HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 LP12 med Radikal och Urika
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/04/23 :  14:01:53  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Igår var jag på demo av de nyaste uppgraderingarna till LP12:an hos HighFidelity på Karlavägen i Stockholm. Det var en trevlig och intressant kväll och jag tänkte försöka delge forumet vad jag fick ut av kvällen - med reservation för missuppfattningar från min sida.

Med från Linn var en kille som jag tror heter John och som är delansvarig konstruktör bakom dessa uppgraderingar. Han är mekaniker och har arbetat mest med motorn.

Radikal är alltså en helt ny motor, en DC-motor. LP12:an har tidigare haft en AC-motor. Enligt John så avger en AC-motor magnetiska störningar ("magnetic noise") medan en DC-motor avger mekaniska ("mechanical noise"). De mekaniska störningarna isoleras bort genom att motorn gjuts in i skum, men jag missade vad för slags skum det var, i en plastförslutning:



Med metallbotten:



Den tillhörande motorstyrningen är också helt ny:



Den styrs av en givare som mäter hur snabbt skivtallriken snurrar:



Denna information behandlas och hastigheten justeras, men aldrig oftare än vart 4:e varv och inte mer än en viss procent - för att man inte ska uppleva hastigheten som fluktuerande. Därför kan det vara en poäng att låta en ny eller nyradikaliserad LP12:a stå och gå ett tag så att Radikal kan ställa in hastigheten. När man slår av skivspelaren kommer Radikal ihåg vilken spänning motorn ska ha för att gå med 33 1/3 rpm så den behöver inte kalibreras varje gång. Men hastigheten övervakas kontinuerligt.

Själva motorn köps in från en schweizisk tillverkare, men allt annat tillverkar Linn.

Urika är en Linto, dvs. ett phonosteg, som förbättrats på följande områden:



Urika sitter inne i själva LP12:an, fast monterad på bottenplattan - en ny version av Trampolin:



Det gör att kabel mellan tonarm och phonosteg kan göras extremt kort, vilket framgår av denna bild:



Kabeln är också tunn och väldigt flexibel, vilket gör att den inte stör den fjädrande upphängningen vilket den gamla kabeln kunde göra om man inte var noggrann vid monteringen.

Och kabeln är fast monterad vilket gör att man slipper en uppsättning kontakter mellan pickup och phonosteget.

Urika är en dual mono-konstruktion med ett kort per kanal. Gamla Linto är inte det och det fanns tydligen kunder som köpte två Linto, en per kanal, för att på så sätt få en förbättring. Samma förbättring ska således Urika ha.

Som synes på bilden ovan finns det numera även balanserade utgångar. Linn rekommenderar inte dem för korta kabellängder, eftersom signalen passerar transformatorer, men om man har långt mellan sin LP12:a och förstärkeri (eller dator eller något annat) så blir det bättre att köra balanserat.

Strömmatningen till Urika sitter nu inte i samma burk som fallet var i Linto utan den får sin matning från samma burk som styr Radikal.

Urika ökar dessutom massan på Trampolinplattan vilket ska ge en liten mekanisk förbättring.

Linn ser alltså dessa två uppgraderingar som delar av samma paket. Man tvingar nästan kunderna att köpa Radikal först, för att sedan komplettera med Urika. En tanke bakom det är förstås att Urika inte skulle trivas att sitta så nära en AC-motor.

Hur lät det då?

Nu ska man givetvis vara extremt försiktig efter provlyssning en kväll på detta sätt, men jag försöker meddela mina intryck. Vi fick först höra jämförelse mellan en LP12:a utan vare sig Radikal eller Urika och en med enbart Radikal. Efter en kort paus monterades även Urika in i den senare spelaren.

Skillnaden mellan den gamla och nya motorn? Jo, den fanns. Den var hörbar. Men den kan inte beskrivas som stor. Som de flesta uppgraderingar av LP12:an handlade det om något tydligare, distinktare ljud, med lite större lugn.

Jag har svårt att höra så små skillnader när man går från sämre till bättre. Men när man går från bättre till sämre är det lättare att höra att något försvinner. Detta skedde några gånger med olika skivor, så jag känner mig ändå hyfsat säker på vad jag hörde. Såvida det inte var andra individuella skillnader mellan spelarna, men grabbarna på HighFidelity är alldeles för seriösa för att göra något sådant.

När vi sen efter paus hörde den helt uppgraderade LP12:an tyckte jag det verkade som om flera ansåg att Urika var ett större lyft, trots att John i gammal god Linnanda försökte hävda att motorn är viktigare
än det som kommer senare i kedjan. Jag hörde till dem som tyckte mig höra en tydligare förbättring när Urika kom med i bilden. Nu handlade det även om klang och upplösning. Här uppstod nästan en litet habegär, men det försvann rätt snabbt när priset kom på tal.

Jag var tvungen att kolla priserna idag och enligt Ljudkompaniets hemsida (http://www.ljudkompaniet.com/news.asp) kostar Radikal i Klimaxlåda 61.500, medan Urika kostar 30.750. Om man köper båda samtidigt får man lite rabatt och priset blir 84.750.

Det här övertygade nog mig om att det fortfarande går att förbättra en LP12:a men att skillnaderna är väldigt små. Och ordet prisvärt kan man inte ens ta i sin mun.

Bra ljud är bättre än dåligt.

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/04/23 :  15:40:06  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jag var också på demon, och kan konstatera att den kloke man som en gång sa "-You save an awful lot of money visiting hifi-shows" hade rätt. Visst hörde jag skillnad, men det var inte till det bättre i mina öron. Basen var mer melodisk och bättre upplöst, men diskanten överbetonad som den ofta blir när man försöker öka upplösningen. Subtila skillnader, men jag har en gammal LP12:a med Lingo som enda uppgradering just för att jag gillar den där karaktären de hade med lätt överbetonad övre bas (som är så mysigt) och lätt beslöjad diskant som gör att man kan lyssna på sämre inspelningar utan att få ont i öronen. Som sagt, min smak är inte den allenarådande, men LP12:an har blivit ljusare i klangen för varje uppdatering. Däremot tror jag nog att upplösningsjägarna har fått en klart bättre spelare.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/04/23 :  15:55:39  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Kul att höra från någon mer som var med.

Jag förstår din åsikt. Med den anläggning man hade där lät framför allt den klassiska musiken alltför hård. Ändå upplevde jag en liten förbättring när Urika kom med. Men när jag kom hem njöt jag av Elgars cellokonsert med Jacqueline du Pré (samma skiva som spelades där) med det mjukare ljudet ur mina Quad ESL-63. Och det var mycket bättre

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/23 :  18:29:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Mycket mycket intressant och bra beskrivet Quadophile . Bra att Du slänger upp lite bilder.

Jo vist, hade jag varit med skulle jag nog lägga beslag på John.
Han har säkert några tusen timmar i labbet och en hel del att berätta.

Men det är kanon att Ni som var där, redovisar Era intryck.

Men....men sicken prislapp!
Men å andra sidan ger det HFRP:an en rejäl chans att stick ut.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000