HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förstegstankar....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/12/27 :  21:03:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
TVC, LDR, R (serie), R (shunt) eller rör?
Jag har varken behov av gain eller buffert, utan enbart ingångsväljare samt volymkontroll.
Vad skulle ni välja, och varför ?


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/12/28 :  15:41:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vet inte ens vad de där förkortningarna innebär....

Utan behov av gain eller en buffert så blir väl en autoformer med många sekundärtappat intressant?!

http://www.intactaudio.com/atten.html

En autoformer är ju väldans linjär och trevlig på många sätt. Den behåller en låg ut-imp oavsett volym, vilket kan vara bra mot brum och brus.

Jag gillar generellt induktans. Det låter ofta väldigt bra om riktiga järn och stora härvor av lindad kopparkabel.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2016/12/28 15:44:37
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2016/12/28 :  18:40:11  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
För en händig man som du tror jag på det här kitet som kan skräddarsys efter dina behov.

http://www.hificollective.co.uk/kits/glasshouse/glasshouse-ccore-tvc-preamplifier.html

Jag har en TVC själv av lite enklare snitt men den är fantastisk på många parameterar. Transparens och upplösning är nog de starkaste korten.

Edited by - plind on 2016/12/28 18:42:09
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/12/28 :  21:12:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag hade kört: Ingångsbuffert, ladder-DAC, utgångsbuffert.

Ladder-DAC'en byggs av matchade resistorer och körs som attenuator. Man styr förstärkning på försteget mha av buffertarna.

Att ha en buffert före och en efter attentatorn gör att man blir förhållandevis oberoende av källornas och slutstegets impedanser.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2016/12/29 :  08:13:12  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
72320 är ett trevigt chip. http://www.akouo.at/select-volume.html?___store=akouo_store_english&___from_store=akouo_store_deutsch
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/12/29 :  09:19:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Circlo
  • TVC(AVC) = Autoformer (S&B eller Intact Audio) dvs den du föreslog.
  • LDR = Raysistor (Lightspeed) två LED/fotodiod som kopplas som en vanlig spänningsdelande potentiometer.
  • R (Serie) = traditionellt kopplad volympott (spänningsdelare) fast med fasta motstånd/vrid-switch.
  • R (Shunt) = Samma som ovan men den övre resistorn i spänningsdelaren fast och den undre utgörs av potten, kopplad som en varistor.
  • Rör = I mitt fall funderar jag på 6C45-PE eller 12B4A med en Lundahl LL1660/18 som anodlast/utgångstrafo.


Jag gillar TVC-idén och har fö. mer järn i min anläggning än vad som borde vara möjligt..
Har tidigare haft kontakt med Dave Slagle på Intact Audio, men dragit mig lite pga. böket att köpa från USA...
Dessutom när jag börjar räkna så blir jag tveksam på både R och TVC-alternativen (se nedan).

@Pac
Buffert - volym - buffert är det klassiska sättet att isolera volymkontrollen. Jag funderar dock på om jag verkligen behöver göra detta fullt så komplicerat?

Zut från min CD respektive phonosteget är ca 2-3K Ohm, och Zin på slutsteget 100K Ohm. Så långt allt ok...
Kabelkapacitansen är okänd (partvinnade ledare med skärm) och kabellängden mellan volymkontroll och slutsteg skulle bli ca 2 meter.
Ingångskapacitansen på slutstegets ingångsrör är på 11pF (6C45-Pi) vilket skulle ge en millerkapacitans på ca 400pF (!), och det är här det börjar (bokstavligt talat) bli jobbigt..

Jag börjar nu inse att den enklaste lösningen med en passiv stegad 100K potentiometer inte är så optimal längre, och att volympott -> utgångsbuffert kan vara motiverat.

Utan att lägga några värderingar i olika hifi-kategorier så är jag svag för järn/rör (ev. av ideologiska själ eftersom det är viktigt för mig att förstå hur hela anläggningen fungerar), vilket också genomlyser hela min anläggning.
De enda halvledare jag har i hela anläggningen (inklusive nätdelar) är de digitala chippen i CD-spelaren (dvs. data-reciver och DAC-chipet) samt några periferia spänningsregulatorer. Det tar mig därför emot att bryta denna princip för att införa halvledare nu.

6C45-Pi återfinnas redan på två ställen i min anläggning (ingångsrör i phonosteget samt ingångsrör i slutsteget) och förutom en fallenhet för självsvängning, så är dess höga millerkapacitans dess akilleshäl. Ett pris man får betala för extremt branta trioder med högt Mu. Jag har därför sökt efter ett lämpligt rör med lägre Mu och kommit fram till 12B4A som skulle få en millerkapacitans på ca 20pF.

Så just nu känns denna lösning som den bästa:
CD/Phono -> 100K pot/12B4A (transformator-lastad/kopplad) -> slutsteg

Transformatorn skulle då bli en Lundahl LL1660/18 kopplad 4,5:1 vilket skulle ge en praktisk spänningsförstärkning nära 1 (unity gain). Zut från detta försteg skulle hamna någonstans runt 300 Ohm, vilket torde kunna driva ingångsröret på slutsteget med järnhand.

Försteget skulle mao se ut som följer:

Ingångsväljare -> 100K stegad volympott -> 12B4A med Lundahl 1660/18 utgångstrafo kopplad 4,5:1.

Nätdelen skulle bestå av en 260VRms trafo med L-C-R-C filter och initialt tänkte jag prova med AC-glöd.

Tankar och idéer?

[Edit, anledningen till att jag föredrar 12B4A framför att använda det superba röret 6C45-Pi även i försteget är att millerkapacitansen är mycket hög. Detta till följd av att millerkapacitansen ju blir rörets ingångskapacitans x dess Mu (förstärkning).
6C45-Pe har ett Mu på 52 medan 12B4A bara ligger på 6.
Det betyder en 8-9 ggr högre millerkapacitans, trots att övriga parametrar är likartade. 12B4A är således mer lättdrivet än 6C45-Pi, och finner sin plats som "unity gain (0-förstärkning) buffert" bättre än den senare.

Jag har kikat på "medium branta" rör som 6922 (ECC88), vilka även kan kaskod-kopplas utan extremt höga B+ spänningar, och även pentoder som E180F. Den första upplever jag som en aning "tråkig" i sin karaktär och pentoder (E180F) har jag marginell erfarenhet av.
Att triodkoppla en pentod känns också meningslöst, då denna skulle agera triod, dvs med hög millerkapacitans.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/12/29 13:41:05
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/12/29 :  16:08:02  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag byggde ett försteg med Tentlabs relästyrda volymkort och 3 olika varianter av utgångssteg för utvärdering. Pass B1 buffer, obuffrat samt SRPP-steg. Drev ett Pass F5 vid tillfället med typ 100k ingångsimpedans. Man får helt olika ljud beroende på vilken utgång man väljer trots snäll last. Lynx 2B drev in till volymkortet. Obuffrat lät transparent men tråkigt, B1 drev på bra men saknade organisk känsla, SRPP var perfekt med lagom driv, rymd och klang. Provade även SRPP med extra buffer men det blev lite väl mycket pulver. Förlorade den avslappnade klangen och rymden på det viset. SRPP spelar med rören rakt ut och återfinns även i AirTights större försteg. Lynx rakt ut utan försteg blev något slamrigt och slängigt. Har kvar ett Tentlabs kort och ett SRPP som jag ska bygga något kul med någon dag

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/12/29 :  20:36:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vilket rör byggde du SRPP på?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/12/29 :  20:46:50  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
12au7. Kom över det som finns på tubecad. Går att konfigurera som OTL hörlursförstärkare vilket ligger nära till hands att prova, fast då med andra rör.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/12/29 :  21:12:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det verkar vara väldigt dåligt med erfarenheter med LDR-försteg men jag kommer att sjunga (nåja) dess lovsång.

nu tänker jag inte gå in på de tekniska aspekterna hur det fungerar det finns en lång tråd på diyaudio som förklarar allt man vill veta.

Jag har själv en LDR-volym från gruppköpet som gjordes för många år sedan och har sedan dess pratat mig varm hur bra den är har även lånat ut den då jag byggde en integrerad förstärkare detta har gjort att jag har fått plocka ihop ett kit till fem kamrater, Jakob en av de lyckliga har provat väldigt många olika försteg kända som okända både aktiva som passiva då han har problem med brum som är husrelaterat (bor i lägenhet)för att se hur det kan bli bättre.

Han har kommit fram till att helt passiva är tysta men kan sakna en del i olika register aktiva har han haft uppfattning att de blir väldigt platta i återgivningen i sitt system som består av diyvariant av F5 skivspelare med trigonriaa och en rega-cd. Han och hans sidekick Carl upplever att LDR-volymen har en fylligare karaktär med en avspändhet det enda som de är kritiska mot är att basen är inte riktigt lika djup som i övriga men är då mer konstlad än i LDR-varianten.

Vad jag själv tycker, LDR-volymen är den som minst förändrar de olika instrumentens karaktär man får känslan av att allt känns rätt när man lyssnar, glömmer lätt bort att lyssna efter fel.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/12/29 :  21:24:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
SRPP är ett utmärkt val om man behöver en kraftfull driver med fullt spänningssving.
Typexemplet är som driver i OTL där millerkapacitansen är hög och all spänningsförstärkning läggs på drivern.

Jag ser dock en del issues i min applikation

  • SRPP är svårt med låg-Mu-rör då B+ blir orimligt hög. Rör som 6922 (och 12AU7) funkar, men då med en förstärkning på 15-20 ggr som jag ändå inte har någon nytta av (ger bara brus)
  • Millerkapacitansen kan göras lägre i t.ex. en Cascode-koppling om jag ändå måste ha en hög B+
  • SRPP har (precis som alla PP) låg THD, dock finns ett högre dist-spektra än t.ex vanlig SE eller Cascode

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2016/12/29 21:27:28
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/12/29 :  22:04:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Är du rädd för brus, millercapacitans och onödig gain men ändå vill använda rör så kolla lite på Ultralinear Cascode:

http://www.tubecad.com/january2000/page5.html

Det är lätt att styra gain, samtidigt som man håller nere millercapacitans och brus. Den får en rimligt låg utimp mm.
Man kan tillockmed förgrusa övre trioden om man inte vill jobba med allt för höga spänningar och flytande glödström mm.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2016/12/29 :  22:08:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har läst en hel del om LDR

Men efter vad jag förstått så ersätter denna en passiv potentiometer (dvs en vanlig spänningsdelare), men då via ljus i stället för pottens galvaniska kontakt.

Missförstå mig inte. Detta är lovvärt i sig, och säkert mycket väl gångbart i vissa system (vilket även en passiv potentiometer är). Jag är dock lite tveksam till om en LDR förändrar så mycket map. millerkapacitansen på ingångsröret i slutsteget?
I min bok skulle det krävas en buffert efter LDRen för att bli RIKTIGT bra

Matchningen är tyvärr också en pia..




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/12/29 :  22:20:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Mitt inlägg om SRPP ska läsas som hur olika buffertar påverkar ljudet mer än att jag förespråkar att du bör välja en SRPP-lösning. Enklast är väl att bygga en flexibel testplattform som jag gjorde med försteget och helt enkelt urvärdera de olika alternativen och hur dom samverkar. Jag skulle sitta klistrad för att läsa i alla fall

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/12/29 :  22:22:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Prata med Bernt han har kladdat lite med LDR och rör han kanske kan hjälpa till, jag kör bara raka puckar.

quote:
Men efter vad jag förstått så ersätter denna en passiv potentiometer (dvs en vanlig spänningsdelare), men då via ljus i stället för pottens galvaniska kontakt.


Helt rätt det som styr volymökningen är just att ljuset ökar/minskar på det ljuskänsliga motståndet det som lockade över mig är just att man slipper den galvaniska kontakten.

Jag har planer att konvertera till batteridrift för att slippa förbindelse med elnätet får fundera lite till.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/01/03 :  08:42:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
TVC och LDR verkar bägge som jätteintressanta alternativ.
Jag har dock bestämt mig för att gå på rör-alternativet, främst av anledningen att jag har stora mängder av dessa delar liggandes i mina gömmor.

En aktivt lastad triod (CCS) har jag tidigare provat, men föredrar järn (drossel eller trafo).
Jag har ett par Lundahl LL1660/18 liggandes som skulle kunna vara användbara till detta.

18mA tomgångsström och en primärinduktans på 100H öppnar dörrar för ett otal olika rör att prova.


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/03 :  11:10:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vet inte hur kostnaden skulle se ut och om Lundahl är "game" på sådant, men istället för en fix och färdig trafo som anodlast borde man kunna ha en luftgapad autoformator med 25 utgångs-kopplingar som anodlast. En autoformator har bättre bandbredd och mindre dist än en motsvarande transformator. Det borde bara vara fördelar förutom att man måste blockera DC från utgången.

??

Mvh Johannes
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/01/03 :  13:42:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Japp, det borde visst fungera
En utgångs-konding som blockerar DC krävs dock som tillsammans med induktansen bildar en resonanskrets i LF-området.
"Problemet" är detsamma som vid parafeed-koppling.
Det är väl inget "problem" egentligen, men en detalj som måste tas omhand och inte kan ignoreras.

Nu har jag ju ett par LL1660/18 liggandes på hyllan, annars vore det ju skoja att linda själv
Åtskilliga 10-tals Henry krävs dock, så det skulle bli tvunget att bli en luft-gapad kärna med många varv tråd.
Kul, men svårt att få till

Jag tror dock inte att det finns färdiga TVC autoformers med luftgap.

Mina behov är:
Låg spänningsförstärkning
Hög transkonduktans

Och med en tomgångsström på ca 20mA finns ett antal intressanta rör att prova.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/01/03 13:44:42
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/01/03 :  13:55:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Funderade lite till...

Det går ju annars att koppla samtliga lindningar på en LL1660/18 i serie. Det blir ju en autoformer med 5 tappar (4 lindningar).

Lite oklar i tanken efter ett träningspass , så får jag det till en autoformer luft-gappad för ca 9mA och ca 1000H primärlast.


en volymkontroll med 5 steg (inklusive "tystläge") kan tyckas lite, men hur många använder man egentligen?
"Volymen" blir dock linjär och behöver nog "placeras" vid rätt område via en serieresistor före gallerläckan på ingången (R)
Nått sådant här....

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/01/03 14:08:31
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/01/03 :  14:22:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Å andra sidan...
Måste jag ändå ha en volymswitch och en "C" så kan jag ju lika gärna ha en "vanlig stegad volymswitch före röret

LL1660/18 kan ju ifs. ändå agera drossel (med en utgångskonding) eller transformator.

Jag tror dock att vid dessa små signaler så föredrar jag en transformator i stället för en kondensator.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/01/04 :  21:30:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag kör för närvarande med en 25kohm stegad volymkontroll (vridomkopplare med fasta motstånd) följt av en liten buffer bestående av komplementära Jfetar i PP-koppling. Väldigt "genomskinlig" men driver praktiskt taget vilken last som helst.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/01/12 :  15:28:48  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
LDR är ju rent krasst en halvledare så den går ju bort av ideologiska skäl...
Med så mycket kapacitans så bör du nog ha en buffert.
Å andra sidan så en LDR med en opamp buffert bakom är snabbt ihopkopplat och du har syndat ordentligt för ett decennium
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2017/02/20 :  19:05:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Köpte SILK TVC som ska vara en förbättrad variant av S&B. Har dock inte testat då mitt HiFi-byggande legat i träda. Som nybliven pensionär så hoppas jag att intresset vaknar ;-) .

http://www.store.diyhifisupply.com/Catalog/parts/Transformers/AVC-TVC

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2017/02/20 19:05:35
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2017/02/20 :  21:22:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@ReVintage
En passiv TVC är en smakfull lösning.
Jag undrar dock om den är optimal som buffert mellan Zut=2k (phono) och Zin=100k/400pF (slutsteg), eller om det skulle låta bättre med en aktiv rör-buffert?

Vad är annars din erfarenhet av Dave Slagles TVC vs. SILK?

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2017/02/20 21:25:48
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/20 :  23:46:47  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej Lars

Long time no see

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000