HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Gipstak och betongväggar - ingen dröm (eko, tal)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nerevarine
Starting Member

9 Posts

Posted - 2015/01/23 :  21:47:08  Show Profile Send Nerevarine a Private Message  Reply
Tjena!

Ska se om jag kan ta tag i det fruktansvärt enerverande ekot jag har i min lägenhet. Det är främst vid tal i film/serier där det i övrigt är tyst som märks i att det låter enormt burkigt och nästan metalliskt. Klappar jag med händerna i närheten av centern så hörs både ett "större" (långsammare?) eko som inte förstör ljudet lika mycket och ett snabbare eko som är det riktiga problemet. Svårt att föklara klangen, men rätt högfrekvent och rätt hård/metallisk. Verkar ju svara på röster väldigt effektivt...tyvärr.

Jag har parkettgolv, med en stor matta som täcker en stor yta, det mesta av området mellan soffan och fronthögtalarna. På detta ett större soffbord, i massiv ek, som jag har en snygg matta på som duk, för att undvika reflektioner på den stora platta ytan.

På väggen bakom fronthögtalarna har jag testat att hänga upp ett par tjockare yllefiltar, vågigt lite löst, så de kommer ut en del. Bakom soffan (primära lyssningsstället, och som står bara en dm från bakre väggen) har jag gjort samma sak, dock bara en sådan filt.

Detta har lugnat besvären en aning, men det är långt ifrån borta. Har testat att hänga upp ett tjockt täcke framför olika delar av väggen som är exponerad. Är en bit på ett par meter till vänster bakom soffan, åt höger är det rätt nära yttervägg med stort fönster (drar för med tjockare gardin vid film), så vid den väggen två hörn som är rätt tomma från "hinder" på övre halvan. Vänster om vänster front är det ett par meter där övre halvan av väggen är tom. Har satt täcket framför alla dessa, enbart en i taget såklart, inte möjlighet att rigga upp mer. Inget enskilt ställe minskade klapp-ekot nämnvärt. La även täcket över den exponerade biten parkett, samma sak där.

Enda jag inte kunnat prova dämpa alls är hela gipstaket, som är helt naket.

Kan jag på något effektivt sätt testa att dämpa ner eller måste jag inhandla hela plattor för att ens prova om det är problemet? Eller kanske någon vet om det bör vara?

Och sista frågan, kostnad för att isf dämpa ner taket från ett sådant klapp-eko? Är ute efter billigast möjliga tyvärr, stilen får kvitta, dyra märken går helt bort. Kan man testa några utspridda absorbenter på rätt ställen i taket, eller kan man behöva täcka typ hela? Enbart jag som bor här för nu så ingen som kan klaga iaf. Är en bostadsrätt förresten, så jag får fixa med innertak och väggar bäst jag vill. Fördel givetvis om det ändå är relativt enkelt att plocka bort utan att ha förstört taket under helt...

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/01/26 :  10:12:32  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
hörbart klappeko är resultat mellan stående våg mellan två parallella väggar/ytor. En liten "vinkling" av ena ytan räcker oftast. Eller något som bryter upp...

Men;
Viktigast för att få musiken från högtalarna så opåverkad i sin resa till dina öron är att ta första reflexerna på sidor å tak. Får du upp några akustikreglerande ytor på de punkterna så...

Själv har jag idag tre vita "skivor" från http://www.sofsci.com/sv/Hertz i taket (hänger några cm ned) som plockar förstareflexen i taket vilket gör underverk. Värt varje krona. En bra början.

Ps. filtar osv tar oftast endast lite av toppen på diskanten och påverkar som bäst endast typ klapp-ekon...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2015/01/26 :  10:16:34  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ps. Har själv betongväggar och gipstak (fast i hyreslägenhet). Alla fyra hörnen i v-rummet har fått http://www.sofsci.com/sv/panel-types/superchunk-corner vilket gör grymt för akustiken tillsammans med "Hertz" i taket...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/01/26 :  12:15:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Du har redan testat en del så lösningen är nog snabb och en stor hjälp för oss är en bild så vi förstår bättre hur det ser ut hos dig. Är du modig bjuder du in till en träff så kommer vi och ställer till med en massa kul . Det har vi gjort flera gånger tidigare och det brukar funka

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000