HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD 320 "Knocking sound"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2022/03/27 :  17:15:31  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Hej!

Jag har fått överta en THorens TD 320 med en TP16 MkIII tonarm som fungerar väldigt bra förutom att det intermittent kommer ett knackande ljud från motorn. Så länge musiken är på störs jag inte av det men mellan låtarna hörs det tydligt. Men inget svaj eller andra problem.

Har sett att det finns nån fix för tidigare modeller av Thorens där man lyfter axeln som får vila mot en kula, men det verkar inte finnas nåt för TD320

Nån som har en aning om det går att köpa motor idag eller fixa det på nåt annat sätt ?

Mvh
Joakim

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/27 :  18:08:28  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Tjena, den kanske bara behöver smörjas upp lite. Svalander brukar jag kolla på: https://svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/renovering_av_skivspelare/#motor
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2022/03/27 :  21:20:21  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Haha.. På nåt konstigt vis har jag fått för mig att motorn är självsmörjande och ska absolut inte smörjas, men hälften vågat hälften vunnet så nu har har jag fått i några droppar olja och spelat 4 skivor utan nåt knackande

Tack för tipset och länken till Svalanders!

Får nog fira med att beställa en skiva.

Mvh
//Hobbes
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/27 :  21:28:27  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Gött Lite rundsmörjning är aldrig fel. Skönt att det bara var det.

Svalanders är toppen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000