HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Råd och tips för nyinstallation av mediaserver
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/02/10 :  19:53:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
En kompis kontaktade mig eftersom jag är "expert" :-). Jag har ingen som helst koll på den här teknologin, så det får bli en tråd istället.

Han vill ha inbyggnadshögtalare i varje rum. Allt kopplat till en mediaserver. Man ska kunna ha olika musik i varje rum. Det hela ska kunna styras med appar i paddor och telefoner.

Det ska vara plug & play. Ingen linuxmaskin alltså. Ska man ha en central mediaserver eller ska man ha en central filserver och en spelare i varje rum?

Hur löser man förstärkeriet? 70V-system? Aktiva högtalare? Om man kör med aktiva högtalare är väl balanserad signal en nödvändighet?

Alla förslag på lösningar emottages tacksamt.

Mårten

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2017/02/10 :  22:13:50  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Säg åt din kompis till Hifiklubben så fixar de ett fungerande system åt honom.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2017/02/11 :  19:11:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Q: Ingen linuxmaskin alltså.
A: Hrmmmmmpf! . Samtliga komersiella system på marknaden har någon typ av linux-kärna i sig mig veterligt. Så här får ni fundera....

Q: Det ska vara plug & play.
A: Chromecast(som också kör på en linux-kärna...)

Q: Alla förslag på lösningar emottages tacksamt.
A: jamen dåså, här kommer ett budgetförslag.

Back end/Media server? Japp, en plex mediaserver, helst gående på en debian server som ni stoppar i källaren. Nu verkar ni ju ha svår linux-skräck så kör på en windowsmaskin tills ni tröttnar på det och gå då över till debians förlovade värld.

Front end/Media player: Det finns många svar men med Google's intåg med Chromecast-donglarna finns det egentligen bara ett svar: Chromecast Audio.
Ingen highend, men satans bra och ger riktigt dyra apparater en rejäl match. Koppla dem med 3,5mm stereo-kontakten. Jag har haft problem med den optiska utgången på mina.

Chromecast går att koppla ihop i grupper och man får därmed samma matrial castat till samtliga, dvs multiroom. Man kan koppla ihop samma chromecast i flera grupper och kan därmed konfigurera flera olika zoner som överlappar varandra beroende på hur man vill ha det.

Högtalare: Aktivt är nog enda vettiga lösningen och från en Tannoy-nörd är nog svaret ganska givet.

Kostnader kan ju vara intressant:

Plex server: gratis licens funkar fint.
Chromecast: ca 400:-/st
Högtalarna: gissar jag inte på, det är helt upp till er hur billigt/dyrt ni vill satsa.

Det finns många finesser med att bygga ett system Chromecast:
  • google är på marknaden för att stanna så det kommer att ta väldigt låg tid tills ett sådant här system står utan service och är föråldrat
  • Alla appar som can casta till Chromecast(många många många) är direkt kompatibla emot huset även utan Plex-servern
  • Om din kompis vill ta med sig sitt musik och biobiliotek när han åker på semester så tecknar han en köpelicens av Plex så är biblioteket åtkomlgt från en "moln service" i hela världen(huset måste ha någon typ av uppkoppling till internet för att det skall funka).
  • med mera....



Om du vill titta på ett system som är snarlikt till det som beskrivits så kom hem till mig så demar jag.

P.S. Om du kompletterar alla skärmar i huset med Chromecast(inte audio utan HDMI-varianten) så får ni även bio genom det systemet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2017/02/11 :  20:53:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hifiklubben som sagt:
Inbyggnadshögtalare
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/inbyggnad-utomhushogtalare/bowers--wilkins-cwm362-in-wall-hogtalare/

Streamer med förstärkare
https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/sonos-connectamp-musikanlaggning-med-streaming/


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/02/11 :  21:02:44  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för alla svar. Nu har nog Micke en del att fundera på.

Bara det är förinstallerat så ska det nog funka med Linux på servern.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2017/02/12 :  12:35:34  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Streamserv Dvs Logitechs server, finns både för Linux och Windows. Och sen några Pier som kör streamservs klienten. Ungefär Samma pris som Chromcasten.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000