takt med att jag gräver fram dem, bilder kan ordnas vid intresse.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/02/16 :  09:17:27  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har intresse av ett par 5K/50mA SE-trafos (typ Lundahl 1682/50) om någon har dessa liggandes.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/02/17 :  07:53:46  Show Profile Send UBT466 a Private Message
Orkar du slänga dina Edcor-trafos i ett litet paket och skicka dem så köper jag! PM:a totalpris med frakt i så fall.
MVH

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/02/17 :  07:54:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Pix: Det närmaste jag har är nog LL1664/60mA, 3k/8.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/02/17 :  21:21:17  Show Profile Send pix a Private Message
Pris?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

UBT466
Member

201 Posts

Posted - 2017/02/18 :  22:08:41  Show Profile Send UBT466 a Private Message
Ville/kunde du?
MVH

"Den som är rädd för våta fötter är en dålig fiskare."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/03/22 :  20:01:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite mer skrot till salu:

Ett par slutstegsmoduler, funkar med matningsspänningar mellan +-50 till +-80V. Schema medföljer. Begagnade, fungerade bra när jag plockade isär lådan de satt i.


Metallkapslade effektmotstånd. Har ett antal av varje, 10R 50W har jag ganska många.


Effektmotstånd 1,5k ohm, 4st.


Effektmotstånd 72R, 10st monterade i en plåtram


Effektmotstånd. Har ett ganska stort antal 40R och ett mindre antal med högre resistansvärden.


Tiopoliga kontaktdon, hane/hona med skruvanslutning. Klarar duktigt med spänning och ström. Har ganska många par.





"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/05/05 :  13:46:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bump!

Det mesta finns kvar och jag måste fortfarande röja plats i förrådet så kom igen nu! Har mängder med skrot som inte syns i annonsen än också, om nån letar efter nåt särskilt DIY-relaterat så är det bara att fråga.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2017/05/08 :  01:33:21  Show Profile Send NSBVZY a Private Message
Mosfet slutstegen är intressanta, vad vill du ha? även några 10 och 15 ohms resistorer skulle vara bra att ha

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/05/11 :  08:22:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
NSBVZY, du har PM

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fat_Arren
Starting Member

6 Posts

Posted - 2017/05/31 :  16:23:37  Show Profile Send Fat_Arren a Private Message
Söker trafos 2x42v ish. ja eller i närheten.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/06/05 :  16:36:06  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Son of Zen, kröver de fläktkylning? Ser ut som det sitter två fläktar baktill?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/06 :  10:43:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fat_Arren: 2x36V 225VA är nog det närmaste jag har.

Kaktus: Nja, som jag minns det körde jag utan fläkt först men sen råkade jag komma över nåt slags kylpaket som passade bra. Fläktarna drivs med en liten krets som ger dem en knuff vid uppstart så att de går igång och sen spinner vidare på lågt varvtal.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/06/07 :  18:05:35  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Ok, inget fläktljud då. Är SofZ bygd precis som originaldesignen alltså? Vet du kanske ålder på kondensayorerna?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/10 :  12:49:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Inte mycket fläktljud i alla fall, vad jag kan minnas. Har inte haft igång den på några år. Minns inte exakt kopplingen men det är inte en original SoZ utan snarare nån av de senare varianterna med konstantströmkällor inblandade. Jag måste nog få gräva fram mina gamla byggtrådar och friska upp minnet lite kring det här bygget, det var ett tag sen jag höll på med det. Åldern på kondingarna är okänd.

Edit: Enligt vad jag kan gräva fram i min gamla tråd är det en ZV7, resistorkopplad med konstantströmkälla och X-återkoppling. Kolla första schemat här: https://www.passdiy.com/project/amplifiers/zen-variations-7

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2017/06/11 12:59:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000