HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Spendor D7
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/05/18 :  16:05:26  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Denna högtalare är rätt intressant, äger ett par sen början på 2016.
http://www.spendoraudio.com/HTML/S_series.html

Jag har en del inspelning kvar och de ska förses med ny högtalarkabel idag, tänkte fylla på med intryck framöver. De är rätt nätta och verkar hittills relativt lättplacerade. De behöver inte stort avstånd till närmaste vägg. Spelar neutralt och bra dynamik, det låter rätt kvickt och levande. Pris ca 45000 kr i standardutförande vilket inte är så blodigt men ändå så pass att lite högre krav kan ställas.

Edited by - Snutten on 2016/05/19 12:40:18

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/06/02 :  11:30:48  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Med nya bättre högtalarkablar som gör D7 mer rättvisa känner jag mig nöjd, mycket välljud för rimliga pengar.
Dessa högtalare har fått många fina recensioner och jag tycker inte det känns oförtjänt.
Invändningar? Vill man ha "riktig" djupbas neråt 20Hz och kunna spela vrålhögt är det inte rätt val, men med mina mått går det att spela högre än jag behöver, så det räcker bra. Får fler intryck snart då jag bjudit in några hifivänner med höga krav.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/07/04 :  15:30:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har provat med medföljande spikes och en variant av spikeskydd men det blev inte så lyckat, så de förpassades till sin låda. Basen blev lite tunn och lite irriterande påträngande i vad jag tror är övre mellanregistret.
Mycket bättre med typ gummifötter som jag nu använder. Ska prova med lite andra alternativ.
Det kan vara så att det finns lite extra energi i detta register hos D7 och då blir det känsligt för snedsteg. Bara en spekulation men värt att beakta.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/23 :  15:42:58  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Då jag sitter rätt nära högtalaren har jag beställt 2 st stenplattor i granit som ska dels höja upp högtalaren och även fungera som skydd när man dammsuger. Hoppas det inte ska påverka ljudet negativt, men det borde inte låta sämre hoppas jag.
Stabilare fundament borde strama upp basen lite, bara det inte blir för lite upplevd basnivå.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2016/08/24 :  08:32:31  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Fina högtalare!
Enligt Stereophile hittade de lite kabinettvibrationer runt 300-400Hz. De trodde nog inte det skulle bli nåågot problem men spikesen kanske överförde dem till ditt golv och de förstärktes?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/25 :  00:04:08  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag vet inte, men upplevde att det handlar om mer än de där resonanserna i kabinettet. Enligt Spendor är de så låga i nivå att de inte stör. Jag tyckte att det handlade om att helheten blev lite hård och kantig, blev mjukare och mer avslappnat utan spikes. Efter att jag provat stenskivorna ska jag gå vidare med att prova speciella fötter typ Cerabase.
Jag har sett Stereophiles mätningar, och det som jag tycker är anmärkningsvärt är hur lite resonans lådan har förutom de du nämner.
Men jag läser inte den tidningen som en sanning, mer en förfinad gissning .

Edited by - Snutten on 2016/08/25 00:08:34
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/08/25 :  04:23:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Köp 2 st förpackningar http://www.clasohlson.com/se/Vibrationsd%C3%A4mpare/Pr309687000 och 8st förpackningar http://www.clasohlson.com/se/M%C3%B6beltass-p%C3%A5-ark/31-3114 (för att skydda golvet då det kan bli små avtryck av den svarta gummit). Lägg sedan 4 bitar Vibrationsdämpare under varje stenplatta och så behåller du gummifötterna på högtalarna så kommer du märka att du får du klart bättre bas.
Om inte det räcker så köper du 1 st förpackningar till där du delar/klipper isär varje bit så det blir 8 st bitar (5x10cm) och har mellan högtalare (utan gummifötterna då)och stenplattan. Jag har gjort så under mina högtalarstativ och mellan högtalare och stativet och det är rena undermedlet.
Dvs. enklast att köpa 3 förpackningar direkt då det är billigt undermedel för att få till bra återgivning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/25 :  09:52:58  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Tack FBK, har en forummedlem boende nära mig som jag vet har de där vibrationsplattorna, kan alltid låna och prova. Han behövde lägga många på varandra (5 cm) och då var det inte så bra tyckte han, men jag behöver bara ett lager.
Kommer börja med stenplatta med ett tunt golvskydd, och sedan gummifötter under högtalaren på stenen.
Har också planer på att prova en fiffig(?) väggpanel som jag ska bygga själv och dämpa förstareflexen bakom högtalaren.

Edited by - Snutten on 2016/08/25 14:14:05
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/08/25 :  13:07:06  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Kan verkligen rekommendera att testa olika lösningar för att optimera ljudet från högtalarna.
Testa med orginalspikes på mina Verity men landade på Cerabase.
http://positive-feedback.com/reviews/hardware-reviews/finite-elemente-cerabase-footers/

En liten passus, bytte även jumpers till Chord Sarum ett klart lyft från original.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/25 :  23:25:59  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Provat med absorbtionspaneler bakom högtalarna. Jo visst fungerar det, blev bättre. Nu funderar jag på hur man bäst ska perforera tyget i panelen, det är tyvärr impregnerat .
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/26 :  13:33:32  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Problemet kanske löst, ska prova idag, allt för välljudet :).


Panelen är 4 cm djup, diskret.

Edited by - Snutten on 2016/08/27 11:28:12
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/08/27 :  13:40:31  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Kört med kruskavel?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/27 :  14:08:09  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det kan ni fundera på ...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/29 :  15:05:12  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Panelerna har fått ytterligare hål och lite mer dämpmaterial, ska nu försluta dom baktill och sen hoppas jag allt fungerar bra.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/09/05 :  10:13:48  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Nu väntar jag på granitplattor att prova under högtalarna, ska återkomma med hur det fungerar.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/09/07 :  13:07:16  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Efter en hel del justerande fick jag stenskivorna på rätt plats. Det låter bättre, främst i basen som är tydligare och har lite mer pondus.
Helt klart att det blev ett lyft, i dubbel bemärkelse. Lägger upp en bild i min medlemstråd.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/03/23 :  11:12:40  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Med nytt slutsteg från Pass Labs har jag blivit lite klokare vad gäller D7, det låter bättre än med någon annan förstärkare. D7 med klass A slutsteg fungerar bra, de behöver inte så mycket effekt för att låta bra, men högkvalitativa sådana.
Fin pondus i basen nu, det har alltid låtit lite tunt med andra slutsteg (undantaget Graaf).
Hur mycket bättre nya D9 är vet jag inte, men de kostar det dubbla.
De borde spela större och med djupare bas, men sitter rätt nöjd med D7. Men D7 låter inte bra med "fel" förstärkare, de är rätt kräsna.

Edited by - Snutten on 2017/03/23 11:34:25
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/04/13 :  11:26:30  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Med en ny laptop i systemet har ljudet blivit ännu bättre. Det hörs nu vilken fin diskant som D7 ger, det är nog en av de bästa i en högtalare under 50 tusen.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/07/06 :  11:45:03  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har nu beställt 8 st Ceraball fötter som ska monteras under högtalarna, de skruvas på plats med medföljande "gängpinne".
Provade under ena högtalaren innan beställning och det ger rappare bas och ljudet "växer" runt högtalaren och blir större.
Jag har redan Ceraball under mitt rack Finite Element Spider och nu ska även högtalare få bättre fötter.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/04/15 :  20:25:59  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Ibland har man fel . Har spelat rätt länge nu med D7 på granitplattor men jag har haft känslan att något inte är helt rätt.
Det har låtit lite väl stumt/stramt i basen och Alison Krauss röst lite påträngande och gapig. Vet att när jag skaffade stenplattorna hade jag inte Ceraball fötter under högtalaren och då upplevde jag en förbättring med stenen, men sen skaffade jag även Ceraballs och troligen blev stenen överflödig men det tog sin tid att inse det. Så nu har husfriden lagt sig igen...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000