HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Cerabase
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/10/26 :  16:17:19  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Har haft mina nu i snart 1 månad och lyssnat tillräckligt mycket för att fälla ett omdöme.

Först och främst vilken finish och kvalitét, 700 gram styck. Tål 500 kilos belastning för 4 stycken Cerabase.

Vad gör det för ljudet?

Hos mig har de tillfört en ny dimension på mina högtalare, mer transparent, större djup och bättre definition i basen. Genomskinligare ljudbild och bättre tredimensionalitet. Finns en helt annan känsla i musiken, större engagemang. Går nästan att ta på ljudet.

Helt klart min billigaste ljudförbättring i förhållande till investering.

Värt att testa? JA.

http://www.finite-elemente.de/englisch-1/hifi-accessories/cerabase-classic/

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/10/26 :  22:46:40  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Skoj när man hittar något som fungerar så där bra. Vad använder du dem under?

VH Johan
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/10/27 :  07:35:59  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Vad hade du under innan du provade cerabase?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/10/27 :  07:51:02  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Under mina Verity Rienzi, hade original spikes med BRD puckar innan.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/10/27 :  10:45:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har du möjlighet så prova med novibra, har slagit ut många apparat-fötter.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/10/27 :  13:04:05  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Varför? Nu när jag är så nöjd med resultatet.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2015/10/27 13:04:22
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/10/27 :  22:51:41  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ja varför nu kan ju inget bli bättre

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2015/10/27 :  23:15:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Novibra är helt överlägset i sin funktion och prisvärdhet. Och som bonus så står grejerna stabilt, något som barn och kattägare alltid gläds åt.
Men vidare snygga är ju inte Novibra jämförelse mot Cerabase. Så om man tycker om att ligga på golvet och spana in dem så är ju Cerabase snyggast och dyrast.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2015/10/28 :  07:30:13  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Ja varför nu kan ju inget bli bättre

Har jag inte sagt, bara att jag är nöjd som det är nu.
quote:
Så om man tycker om att ligga på golvet och spana in dem så är ju Cerabase snyggast och dyrast.

Brukar inte ligga på golvet och lyssna.
Är mycket mer nöjd att sitta i min soffa, ljudet är bäst därifrån.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/10/28 :  11:56:22  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag kan intyga att det blev ett stort lyft ljudmässigt. Novibra är säkert bra men är ju framtagen för industrins behov, maskiner helt enkelt. Optimalt för audio är det kanske inte? Men jag har aldrig provat att jämföra Cerbase och Novibra. Cerabase är riktigt fint gjorda och fungerar ju bra så priset är inte orimligt men jo, rätt mycket pengar.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/28 :  13:21:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tvivlar inte en sekund på att Cerabase påverkar ljudet då det används under högtalarna. Trevligt att det också upplevdes som en förbättring!
Men att jämföra Cerabase med NoVibra blir väl lite galet? Cerabase har ju en helt annan funktion, som jag iofs inte kan tolka.
NoVibra är ju ett sätt att frikoppla apparat från omgivning. Att omvandla rörelseenergi till värme helt enkelt.
Och nu kommer själva frågan, kan någon förklara varför en keramisk kula förändrar resonansen mellan apparat och omgivning så att Figge med många fler upplever ljudförbättrande resultat?
Isolerar?
Flyttar resonansfrekvensen?
Kopplar hårt?

Jag fattar inte...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/10/28 :  15:37:12  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Cerabase har ju exakt samma funktion som Novibra, att frikoppla en vibrerande "apparat" från omgivningen. Skillnaden är väl att en industriapparat i allmänhet har ett begränsat register av vibrationer medan en högtalare har mer bredbandiga vibrationer?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/10/28 :  16:40:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Vad är det man vill åstadkomma?
Att vibrationer från omgivningen inte påverkar apparaten?
Att vibrationer från apparaten inte påverkar omgivningen?
Att vibrationer i vissa frekvensområden överförs lättare än andra?
Man kanske VILL överföra vibrationerna från apparaten för att de ska ledas bort från apparaten och omvandlas till en mindre påverkande energiform?

Men jonasz, en keramisk boll har inte riktigt samma egenskaper som en gummikudde. Skulle vilja se den bil som utrustats med keramiska motorfästen...

Jag förstår givetvis att en Cerabase kommer överföra vissa vibrationer, men antagligen i ett högre frekvensspektra än en bit NoVibra.

Kanske Calle_Jr från euphonia kan beskriva detta på ett lekmannamässigt sätt!
Han arbetar tydligen med dessa frågor, fast på ett helt annat plan!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/10/28 :  17:28:22  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Kollade inte ens vad Cerabase var för nåt, antog att det var dämp/isolerfötter. De ser väl mer ut som några spejsade spikes fast med keramikkulor.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/10/29 :  07:46:51  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
För några år sen skulle man ha spikes under sina högtalare, det var bäst enligt både press och hifinördar.

Hur många har spikes under sina högtalare idag?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/10/29 :  15:52:12  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Om du inte vill att stomvibrationer/ljud från högtalaren ska överföras till golv och väggar så dessa börjar vibrera i sin tur och föra hörbart oljud, bör foten ha en egen resonansfrekvens som ligger 2, ännu hellre 3 oktaver, lägre än lägsta frekvensen som högtalaren kan spela.

Samma sak åt andra hållet, mot tex en skivspelare. Du vill inte att stomvibrationer som kommer från omgivningen, typ sviktande golv, eller en lastbil utanför som sätter boningen i resonans går vidare till skivspelaren så pickupen sladdar omkring.

Vibrationsdämparen omvandlar rörelsenergi som i frekvens ligger över dess egen resonansfrekvens till värme. Ju större skillnad mellan störfrekvens och egenresonans, desto större dämpning = omvandling till värme. Det gäller oavsett om den är för industriella ändamål eller hifi. Vill man använda sitt rum som resonanslåda, ska man givetvis se till att vibrationer till/från omgivningen dämpas så lite som möjligt.

Diagrammet åskådliggör hur många dB och % det kan handla om i dämpning av den störande frekvensen på y-axeln och som vibrationsdämparen kan isolera bort, beroende på dess egen resonansfrekvens (x-axeln)



Om inte nasaren kan eller vill redogöra för vibrationsdämparens egenskaper = resonansfrekvens, finns ingen anledning att lägga stålar på just den tycker jag. Hur ska den då kunna utvärderas mot annat? Oseriösa nasare finns det ingen anledning att göda.

Edited by - adhoc on 2015/10/29 15:56:11
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/05/29 :  22:23:59  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Räven: jag använder spikes, men har spikeskydd med dämpning under, billigt och fungerar bra. Enkelt att justera spikes för att få högtalaren i våg.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2016/05/31 :  12:07:34  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag kan tänka mig att Cerabase kan ha en dämpande effekt i horisntalled (förutsatt att den är rörlig horisontellt) men i vertikalled har jag svårt att förstå att den kan dämpa något över huvud taget.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/05/31 :  12:09:00  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Fortfarande väldigt nöjd med Cerabase, håller istället på med utprovning av ny högtalarkablarna och jumpers.
Var inne på att byta upp mig i högtalarsvängen men kan bara känna att mitt val att göra andra prioriteringar har gett en klar uppfattning att mina Verity Rienzi inte har varit begränsningen.
Både genom uppgraderingen med Cerabase, nya slutsteg och nu med andra högtalarkablar och jumpers.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2017/09/12 :  23:28:36  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Undrar i sammanhanget om Soundcare spikes kan vara något? Går kanske inte jämföra med de andra. Hade tänkt skaffa till mina högtalare, men även till min CD-spelare. Alltid tacksam för era åsikter!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/09/14 :  15:58:16  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har ingen erfarenhet av dom, du får låna och prova och jämföra med lite olika alternativ.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2017/11/28 :  22:04:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Soundcare spikes har testats men jag föredrar Novibra under allt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/11/29 :  21:36:57  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Bra att veta räven, jag kör med en kombination av Ceraball och Novibra, prisvärt och effektivt.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/10/08 :  13:26:40  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har nu skaffat bättre fötter från SSC till mitt slutsteg, bäst hittills.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000