HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Manifest & prislista 2006-8?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/01 :  01:53:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Någon som har och som kan skicka mig dessa? Mina har någon tid på nacken.

kichtenotto@yahoo.se

J. Ullberg

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/02/01 :  06:58:39  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Wikipedia:

Manifest

Ett manifest är en skrift som utgör grunden för en ideologi, en konstnärlig stil eller någon annan typ av kulturell rörelse. Det är ibland, men inte alltid, som författarens avsikt är att åstadkomma ett manifest.
Ordet härstammar från latinets manifestus och används i svenska även som ett adjektiv med betydelsen tydlig eller uppenbar.
Kända manifest (urval)

Det kommunistiska manifestet
Russell-Einstein manifestet


Nu kan vi alltså lägga till Ino-manifestet?

Blev bara så förvånad, används ordet i detta sammanhang?

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/02/04 :  22:33:40  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Svenska Akademiens ordlista
2 mani|fest [-fes#712;t] s. -et; pl. = offentligt tillkännagivande, programförklaring m.m.

Hur läser Sladd Bibeln?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/02/05 :  07:13:08  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Hej!

Vad är skillnaden?
Och bibeln är knappast inblandad vare sig på Wikipedia eller i Akademins ordlista.

Vi kan alltså lägga till organisationer/sammanslutningar som enligt akademin gör:

"offentliga tillkännagivanden"

eller

"programförklaring"

Man skall inte se min fråga som vare sig nedvärderande eller fientlig men ordet känns helt malplacerat i sammanhanget.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/02/05 :  18:17:32  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Det regnar i Nossebro
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/02/05 :  19:56:26  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply

Nej, det går ju inte att bemöta sakligt, du har rätt.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2008/02/10 :  22:17:23  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Buggson: ring till Öhman och be honom maila över 1 manifest. Tel nr i PM.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/02/27 :  14:18:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Manifest....

Det verkar som om någon tar sig själv på väldigt stort allvar. Allvarligt talat

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2008/02/28 :  09:19:04  Show Profile Send sub_sonic a Private Message  Reply
Dan!

Det är bara ett ord som beskriver vad det är. Vad är det som är så konstigt?

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2008/02/28 :  09:29:11  Show Profile Send sub_sonic a Private Message  Reply
Ni som reagerar på ordet manisfest verkar vara väldigt inskränkta. Försök tänka lite utanför boxen, istället för att sitta hemma och sippa på kaffet och fila på långsökta samband. Är t.ex. en liten flicka med blomkrans i håret på Sveriges nationaldag och en liten svensk flagga i handen den nya generationen av nynazister?

"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/28 :  19:16:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:

Ni som reagerar på ordet manisfest verkar vara väldigt inskränkta


Hur menar du?


quote:
Är t.ex. en liten flicka med blomkrans i håret på Sveriges nationaldag och en liten svensk flagga i handen den nya generationen av nynazister?



Undvik politiska vinklingar, slutar aldrig väl.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/02/28 :  19:18:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har förövrigt Öhmans kompendium, -05 eller -06, mycket underhållande och intressant läsning, men knappast ett manifest.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/02/29 :  06:43:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
quote:
Ni som reagerar på ordet manisfest verkar vara väldigt inskränkta. Försök tänka lite utanför boxen, istället för att sitta hemma och sippa på kaffet och fila på långsökta samband. Är t.ex. en liten flicka med blomkrans i håret på Sveriges nationaldag och en liten svensk flagga i handen den nya generationen av nynazister?


Ojdå

Ganska korkat inlägg i mitt tycke. Fast du får naturligtvis tycka att jag är hur inskränkt som helst. Å andra sidan får du tåla att jag skojar lite om detta med manifest också kan jag tycka. Du kanske behöver en köpp kaffe själv för att lugna ner dig en smula

För mig får naturligtvis Mr Öhman skriva vilka manifest, kungörelser, utfästelser eller proclamationer han så behagar. Jag tillåter mig bara att tycka att det är lite humor med att en kille som snickrar iofs relativt sett välljudande högtalare i sin källare skriver manifest. Manifest låter lite pompöst i mina öron.

OBS: i mina öron.

Jag får naturligtvis be om förslåtelse för denna om jag förstår dig rätt sub_sonic hädelse mot din husgud

Edit: stavfel

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2008/02/29 06:47:44
Go to Top of Page

sub_sonic
Member

82 Posts

Posted - 2008/02/29 :  08:44:44  Show Profile Send sub_sonic a Private Message  Reply
Det är lugnt Dan! Var lite matt igår och flydde verkligheten. Tycker att det är tråkigt att folk ska blåsa upp små saker till stora saker. Precis som jag gjorde med mitt exempel. Det gynnar ju ingen så vad är vitsen?

Pompöst? Ok. Det är bara ett beskrivande ord som passar i sitt sammanhang? Det säger ju ingenting om dess storlek eller "värde"? Enda problem som jag ser det är att människor är så dumma att de jämför ordet och sammanhanget med några andra få andra historiskt välkända. Det finns många olika typer av bilar och många är väldigt olika varandra men likväl är de bilar och så vitt jag vet så har de flesta inga problem med att kalla dessa för just bilar. Att saxa en liten snutt ur wikipedia är ju ungefär i klass med en journalist på aftonbladet...

Ska man tänka stort så bör man nog också tänka litet också.



Tycker att det är kul med ett språk som är rikt ungefär som musiksmaker! Din sista mening vet jag inte om jag ska tolka, har aldrig förstått folk som i en och samma mening kan be om förlåtelse och samtidigt skämta till det. Men det är ok, för jag antar att du vill väl! :)


Kan förövrigt rekommendera att lyssna på den mycket duktiga tjejen som kallar sig för Jewel, för det tänker jag göra nu. Detta tack vare Engelholms rekommenadation, så ett stort tack till dig Pär(Per?)!


"Utan vetenskapen skulle vidskepelse, häxeri, signeri svärma omkring som mygg... Vetenskapen är det ljus som upplyser folk som i mörker vandra, och låter dem se med klara ögon, och höra med öppna öron" - Carl Linnaeus
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/02/29 :  09:05:59  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Ok. sub_sonic

Man kan bara återigen konstatera att det är svårt att skoja på internetforum och att det kan vara lite lurigt att skriva om man är trött, arg eller för att inte tala om efter ett par whiskey en lördagskväll

Själv tycker jag att man skall kunna skoja (även på ett forum) om det mesta och i varje mening men vi tycker alla olika som tur är. I alla fall nästan alla

Dock har jag märkt att på hififorumen är diskussionerna mer hätska än på andra forum. Av någon anledning är det viktigt att "ha rätt" när det gäller upplevelser av musikåtergivning. I mitt tycke, märkligt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2008/02/29 :  21:57:10  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Dock har jag märkt att på hififorumen är diskussionerna mer hätska än på andra forum. Av någon anledning är det viktigt att "ha rätt" när det gäller upplevelser av musikåtergivning. I mitt tycke, märkligt.
Vilka forum jämför du då med? Tycker nog att detta låter lite konstigt i mina öron då jag inte upplever det så förutom någon gång ibland numera.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/29 :  22:46:04  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Dock har jag märkt att på hififorumen är diskussionerna mer hätska än på andra forum. Av någon anledning är det viktigt att "ha rätt" när det gäller upplevelser av musikåtergivning. I mitt tycke, märkligt.


Jösses, vart har du fått det ifrån? Detta är ju det snällaste hififorum som finns ju! Säkert att du inte förväxlar Hififorum med "det andra" forumet?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/29 :  22:47:49  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Det verkar som om någon tar sig själv på väldigt stort allvar. Allvarligt talat


Klockrent! Detta genomsyrar andra ställen på nätet...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2008/03/01 :  11:48:56  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
jonasz! Vi har läst fel. Dan skriver: Dock har jag märkt att på hififorumen är diskussionerna mer hätska än på andra forum
Håller också med om att en del tar sig på allt för stort allvar, minst sagt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/03/03 :  08:08:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply


Javisst menar jag forumen. Inte detta forum numera men andra. Både svenska och ute i världen. Väldigt hätskt och det är många som verkligen vet och tycker

En rejäl diskussion är ju en sak med ömsesidig respekt. Då är det bara kul med lite "mothugg" för det kan man ju lära sig lite av.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/03/03 :  08:55:43  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
jonasz! Vi har läst fel.


FBK: Det har du ju rätt i...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/03/10 :  23:47:23  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Skulle nån kunna skicka mig en prislista ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000