HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 HH VS ESL-rör för basproblem?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/10/18 :  07:36:53  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Jag har basproblem som jag behöver korrigera. Jag har kommit en bit på väg med ny placering samt korrigering via DSP men jag vill även försöka med fysisk korrigering.

Jag har problem runt 48hz. Dämpar idag ca 8db med DSP.

Jag kan ev komma över 2st Svanå v6 för en vettig peng. Jag har fått för mig via vad jag läst på nätet att HH inte är supereffektivt kontra sin storlek. Likaså att frekvens men inte Q går att justera. Vad kan jag förvänta mig av 2st V6?

Skulle i detta fall hemmabyggda ESL-rör vara ett bättre alternativ? De skulle bli ca 1,7m långa och jag skulle kunna få en ett skapligt gäng 250mm-rör utan att de skulle störa estetiskt.

Fördel till V6 är dock att de är färdiga och inte behöver målas eller tillverkas:)

Detta är min mätning med båda högtalarna och mic i lyssningsposition utsn EQ-korrigering.



/Kalle



en väldans massa grejer...

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/10/18 :  20:09:43  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Ett ESL-rör 190mm dia, 155cm långt. Ingen dämpning i sånär som på tyg över hålet.
Röret ligger bakom soffan...


en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/19 :  19:28:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Lägg i fluffig isolering för ett bredare Q och kolla hur hårt tyget är spänt.
Jag spände mina ganska hårt och tyget var från en T-shirt alltså vanlig bomull.
Lade jag en femtiöring på tyget och var spot on på resonansen så hoppade den runt på tyget.
HH tar ungefär 3db per låda och ESL rör ungefär detsamma, kanske något mer.

Viktigt är placeringen av röret vilket helst ska vara utmed sidoväggarna.
Om du har rör liggande bakom dig så ska du helst ha dom i par.
Annars kan du få en obalans då ett rör endast mynnar åt ett håll, med två så har du ett åt vardera hållen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/10/19 :  20:16:02  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Utan ESL och EQ:



Med 3st ESL, en bal isolering i ena hörnet och EQ:



Jag får inte riktigt till mina ESL men jag misstänker att mina lock i botten på dem (plast) är för ostadiga och de tappar effektivitet. Annan lösning på G. Likaså kommer jag fylla dem lite mer för att dem mer bredbandiga då de tar extremt smalt nu.

Isolerbalen gjorde väldigt mycket för efterklangen.

Skall testa ditt knep med pengen:) Är ESL-rören effektiveras per st än V6 så kör jag vidare på dem. Kommer nog bara få plats med en V6 om jag kör på det alternativet och den placeringen verkar dessutom inte vara optimal.

Får fortsätta lite imorgon om jag får de nya locken.

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/10/22 08:45:09
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/10/20 :  08:47:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sista bilderna syns inte.

Jag tror inte rören är effektivare egentligen, men placeringen är naturligtvis jätteviktig.
Botten måste vara tät.

Har du bild på nån efterklangsmätning?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/10/20 08:48:06
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/20 :  19:39:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu vet jag inte vad du har för botten på G, men en rejäl spånskiva eller mdfskiva är nog minimum.
Se det hela som en bakvänd orgelpipa :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/10/20 :  20:51:41  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Verkar ha varit nått knas med tinypic. först funka det, sen funka inget och nu vart det samma bild på båda. Har inte möjlighet idag men skall försöka imorgon igen med bilderna. Syns ganska stor skillnad på bilderna. Nu vart det bara efterbilden två gånger.

Jag tog lite vad jag hade till ESL så det är ett 190mm papprör ikört i ett 200 mm spirorör (ventilationsplåtrör) Dessa fick plastlock som jag tror är för veka. Tänkte byta till plåtlock men det kanske inte är stumma nog heller? http://www.luftbutiken.se/andlock/2789-andlock-nippel-stl-200.html

Bernt: Efterklangsmätning på annat vis än vattenfall? Finns det i REW?


MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/10/20 :  21:00:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
RT60 finns på en flik. Man kan också få separata kurvor för olika frekvenser.
Länge sen jag höll på med detta så jag minns inte exakt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/10/21 :  17:38:37  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Utan ESL och EQ:




Med ett nytt stadigare ESL-rör (bakom soffa/lyssningsplats):




Ett ESL (190mm) verkar ta ca 2,5db på min peak.

/Kalle



en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2016/10/22 08:43:04
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/22 :  15:50:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
RT60 går inte att lita på i så låga frekvenser.
Förutom vattenfall, frekvensmätning så har du även Decay.
Decey berättar samma sak som vattenfallet men i 2D vilket ibland kan vara lättare att se skillnader på.

Men :)
Du har även Eq delen och där berättar REW i stil med Room Analyzer vad som händer.
Jag såg precis att det har ändrats en del på dom senaste versionerna men man får en bra bild iaf.

Här har jag tagit en av mätningarna du skickade till mig, en utan eq.

Klicka på Modal analysis och välj frekvensomfång, tex 20-100hz.
Skriv inte in rummets mått och klicka på raden Find resonance

Då öppnas fliken under som heter Resonance o där har du frekvenserna.
Med shift eller ctrl kan du markera flera frekvenser och då kommer dom upp på frekvensmätningen.

Klickar du på Eq filters så kan du busenkelt ta fram filter för en Peq.

:)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/22 :  15:56:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
exempel på Decay från samma mätning.

Där syns direkt vilka frekvenser som hänger kvar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/22 :  16:01:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Glömde, rören ska ha så liten egenresonans som möjligt.
Ett plastlock vibrerar ju satan skulle jag tror.
Om man sen använder spiro eller gjutrör Tror jag gör det samma

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/10/22 :  21:23:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fina tips där Johan!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/10/25 :  11:50:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hur går det? Följer med intresse.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/10/25 :  15:38:12  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Var bor du Kalle, är det Linköping? Om inte, och det är i krokarna av GBG skulle du på kul kunna få låna en panel/limpmassabsorbent som jag byggde nyligen. Lite eget tänk på utformningen, så den ska vara inställbar och enkelt kunna efterjusteras mot önskad låg frekvens. Min dator tvärdog för någon vecka sedan, några mätningar finns därför inte gjorda ännu om teori och praktik går hand i hand. (Det är ingen helmholtz med draglucka a la Svanås "kylskåp" alltså.)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/10/27 :  17:41:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Adhoc

Det här måste du berätta mer om :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000