HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stridbeck 66X (?) nu i vardagsrummet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/08/16 :  18:44:46  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Go afton! Inte varje dag man skriver här, men jag har blivit med ett par fina Stridbeckare igen, efter många långa år. Ett par 66X, (enligt handlaren iallafall, jag har bara hittat "65X" på Mattias Stridbecks sidor).
De verkar lite lagom trögdrivna, men jag vet inte mer om dem än att de nyss ska ha blivit genomgångna och fått en diskant utbytt av nån lokal audiofirma. Borde väl minnas vad de heter, men minnet är la sådär just nu.

Jag tycker att de låter trevligt, men framför allt ser de trevliga ut. Lådan är verkligen solid och dämpad, helt enligt Stridbecks principer. Det ser ut för mig som om det vore TL-högtalare eftersom porten bara är ett hål. Men vad vet jag? Finns någon här med lite mer kunskap om vad min modell kan vara? Ser väldigt lika ut 65X, jag kan komplettera med foto när jag har kommit åt att göra ett sånt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/08/16 18:45:43

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/16 :  18:53:45  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
En bild skulle sitta fint.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/08/17 :  16:14:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ha! Det är inte Mattias högtalare utan han's pappa som gjorde 66x!

Jag kommer ihåg när man som nybliven Chalmerist klev in på Stridbeck HiFi och bjöds på fantastiska upplevelser!



Bild lånad av HiFi-handlaren(HiFi-Stället)




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2022/08/17 :  23:16:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Samma här, att besöka Stridbeck Hifi var fantastiskt kul. Vi var några kompisar som var där minst en gång i veckan på slutet av 70-talet,
butiken låg på vägen hem från Aschebergsgymnasiet. Jan-Håkan Stridbeck är legendarisk!

Hoppas högtalarna låter bra Zix.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2022/08/17 23:19:19
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/08/18 :  11:34:21  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Det där är precis dom högtalarna som jag köpte, Pac :) Då har du bild, Perfector.
Stridbeck byggde i mitt tycke dom snyggaste högtalarna. Riktigt solitt trä och plywood, mycket välbyggda lådor med skiktdämpning. Dessa i björk, vilket var det vanligaste såvitt jag minns.Såg kanske inte så exklusivt ut som vissa importerade dyra grejer, men bättre lådor än dessa är svårt att få.
Med dagens träpriser är det inte ekonomiskt att bygga i riktigt trä och finplywood (såvida inte man har egen såg eller handlar med trä eller så), dom här lådorna skulle kosta betydligt mer än elementen även om man köpte trät och byggde själv.

quote:
Det är inte Mattias högtalare utan han's pappa som gjorde 66x!

Stämmer bra det - det är på Mattias' sidor som jag hittade infon, men dessa högtalarna är från nån gång mitten 90-tal och det är gamle Stridbeck som har byggt dem.

Visst var Stridbeck HiFi kul! Han hade de gamla Quad ESL-57:orna stående i butiken, och som han alltid använde som nån slags referens (eller kanske bollplank) för sitt klangideal. Jag hade ett par Stridbeckare i bokhyllehögtalarstorlek under den tiden som dessa större såldes.Några kevlarelement i dom, minns att jag tyckte dom lät finfint men jag saknade bas och hade inte råd med Stridbecks baslådor.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/08/18 12:54:32
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/08/18 :  13:02:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Högtalarna låter bra, Bernt :) Dom har en rätt småmysig men kanske lite ullig och dämpad karaktär.
Jag tror dom är lite trögdrivna. Känns som om man borde ha kanske 200-400W att driva dom med åtminstone. Funderar på att hitta nån ICEPower eller liknande, jag kan inte ha jätteförstärkare till dessa. De behöver få plats i ett TV-rum så småningom.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/08/18 13:03:24
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2022/08/18 :  13:14:16  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Då högtalarna uppnått en aktningsvärt ålder är det kanske läge att gå igenom filtret och ersätta eventuella elektrolytkondingar. :-)

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/18 :  16:10:21  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror att man eldar upp talspolarna relativt snabbt med 400 W.
Byta elektrolyter är nog en bra ide.

Är basarna samma som i LS3/5A?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/18 :  21:38:58  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Vojne och tack.
Älska bilder på rariteter som är snickarglädje hela vägen

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/18 :  21:41:20  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Angående effekt till tröga högtalare så hjälper inte mycket effekt.
Där behövs strömstarka slutsteg som kan mata på rejält med kraft vid låga volymer.
Om högtalaren inte tål den effekt man har tillgång till så hjälper inga effektökningar i världen.
Egen åsikt av många illaluktande talspolar genom åren.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/08/21 :  23:29:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Uff, låter inte så bra.
Jag behöver nog hitta data på elementen innan jag öser på då. Men ett par hundra watt rörsteg var lugnt, och det är helt riktigt inte höga volymer jag behöver, utan större dynamik.
OK#8230; momentant hög volym kanske isåfall.

Ska kolla hur dom ser ut inuti vid tillfälle, handlarn var inte helt säker på vad exakt dom hade bytt, men jag blev så kär i lådorna så jag kunde inte motstå ändå. Så fina, och viskoelastiskt dämpade lådor som det är ett rent nöje att knacka på. Jag tänkte att #8221;vill man så måste det ju gå att hitta känsligare element och designa in dom, med hjälp av aktiva filter eller vad som helst. Bara jag får hem dom där lådorna#8230;#8221;

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/08/21 :  23:59:12  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Perfector, det är inte samma element som i LS3/5a. Det som sitter i är troligen Audax. Och det är 8-tumselement, större än i de brittiska små monitorerna.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/22 :  00:47:16  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag gjorde ingen pekning mot något speciellt fabrikat, utan generellt om tröga element och högtalare.
LS3/5A är ju sönderdämpad och kan inte göra nånting rätt.
Jag har byggt med de elementen och fått fan så mycket mer välljud än Rogers fick.
15 komponenter i ett filter till en 2-vägare är inte sunt, vilket rogers lilla monitor har.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/08/22 :  01:16:01  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Angående effekt till tröga högtalare så hjälper inte mycket effekt.
Där behövs strömstarka slutsteg som kan mata på rejält med kraft vid låga volymer.
Om högtalaren inte tål den effekt man har tillgång till så hjälper inga effektökningar i världen.
Egen åsikt av många illaluktande talspolar genom åren.

Instämmer helt. Tänk tex. gamla Krell slutsteg.Där han ni något som sparkar liv i allt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2022/08/22 :  14:39:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
I min värld är "mycket effekt" i stort sett samma sak som "strömstarka slutsteg som kan mata på rejält med kraft". Effekt är ström gånger spänning.

Man kan vända på resonemanget:
Mina horn har en impedans på drygt 20 ohm i basen. Där skulle det inte hjälpa med strömstarkt steg, det behövs spänning.

Fast de är inte trögdrivna på det sättet i och för sig.

En annan, kanske viktigare faktor i detta sammanhang är utgångsimpedansen på slutsteget. (Dämpfaktor)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/22 :  16:02:10  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Iofs sant, men spänning x ström kan räknas i 2 riktningar och så länge slutsiffran blir rätt så funkar det.
Men Hög ström gånger låg spänning ger mer "vrid"kraft
Om man ser Hiraga's 25 W rörsteg som kan släppa 300 A intermitent så blir det ganska klart.
Jag byggde om Inertiaförstärkre med mycket mer ström och något lägre spänning och fick med ny kondensatorbrygga ut runt 300 W ur det lilla fanskapet.
Därför tycker jag att man gott kan skilja på ström och effekt, men det är jag det.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/08/22 :  17:27:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
25 W vid 300 A ger en spänning av 0,08 V, ungefär. Impedansen skulle då ligga runt 0,3 milliOhm. Hmm...

Högtalarelementets "styrka" beror av magnetfältet i talspolen, som kan skapas med många varv och låg ström eller få varv och stark ström.

Ellära kanske inte är så skojigt, men det går inte att runda den om man ska räkna.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/22 :  17:33:35  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Vänd på steken, 300 A intermitent vid 25 W x2 så blir avräkning lite bättre.
En fullt utbyggd Inertia kan smälla av runt 90 A intermitent vid 4 Ohm
Den drivs bara av 2 x 20 Volt men är det bästa jag nånsin hört

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/22 :  21:53:01  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag förstår inte ditt sätt att räkna Perfector...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/08/22 :  22:10:30  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
spänning x ström genom last = effekt.
Man kan antingen gå på hög spänning och lägre strömuttag, eller lägre spänning och högt strömuttag och summan blir samma. Eller?
Spänning gånger ström genom last
Mycket kraftiga slutsteg har ju ofta hela banker med kondensatorer för att kunna blänka effekt i massor under väldigt korta tidsintervall.
Det är i alla fall vad jag har fått lära mig.



"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/08/22 :  22:19:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Lasten måste kunna "svälja" den ström man försöker få igenom den. Om lasten är säg 4 Ohm, krävs 4 Volt för att trycka igenom 1 Ampère. Och då har man en effekt som är 4 W.

40 A genom 4 Ohm kräver 160 V, och då är effekten 6400 W, bara som exempel.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/22 :  22:27:26  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Så blir det när jag räknar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2023/01/22 :  01:08:31  Show Profile Send Stridbeck a Private Message  Reply
Efterföljare till 45X. Större och stabilare låda och bättre bas/mellan.
Impedansutjämningskretsar på båda elementen.
6 db filter med polyesterkondingar.
Ingen basreflex, snarare en slags akustisk ventil eftersom det ligger vadd i öppningen/den korta porten. Hur många lådor som ser ut som basreflex är verkligen en perfekt avstämd basreflex? Kan diskuteras. Enkast är nog ändå att kalla denna för basreflex.

Gummikanten på baselementet har med tiden torkat ihop, dvs högtalaren fungerar inte alls som när den var ny. 66X var verkligen inte tungdriven.

Efterföljaren 55X hade bättre element, MKP kondingar istället för MKT och en bättre filterdesign. Lådan hade en bättre lack. Ett par 66X köper man för att man är intresserad av lådorna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000