HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 Sondek LP-12
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/13 :  13:37:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
För att väcka ett dött forum till liv, hur ser bruket ut av Tolvor idag? Jag har ju nyss skaffat en (två) igen efter några års uppehåll.
Hade en klassisk sen 80-talare tidigare som var skoj, men något gjorde att jag gick vidare då.
Nu är jag tillbaka och spela för tillfället på en -77a med en Basik LV-V arm. Den spelar otroligt mycket bättre än vad jag väntat mig med en Denon DL-103SA och är riktigt rolig att spela musik med.

Den andra är en -83a tror jag och har Valhalla och en Ittok LV II. Skall bli spännande att dra igång den sedan!

Hur ser det ut ute i stugorna? Är några forumister som njuter vinyl på sina LP-12?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/09/14 :  21:43:39  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Hej!

Jag köpte min första LP12:a nu i somras. Har alltid kört Thorens förr, men man har ju alltid i smyg velat ha en LP12... :)

Hur som helst så slog jag till på ett verk från åttiotalet och bytte ut valhallan mot Lingo 2 då jag inte kunde acceptera avsaknad av smidig möjlighet att spela 45:or

Har våndats en del under resans gång, men det börjar låta ganska bra nu, även om jag inte är helt i mål än. Men kul är det!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/09/14 :  21:44:11  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Just det, cirkus har den också.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2016/09/14 :  22:40:50  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
jo, det finns nog några 12:or... fast de flesta av oss kanske håller oss till en spelare, och inte två på ett bräde...
Köpte en för några år sedan - en gammal dröm som jag förverkligade.

En spelare från 88, en ägare före mig (låter som man har köpt bil....) med lite uppgraderingar gjorda (Cirkus).

Nu med lingo 3, kore, ittok lvii och en Adikt. Ja just det ja, Trampolinn också...

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/14 :  22:59:47  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Skoj att läsa om era tolvor! Misstänkte att det snurrar en del "fruktlådor" ute i stugorna!
Fick mina beställda remmar idag och har faktiskt sparkat igång även -83:an efter lite pyssel. Valhalla funkar helt OK och Ittok verkar vara jättefin i lagren. Båda spelarna behöver dock en översyn på upphängningen.

Utöver sedvanligt underhåll, har ni några tankar o råd kring uppgradering?
Jag är lite inne på att låta dessa vara orörda och försöka hitta bra matchningar med pickup/matta/kablage bara...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/09/15 :  09:16:00  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Jag är som sagt i början av min Sondekkarriär, men jag hade tänkt uppgradera till en Ittok eller Ekos så småningom. Sitter en SME 3009 III på den nu.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2016/09/15 :  17:43:57  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Spännande läsning! Jag kan inte mycket om tolvan. Hur långt står sig en Thorens TD320mkll i jämförelse mot en tolva. Vart i skalan hoppar min 320 in? Eller när börjar tolvan ta över och rusa ifrån i performance? Då tänker jag verk och arm jämförelse? Jag skulle nog gärna vilja ramla över en tolva i en framtid men tänker mig att den får gärna vara minst lika bra som min 320, ja innan min tanke på uppgradering kan bli av. :-)
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/15 :  18:56:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Oj, det är nog en svår fråga! Jag tror personligen att en frisk TD-320 MkII (med TP-90?) står sig bra mot en Sondek. Det är ju dock svårare att hitta uppgraderingsmetoder för en TD medan det är det allra lättaste med 12:an!
Kan också föreställa mig att TD-320 spelar "bättre" (annorlunda) än en tveksamt justerad 12:a, medan en optimalt omklappad Sondek drar nog ifrån en del. TD-320 är dock klart enklare att justera och serva.
Har inte haft ngn 320 själv, men både 318 MkII, Mk III och 316 Mk II har spelat här hemma.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2016/09/16 :  05:50:59  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
japp! Det mesta är ju lite hypotetiskt. Var mest ute efter en tanke/ide om när en tolva blir ruggigt bra. :)
Tack för gissningssvar. tre tummar upp på det!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/09/21 :  11:25:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Jag köpte en Trampolin 1 igår på infall, och hade noll förväntningar på ljudförbättring. Blir kanske lite snyggare på bänken i alla fall tänkte jag.

Jag tappade dock lite hakan när jag lyssnade direkt efteråt. Mycket bättre grepp om helheten, mycket mindre tendenser till skräll.

Kom direkt att tänka på den gamla slitna "stamp takten med Linn"-klyschan!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/21 :  14:24:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Va kul! En sådan är jag verkligen sugen på till iaf en av mina. Ny/Beg?
Själv har jag justerat fjädringen på båda (mycket behövligt) och visst låter det bättre! Nu var de tämligen nedsuttna men fjädrarna verkade i gott skick och höll exakt samma längd.

Var köper man grejer till Linn-prylar idag? T.ex. behöver jag en ny tonarmsplatta. Den behöver dock inte vara utskuren ur levande heliga kor vid midnattssolståndet i Nepal och kosta tre armar o ett ben...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/09/21 :  16:11:59  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Det var begat på Hifimagasinet av en kille i trakten, 600 spänn gav jag. Den såg ganska gammal ut, men funkar uppenbarligen fint.

Jag har förstått att det är bra att köpa Linngrejer från Storbritannien, men har inte gjort det själv än.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2016/09/21 :  17:55:13  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Jag lät montera en Trampolinn2 på min spelare i våras - och den förbättringen var ordentlig, Visserligen lät jag montera in en Lingo 3 på den i samma veva, men eftersom min spelare står på en fast/stum bänk så tror jag att underlaget för spelaren hade en stor betydelse.

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2016/09/22 :  15:11:27  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Jag tänker testa det berömda tweaket med bambuskärbräda från Ikea under trampolinen. Ikea Aptitlig. Såg trådar om detta här på forumet. Jag har aldrig tidigare intresserat mig för sådana här detaljer, men det verkar ju vara värt att göra det.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000