HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Sony MDR-XB950AP hörlurar med bastyngd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/01/25 :  22:31:03  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Känner att jag måste skriva lite om dessa lurar då det kan finnas fler än jag som upplever många lurar som rätt slätstrukna när det gäller basåtergivning och helheten/balansen på det totala ljudet ifrån många lurar. Har inte varit någon typiskt lurlyssnare utan jag har oftast tyckt att många lurar har haft för dålig basåtergivning och när man hittat något som har haft okej bas så har det varit något annat register som man stört sig på i längden som tex. lite spetsig diskantåtergivning som skapar lyssningströtthet osv (oftast på slutna) Och eftersom man inte lyssnat runt på en massa lurar utan bara lite där och där så har inte heller insikten riktigt nått fram att att det kan vara en jäkla skillnad mellan slutna och halvöppna eller öppna lurar i hur de presenterar musiken. Jag har mest läst och sökt efter att hitta något som kan spela rejäl bas utan att de övre registren är kassa eller att det blir en total obalans mellan de olika registren där basen dränker allt annat. Har inte haft några lurar på jättemånga år när jag köpte ett par slutna ifrån Audio-Technica och de lät bra i början men de som många andra slutna jag lyssnat på så upplevde jag diskanten i längden som tröttande. Sedan så testade jag ett par öppna som enligt de flesta har bra basåtergivning, men jag blev inte helt övertygad i längden och de presenterade musiken annorlunda som jag upplevt med andra öppna lurar, det är längre mellan registren, mer rymd skulle nog många säga. Så vad skulle jag nu testa ? Syrran fyller år och behöver ett par lättdrivna lurar med rejäl basåtergivning då hon älskar bas så det blev ett par Beyerdynamic som enligt tester skulle ha rejäl bas. Jag tycket att de lät ungefär lika tråkigt som alla andra lurar under tusenlappen, och de gick sönder direkt så tillbaka med dem och tog andra valet istället. Efter några veckor så ville hon att jag skulle lyssna på några låtar på datorn med hennes nya lurar, visst och jag blev helt ställd. De här låter ju enormt bra och kostade bara 500kr. Lättlyssnat som många öppna lurar men med en helt annan basåtergivning som kändes och allmänt en ganska balanserad återgivning i de övre registren där inget stack ut förutom basen som var fysiskt. När jag tänker på hur de låter så påminner de en del om hur en del högtalare lät förr med rätt drivning, mycket homogent med rejäl bas som kändes som tex Infinity Sigma, Kappa 8&9. Så jag beställde dessa lurar direkt och ni som jag som vill ha tyngd i basen även i ett par lurar bör testa dem här, och när man tänker på priset så är det ju inte värre än att ni tex. kan ge bort dem till någon släkting som behöver lurar till sin telefon osv. om ni tycker dem är för tunga i basen. Får se om någon vågar på sig ett köp efter mina intryck av dem.
Nedan en bild på min hörlursrigg mend en förlägningskabel ADL iHP-3563 - 1,5 m Ps. Och eftersom jag blev så såld så köpte jag två stycken lurar till, ett par till datorsteron och ett par i reserv om de första skulle gå sönder.Knäppt,men jag älskar verkligen dessa lurar.
Lite info om dem.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2760822
https://www.sony.se/electronics/horlurar-med-huvudband/mdr-xb950ap

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/02/01 :  18:54:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Någon som vågat att testa? Sågning eller Jag vet numera att jag ibland uppskattar sådant som många Hifi-nördar inte gör, men de verkar sälja bra då Webbhallen sålt runt 30st på några veckor. http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/223968-sony_horlur_mdr-xb950ap-extra_bass&atcl=external:ref

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/01 :  19:00:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
kul, tack för tipset.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/02/01 :  19:49:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Japp. Min äldsta son köpte ett par idag.

Måste säga att jag gillade det jag hörde. Jag har endast hört två låtar med lurarna drivna direkt från hans Samsung telefon. Bra drag, bra bas, bra upplösning och riktigt engagerande. Det känns som ett riktigt kap för pengarna.
Han var riktigt glad över ljudkvalitén. Vi jämförde med några gaminglurar för ca samma peng. Gaminglurarna hade mer bas, men lät i övrigt riktigt spretigt och strävt. Det var ingen match ens. Sony lät överlägset på alla sätt.

Jag funderar på att köpa mig ett par av dessa Sony-lurarna.

Mvh Johannes (med son).
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/02/01 :  20:46:33  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Om ni har möjlighet så testa dem även med hölurstärkare, de låter ännu bättre då och de tål duktigt med pulver så om man vill så känns basen också fysiskt, inte bara hörs
Hoppas att fler upptäcker dem, för de är verkligen spelglada utan att bli jobbiga i längden, men man bör nog gilla lite tyngre basåtergivning annars blir det ett felköp skulle jag tro.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/02/13 :  23:43:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Fick hem mitt par idag.
Kan inte bestämma mig för om jag gillar dem eller inte.
För en femhundring inklusive frakt är det väldigt mycket lur för pengarna. Eftersom samma lu säljs med Bluetooth för mer än det dubbla måste hårdvaran vara av sådan kvalité att det känns ok även på de dyrare varianterna. Känslan och den upplevda kvalitén är mycket bra tycker jag. Det jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag gillar är basförstärkningen. Många låtar är lite för tunga i basen för min smak. Jag gillar bas men har insett att jag vill ha den fysisk så att den känns men inte överdriven. Nu är det svårt att känna bas i lurar men Faith Evans Mesmerized kommer ganska nära. På lägre volymer känns de mer balanserade. Kanske beroende på att örat inte är lika känslig för bastoner på låga volymer som det är på högre. Hmm... får ge lurarna ett par dagar och känna efter. Nu ska jag se på en film med dem och se hur de funkar där. :-)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2017/02/14 :  11:53:13  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag upplevde att de ändrade lite karaktär efter att ha låtit de stå på inspelning i 30 timmar. Blev mer följsamt i alla register.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/01/17 :  21:23:55  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hej på er!
Jag lyssnar ännu med mina Sony MDR-XB950AP och tänkt att var ska jag köpa som låter som dem om de skulle gå sönder. Syrran har haft sönder 2 stycken av denna lur, inget som förvånar då hon har sönder allt som hon har. Så hon är och rycker i mina så jag tänkte kolla runt lite och jag har hitta en ersättare. https://www.sony.se/electronics/horlurar-med-huvudband/wh-xb910n
https://www.ljudochbild.se/test/horlurar/sony-wh-xb910n/
Så ni som älskar bas, så kan denna vara något. Sedan ska leta efter en Harmony Design Ear 90 RCA som jag hade förut. Varför jag sålde min är en gåta då den var 100% bra och 100% i nyskick.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/17 :  22:32:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Om du gillar dina Sony så ska jag vara försiktig med att komma med andra förslag.
För vad det är värt så tappade jag bort mina Sony nyss och fick tag på ett Par Philips Phidelio HR. Det är en helt anna typ av lur som bara lämpar sig för hemmalyssning och inget man tar med sig. Nu när saker fallit ut som de gjort så är jag väldigt glad att det blev som det blev. Jag saknar ett par lurar att har på språng men i hemmamiljön funkar dessa så mycket bättre enligt min smak. Det är långt ifrån samma bastyngd i dessa och om du dina Sony var 100% rätt så inte dessa det. Men, provlyssna gärna om du har möjlighet/intresse

Hittar du någon bra ersättare till Sony MDR-XB950 är jag nyfiken då jag fortfarande letar efter mobila lurar. Jag har sökt med ljus och lykta på begagnatmarknaden efter Sony men de har varit svåra att hitta

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/01/17 :  23:33:36  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
De här lurarna som jag skriver om i inlägget innan ditt är Sony WH-XB910N är de som kommer ersätta mina Sony MDR-XB950.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/18 :  09:39:52  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ledsen, börjar tvivla på min läsförmåga

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000