HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som kan tipsa om trådlösa pluttar till öronen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/06 :  10:19:28  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Det är snudd på omöjligt att få några vettiga svar på vilka trådlösa hörlurspluttar som är bra tycker jag ... hoppas jag kan få någon bra vägledning här även om det kanske inte är huvudspåret för detta fora att snacka hörlur.

Att läsa tester är slöseri med tid då man oftast testar utseende och om man kan "swipea" eller om den finns nån knapp att trycka på.

Jag kan också läsa att Sennheisers senaste plutt är den bästa för ljudkvalitet men det skrev man ju om deras gamla bygellur Momentum 3 också och den lät ju inte jättebra.. i nåt annat test kan man läsa att Sonys senaste plutt är den bästa men jag gick på även det och inhandlade bygelluren x3blablabla och den lät ju rätt uselt den med.

I andra test kan man läsa att bästa luren för ios är airpods och för android är det galaxy buds blablabla.. ja ni hör ju - alla tester är ju köpta av tillverkarna (kan man tro).

Så finns det några tester från verkligheten från er som jag faktisk vågar lita på?

Duger airpods pro som daily drivers eller ska man fiska upp något annat?

Det är ju dessvärre svårt att provlyssa i butik pga det där dravlet med hygien å så.

Tack på förhand!

Edited by - Johan4130 on 2023/02/06 10:20:39

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/06 :  10:26:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det kanske är så att trådlösa lurar inte håller den ljudkvalitet som du förväntar dig. Jag har både trådat och en trådlös. Vid finlyssning är det trådat som gäller.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/06 :  10:51:39  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Helt rimlig frågeställning. Jag har förhållandevis rätt fina trådade lurar att jämföra med dessutom.

Det var därför jag valde testvinnare men nu har jag blivit besviken två gånger (plus att jag villhöver ha pluttar och inte over ear denna gång).
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2023/02/06 :  14:18:41  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jag har använt Sony WF-1000XM4 dagligen och är mycket nöjd!
Saknar kanske en del om man jämför med dyrare alternativ men till dagligt "slölyssnande" så duger de utmärkt tycker jag.
Skapligt lång batteritid åxå!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/06 :  14:52:22  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Aha! Kul att du delar!
Inte har du testat mot bygelvarianten?

Jag har 3:an och tycker ljudet är högst mediokert men det går ju inte att jämföra då det dels är en äldre modell och dels inte ens samma konstruktion. :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/07 :  18:38:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tvivlar på att det är någon jätteskillnad i ljudkvalitet. Jag har också XM3 och de är tillräckligt bra för att lyssna på rockmusik när jag är ute och går. Jag använder LDAC från en Sony musikspelare, om det nu gör någon skillnad mot exempelvis om man använder en iPhone med AAC.
Den kan inte mäta sig med någon av mina trådade inear lurar. Jag tror inte att det är möjligt att hitta någon trådlös som kan mäta sig med en bra lur med tråd.
Det som skulle kunna indikera att en sådan dyker upp är en lur i en annan prisnivå. Det händer ju nu med trådlösa over ear lurar.
Focal Bathys exempelvis, men det är ändå inte ett invändningsfritt ljud.
Man får nog leva med lite sämre ljud när man är på språng och ha andra lurar när man är hemma.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/02/07 :  18:59:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
För några månader sedan provade jag mina första "true wireless" i form av ett par Sony WF-C500. Jag blev lite förtjust i trådlösheten och att de lät ganska OK med musik. Passformen för mig var OK, men det är väldigt lätt att koppla bort pågående samtal när man ska justera dem i örat. Efter ca 60min i telefonkö, medan rösten i lurarna säger "din plats i kön är: 1" så "skall man bara" och kopplar ned... Det har jag gjort två gånger på raken och sedan dessa har jag ALDRIG använt dem för telefoni (och tidigare fick jag höra att mitt ljud lämnade övrigt att önska).

Hursom valde jag att prova ett par AirPods Pro Gen2 och jag är hittills ganska impad över både ljudkvalitet och hantering. De låter förvånansvärt mjukt (men ändå detaljerat) för att vara Bluetooth och för mig är passformen riktigt bra. Jag tycker nog de låter bättre (och sitter mycket bättre, på mig) än t.ex. Sennheiser IE800. Och, noice cancellingen fungerar mycket bättre än nåt annat jag hört, i aspekten att den fuckar inte upp ljudet och det låter inte som du klivit ombord på en ubåt.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2023/02/07 19:00:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/07 :  20:56:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad mannen som lyssnat på och mätt på över 1000 hörlurar tycker:
https://youtu.be/5Q4A0u4hOG4

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/08 :  07:36:17  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Kul med all input!

Så Airpodsen är ok alltså, det är ju intressant. Kostar en slant men passar de bra och inte låter ubåt så är det ju kanske värt. :)

Men först ska jag bygga upp ork att kolla på ett yotoobklipp. 22 min.. huh.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/08 :  07:42:10  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Såg precis efter jag postat att det fanns en lista med hans testade lurar. https://crinacle.com/rankings/iems/
Slapp jag kolla på tv.

Apple Airpods Pro 2 står sig bra på den listan. Bland de billigaste i toppen (B,A,S-klass) och Tonality A+ -betyg.

Nu vet jag inte om Herr Crinacle är betrodd att mäta lurar, men det kanske man kan ta för givet eller?

Edited by - Johan4130 on 2023/02/08 07:42:33
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/08 :  14:30:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Han har ett gott rykte och har en påkostad mätrigg. Sedan handlar det ju inte bara om tonkurva.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/08 :  15:41:50  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Ok, det låter ju bra. Jag får försöka kraftsamla att orka titta på videon.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2023/02/08 :  17:12:58  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Upplever att mina Sonylurar låter märkbart bättre via min Androidtelefon än min iPhone. Beror troligtvis på LDAC blåtandsstandarden som inte Apple har. Värt att tänka på kanske. :)

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/09 :  14:30:52  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Ja jag har läst den förklaringen förr.
Med tanke på hur OK lurar utan LDAC kan låta så kan man fundera på om Apple aktivt ogillar LDAC ..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/12 :  16:51:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
iPhone har nackdelen med att de inte stöttar aptX eller LDAC, utan använder Apples format AAC 264kbps 44kHz.
Android kan köra med aptX 352/48. Lite bättre, men en gång när jag testade olika bitrates med AAC, så tyckte jag att det var en klar förbättring med att gå från 265 till 352.
Det finns varianter på aptX som HD 576/48.
Sonys LDAC klarar upp till 990 kbps, men jag vet inte hur vanligt det protokollet är.
Jag kör dock med en Sony DAP till mina 1000XM3 och får då LDAC som överföringsprotokoll.

Jag var nyss ute och gick med mina 1000XM3 i öronen och tyckte att det lät bra. När jag kom hem bytte jag till Fiio FH7 och jösses, ja det är skillnad. Klarare och mer dynamiskt ljud.
Men poängen är, man vänjer sig snabbt med Sony lurens ljud och det låter inte fel. Basen är inte lika dominerande som på den motsvariga over ear luren från Sony och blöder inte in i mellanregistret på samma sätt.
Fiio luren kan bli lite tröttande i längden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/13 :  07:09:19  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Ok, tack för info!
Jag fick låna ett par Apple Airpods Pro 2 och undantaget priset var det en angenäm upplevelse. Ljudet är helt ok men framförallt så passade de mina krångliga öron bra. Smidigt laddfodral och smidig parkoppling. Rätt smidiga i sin utforming också. Många andra konkurrenter ser ju ut att fylla upp hela örat.

Inga tokigheter du uppmärksammat Björn-Ola? Lättappade, vindbrus etc..?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/02/13 :  08:02:43  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag vet inte riktigt om Björn-Ola använder Airpods, och inte heller om det är de du frågar om!
Men, eftersom jag tror det så flikar jag in igen... Det handlar om passform mer än nåt annat. och för mig är de (Airpods Pro Gen 2) lätta att få på plats, men touch-kontrollen för volym får mig nästan alltid att peta dem ur läge lite grann. Det är inget problem känner jag dock. Gillar sensorn som stoppar uppspelning direkt du tar dem ur örat, och återupptar när de petas tillbaka. Jag har provat ett par löpturer med dem också och de sitter på plats bra.
Nu springer jag inte så fort nuförtiden så vindbrus har jag inte upplevt!
Allvarligt så brukar jag använda transparens-läget vid löpning med hund (behöver ha koll på honom också) men brusred eller avstängt när jag kutar själv.
Gillar att det är lätt att växla mellan lägena via iPhone!

Jag har kort sagt, inte mycket kritik att komma med när det gäller praktikaliteter. Ljudmässigt är de bra, men inte som over ears med riktig förstärkare såklart. Lite som Björn-Ola sa, de är trevliga men när man hör hemmariggen fattar man att Airpodsen är begränsade.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/13 :  11:19:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har ingen erfarenhet av andra trådlösa lurar än Sony 1000XM3.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2023/02/13 :  12:30:23  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Sorry, var lite otydlig. Frågan var såklart menad att ställas mot de lurar du har nu (Sony).

Beträffande Airpodsen så har jag på ren tur lyckats ställa om lägena via touchkontrollen. Så det verkar inte vara nödvändigt att gå in i telefonen för att ändra.

Volymkontrollen är som du skriver AlfaGTV inte toppen vilket är riktigt synd.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/13 :  14:29:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag vet inte om hörlurarna har en sådan ljudkvalitet att man hör skillnad på AAC och aptX. Man kan tänka sig att Sonylurarna har en fördel om man kan använda LDAC med högsta bitrate.
När jag jämförde mellan 256 och 320 kbps en gång i tiden, så använde jag en ipod classic och Sennheiser HD600. Vid 256 fanns det en hårdhet i ljudet som inte fanns vid 320 som lät mjukare och varmare.
128 kbps lät plastigt och onaturligt.
Jag kunde inte höra någon skillnad mellan 320 och Apple lossless. Det kunde jag senare när jag hade kopplat in en hörlursförstärkare.

Jag skulle i alla fall aldrig köpa en dyr blåtandslur typ Bathys om de inte stöder LDAC. Bathys verkar inte stödja aptX HD och stöder inte LDAC. Det är märkligt att man tar fram en blåtandslur med höga ambitioner när det gäller ljudkvalitet och inte låter den stödja protokoll med högsta möjliga bitrate.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000