HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av Sonus Concordia ht-kablar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2016/04/01 :  13:50:31  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Jag fick förmånen att låna hem 2 par högtalarkablar av Akkelis Audio (http://www.akkelisaudio.com) och det var Sonus Concordia Jupiter och Saturnus (http://www.akkelisaudio.com/kablar/sonus-concordia/). Bägge kablarna är grova samt rätt styva och ger ett gediget intryck.

Den anläggning som de kopplades in i består av en Well Tempered Classic skivspelare med Lyra Dorian PU samt Heed Questar med Q-PSU 3, Moon SuperNova CD, Vitus RI 100 integrerad förstärkare, Vertere Pulse-R signalkabel samt ett par Oscar Heil Kithara högtalare. Har no-name signal kabel mellan lp och RIAA samt en Harmonic Technology Truth Link mellan RIIA och förstärkare.
Figge, Snutten och Filip var med som medhörare och proffstyckare med betoning på det senare.

Vi började med att provlyssna på Saturnus och alla upplevde att ljudet blev avslappnat, lite tillbakadraget även om det lät väldigt behagligt med ganska stor svärta. Tyvärr så tappade vi intresset efter ett tag och bytte till Jupiter då alla var sugna på att lyssna på toppmodellen i Sonus Concordias sortiment.

Som sagt så var suget stort så vi kopplade in Jupiter ganska snart. Vi började med att lyssna på Kurt Elling, Diana Krall och Gregory Porter via CD:n . Här uppplevde vi att det lät väldigt mycket musik med bra driv och närvaro. Väldigt tyst bakgrund och bra ljudbild. Vi blev rätt euforiska och fortsatte lyssna men efter ett tag så tyckte både jag och Snutten att röster blev lite platta och att det saknades lite nerv i dessa. Vi lyssnade även på EST via vinyl och det lät riktigt bra. När vi sen bytte till Metallica på vinyl samt Chris Jones på CD så upplevde jag att basen inte var så framträdande som jag hört tidigare i min och andras anläggningar. Detta är nog en smaksak om vad som passar bäst, för min del så hade jag gärna hört mer bastyngd. Det som fällde avgörandet var nog att röster "tappade" känsla, för mig är det helt avgörande.

När vi väl sen kopplade in mina egna ht-kablar, NO Red Dawn LS, så kunde vi snabbt konstatera att basen fick mer tyngd, röster fick mer nerv och känsla men på bekostnad av lite sämre musikalitet, det lät lite "kantigare". Upplösningen blev bättre men det blev lite mer kliniskt över det hela om man jämför med Jupiter. Konklusionen är att denna kabel skulle jag kunna leva med men då röståtergivning är viktigt för mig så känner jag att det inte var riktigt rätt.

Tycker sammanfattningsvis att bägge kablarna presterar bra, bägge fokuserar på att få det att låta som musik med bra svärta i bakgrunden samt bra bredd och djup.

Jag måste även tacka Joakim på Sonus Concordia som varit väldigt hjälpsam och trevlig att prata med, det är sällan man får ett sånt bemötande och kan bara gratulera han till hans fina produkter även om de inte riktigt är för mig i min anläggning just nu i alla fall.

Linkan

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/04/01 :  18:02:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Var de testade kablarna inspelade?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2016/04/02 :  09:25:08  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Det vet jag faktiskt inte men jag antar att Akkelis använder dessa för sina demos men det är bara en gissning.

Linkan

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/04/02 :  17:07:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jo det är inspelade kablar, iaf vet jag att JUPITER SC är det. Ang SATURNUS SC utgår jag från att de spelats en del på. Helt klart är SATURNUS en "mörkare" kabel än JUPITER SC. Basen i JUPITER är iofs djup men har en lätthet och luftighet som jag uppskattar, jag kan förstå att det i vissa fall kan önskas mer tyngd och fysik beroende på övrig utrustning och preferens.
Jag måste dock poängtera att jag anser att ström och signalkablar påverkar i högre grad, vilket då skulle kunna göra utfallet annorlunda. Dvs med en extremt högupplöst och dynamisk signalkabel, utan att ha koll på de som spelades på hos Linkan, skulle det som i ett sammmanhang upplevs som närvaro kunna vara påträngande och tvärtom. Oengagerande kan bli harmonisk i samverkan med olika samarbetsparter.
Jag tycker dock att det är bra med kritik. Det finns ju inte en produkt som kan bli rätt i alla sammanhang. Nu säger jag inte att mina kablar är till för rör-grejer men de återfinns för det mesta i just rör-sammanhang. Om det beror på att rörälskare gillar den signatur de tillför eller om det är så att de harmoniserar med rörprodukter vet jag inte.
Det viktigaste för mig är den musikaliska helheten, att det inte sticker ut och att det finns en "äkta" hel klang, det får inte bli påfrestande eller mekaniskt.
Kul att ni testade! Hoppas ni kommer prova en hel uppsättning någon gång, från uttag till högtalarpol.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000