HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Kungatala
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2022/10/28 :  19:18:16  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
KUNGATALA












Ljudkurva

Nedan visas Kungatala;s ljudkurva. Mätningen är gjord med högtalaren ca 20 cm från bakvägg. Dippen vid 200 hz härrör sanorligt till avståndet från väggen. Genom avståndet från bakväggen störs den direkta vågen av den reflexterade vågen från väggen, därav dippen. Det här problemet kan man bara undvika om man monterar baselementet alldeles nära väggen, men det innebär oftast en vägghängd högtalare. På så vis kan man undvika detta. Men en sådan högtalare kan bli väl analytisk och torr, för vi behöver lite reflexer för att få musiken levande. Den intresserade kan även uppmärksamma att diskanten faller av markant vid 10 khz, men detta beror på mitt mindre mätrum. I praktiken, i det större lyssnigsrummet kommer den här delen av kurvan förmodligen att rätta till sig. Systemet är ju en snedställt konstruktion, med lutande frontplan, så mätningar i ett mindre labb kommer inte att förmedla hur det blir i ett större rum. Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta i mitt större lyssningsrum.







Impedans och fas. Enligt gammal hävd skall impedansen för ett 8 ohm;s system hålla sig mellan
6,4-9,6 ohm. Men idag finns väl inga 70 tals förstärkare kvar, för det här har bara att göra med hur en förstärkare kan hantera komplexa laster. Likaså impedansens fasvinkel, den skulle hålla sig +/- 10 grader. Då var man och kanske även idag på den säkra sidan. Min impedans håller sig i alla fall mellan 7,4-11,00 ohm.

Impedansensens fasvinkel. Den elektriska fasvinkeln har ett direkt samband med filtret, vanligtvis varierar den med kraftiga variationer i impedansen, just därför är impedansen ändå något att eftersträva. Men vi måsta nog skilja på den elektriska och den akustiska fasvinkeln. Den akustiska fasvinkeln har att göra mer med vad som händer utanför högtalaren, varvid den elektriska handlar om vad som händer inom högtalaren. så att säga. Den akustiska fasen är svårare, den beror på många faktorer. Dels hur elementen är sammansatta på frontplanet, dels hur filtret påverkar. Ett rent seriefilter kan kanske ibland vara exemplariskt om elementen i sig själva klarar det. Men brytflankerna med ett sådant filter blir rätt (just flanka). Detta innebär interferenser mellan elementen, som då kan få menlig inverkan på den akustiska fasen. Därför är det bättre att göra sådana filter med 12 db;s lutning. Ett parallellfilter har i sig självt 12 dbs; lutning, så här innebär detta vanligtvis inga problem.





Elektrisk fas: fasen håller sig mellan + 8 och #8211; 12 grader.


Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2022/10/28 :  19:20:33  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Detta blev fel, utan bild. Ber om ursäkt, ska försöka fixa bild inom det snaraste.

Mike
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2022/10/28 :  20:55:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
oavsett bilderna håller sig både impedans och fasvinklarna inom respeptkla nivåer,
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2022/11/25 :  13:59:34  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har fortfarande inte fått till det med bilder, men jag försöker fortfarande.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/11/25 :  16:36:37  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Kan du lägga upp bilderna på fotohinken och länka .jpg adressen med [img ] + [/img ] Vore kul att se.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000