HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Inköp av budget mätutrustning REW
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/11/23 :  00:14:06  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Tjena,

Har tänkte att fixa akustiken hemma så långt det är möjligt men behöver således mäta upp rummet först. Vill även kunna mäta delay och phase för suben (och ev flera subbar). Har bestämt mig för att köra Room EQ Wizard och inte ex XTZ RA, fler möjligheter med REW. Men behöver såklart lite utrustning. MiniDSP micen UMIK-1 är inte aktuell då man inte få tillgång till alla REW funktioner med denna (inlägg #731 http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/63808-minidsp-umik-1-microphone-74.html). Jag var helt inne på att beställa en Dayton EMM-6 från parts-express.com då frakten var så låg (~$5), tyvärr så hade jag råkat välja nationell leverans och inte internationell vilken låg på snarare $55. Mer än vad själva micen kostar. Så den köper jag inte, för dyr. Fördelen med Dayton EMM-6 är att man kan ladda ner en kalibreringsfil från Daytons hemsida.

En annan vanlig mätmikrofon är Behringer ECM8000 men denna saknar kalibreringsfil från tillverkaren. Enligt vissa så sprider den rätt mycket i nedre och övre frekvensbandet. Vissa exemplar är säkert jätteraka men andra inte så då kan man inte lita på mätresultatet. Det går dock att få den kalibrerad för 500kr hos http://www.acoustics.isemcon.com/shop.htm Alternativt att man köper en ny från dem som redan är kalibrerad, för ca 120EUR, vilket är för dyrt.

Ett annat alternativ är att köpa en Dayton EMM-6 från http://www.cross-spectrum.com/measurement/calibrated_dayton.html som är extra kalibrerad för $112. Men det är samma pengar som från parts-express. Vilket blir för dyrt.

Någon som vet var man kan köra en kalibrerad mätmic till vettig peng, eller en som garanterat håller acceptabel kvalitet, 500-700kr???

Behöver även köpa ett vettigt ljudkort (troligen med fantommatning), har hittat en Behinger UMC22 för 640kr så borde fungera. Alternativt att man måste gå upp en nivå för bättre kvalitet, ca 900kr

Vill hålla nere kostnaderna så mycket det går.

Edited by - niklasmagnus on 2014/11/23 00:14:22

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2014/11/23 :  10:43:58  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Sitter i samma tankar som dig. Har kollat på Umik-1, den med usb. Vilka funktioner får man inte med denna mic? Har försökt med en DBX mic och en http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_qx_1204_usb.htm men lyckas inte kalibrera micken med REW.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/11/23 :  14:18:56  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
goodsound, du kan läsa mer om loopback och timing reference på dessa länkar.

http://www.roomeqwizard.com/wizardhelpv5/help_en-GB/html/analysis.html
http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/76226-umik-1-timing-reference-phase.html

Edit: felskrivet

Edited by - niklasmagnus on 2014/11/25 07:37:57
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2014/11/23 :  14:37:58  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jag har använt REW en del, inte för att att försöka ställa in delay för subbar dock, utan för att få "ordning på" reflektioner i rummet, lämplig placering av lysningsplats och högtalare. För mätningarna har jag använt en UMIK 1 och den har fungerat utmärkt. Jag vet alltså inte hur mycket info av värde du kan få ut för delay-mätning mot subbar i REW med en mik som inte är USB-typ, så du kan kryssa i rutan "Use loopbackas as Timing reference".

I manualen står det dock att den typen av mätningar är av begränsat värde: "If using a loopback as a reference REW can calculate the delay through the system being measured and show it in the measurement Info panel as "System Delay" in milliseconds, with the equivalent distance in feet and metres shown in brackets. Note that delay values are not accurate for subwoofer measurements due to the limited bandwidth of the subwoofer response, the delay estimate is based on the location of the peak of the impulse response and subwoofers have a broad peak and a delayed response. (Min fetning.)

Kryssas inte loopbackrutan i, sätts 0-stället för mätningen automatiskt till första peaken = direktljudet från högtalaren. För att få lite hum om var akustiskt centrum för högtalaren är, satte jag en stor plywoodskiva 688 mm bakom micken med högtalarfronten helt parallell med skivan och med högtalarelelement-mick-skiva på en rak linje. Reflektionen från skivan borde då dyka upp (2x0,0,688) / 344 = 4 ms senare (Om man anvädender ljudhastigheten = 344 m/s). Det gjorde den inte, så akustiskt centrum för min del låg en bit bakom själva högtalarfronten. När jag sedan använde "snörmetoden" mot ETC-värdena från REW för att få fram var reflektionsytorna låg, togs det hänsyn till diffen genom att justera snörlängden.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/11/23 :  17:15:44  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
quote:
Jag har använt REW en del, inte för att att försöka ställa in delay för subbar dock, utan för att få "ordning på" reflektioner i rummet, lämplig placering av lysningsplats och högtalare. För mätningarna har jag använt en UMIK 1 och den har fungerat utmärkt. Jag vet alltså inte hur mycket info av värde du kan få ut för delay-mätning mot subbar i REW med en mik som inte är USB-typ, så du kan kryssa i rutan "Use loopbackas as Timing reference".

I manualen står det dock att den typen av mätningar är av begränsat värde: "If using a loopback as a reference REW can calculate the delay through the system being measured and show it in the measurement Info panel as "System Delay" in milliseconds, with the equivalent distance in feet and metres shown in brackets. Note that delay values are not accurate for subwoofer measurements due to the limited bandwidth of the subwoofer response, the delay estimate is based on the location of the peak of the impulse response and subwoofers have a broad peak and a delayed response. (Min fetning.)

Kryssas inte loopbackrutan i, sätts 0-stället för mätningen automatiskt till första peaken = direktljudet från högtalaren. För att få lite hum om var akustiskt centrum för högtalaren är, satte jag en stor plywoodskiva 688 mm bakom micken med högtalarfronten helt parallell med skivan och med högtalarelelement-mick-skiva på en rak linje. Reflektionen från skivan borde då dyka upp (2x0,0,688) / 344 = 4 ms senare (Om man anvädender ljudhastigheten = 344 m/s). Det gjorde den inte, så akustiskt centrum för min del låg en bit bakom själva högtalarfronten. När jag sedan använde "snörmetoden" mot ETC-värdena från REW för att få fram var reflektionsytorna låg, togs det hänsyn till diffen genom att justera snörlängden.


Umik-1 funkar säkert jättebra för det användningsområdet och att fixa en intern loopback ligger visst på att göra listan hos skaparen, då blir REW + UMIK-1 en grym kombo. Tyvärr kommer jag inte kunna jobba så mycket med första reflexer då lyssningsrummet är samma som vardagsrummet. Utan det blir att jobba med att dämpa rummet för RT60 och högtalar/sub placering, fas optimering etc.

jag är ingen expert på detta, men man borde väl kunna jobba med delay runt 80Hz för integrering av sub(ar)???

Snörmetoden var smart måste jag säga. Förstod inte först men hitta i en tråd på faktiskt som du skrivit.
"Om du ställer upp högtalarna på vad du tror är lämplig plats i det tomma garaget och gör en ETC /IR-mätning med REW får du snabbt besked om vad du har för reflektioner som tidsmässigt kommer #8221;för tidigt#8221; till lyssningsplatsen / miken och som därför bör åtgärdas. Du kan spåra reflektionsplats(er) med snörmetoden jag skrev om i inlägget ovan eller med en laseravståndsmätare. För en del reflektioner räcker det att flytta en spegel fram och tillbaks samtidigt som någon sitter vid lyssningsplats, andra kan vara jäkligt svåra att komma underfund med och en spegel duger då inte alls. ETC-mätningen visar dock att dom finns där.

För upp till ca 15 ms efter direktljudet bör reflektionerna vara så låga i styrka som möjligt, mål tex -20 dB eller ännu lägre och de första 5 ms brukar anses viktigast att åtgärda. Låt säga att du nu har en pelare i garaget, ett nedhängande rör, ett apparatskåp på väggen etc som ger reflektionen, -det flyttar du inte lätt på och kan också vara svårt att senare åtgärda på ett snyggt sätt. Det kan alltså vara smart att inte i förväg spika in lyssningsplatsens på fel ställe och sätta igång med byggandet. Det kan också vara så att pelaren, apparatskåpet, etc direkt kan utnyttjas för att du inte ska få en reflektion mot lyssningsplats utan blockerar eller styr iväg den åt annat håll. Väldigt små förändringar i längs- eller sidled och infallsvinkel kan ge stora förändringar. När du senare ställer in möbler och annat gör du om mätningen. Eventuellt bör du placera prylarna på annat ställe än du först tänkt. Bygger du upp nya innerväggar är det smart att ha eluttag på samtliga väggar, gärna mer än ett på en och samma vägg."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/23 :  22:47:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr kommer jag inte kunna jobba så mycket med första reflexer då lyssningsrummet är samma som vardagsrummet.
Strategiskt placerade saker är inte alltid groteskt fult, t.ex en blomma, en lampa eller vad som helst som man helt enkelt ställer i vägen för förstareflexen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/11/24 :  12:03:18  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Det är sant Bernt, har kikat in ditt system och hur du jobbat med första reflexerna. Och det är kul att de effekterna i Rew när du ställt något ivägen för reflexen, men hör du någon skillnad mellan före och efter?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/24 :  12:40:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är en så stor skillnad så man häpnar faktiskt, och det tycker jag är kul för det är ju gjort med vanliga inredningsprylar. Förutom rampen i taket då.
Skillnaden hörs tydligast på transientrika instrument som slagverk och piano. Skrammel och skrällighet försvinner.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/11/24 :  13:32:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
en lampa eller vad som helst som man helt enkelt ställer i vägen för förstareflexen.

Kanske lite OT i den här tråden, men...
Är det "priset" man får betala för högtalare med stor spridning? Att man för störande förstareflexer. Jämfört med ex.vis monitorer.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/11/24 :  13:51:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nej, snarare är det priset man får betala när man sitter i ett rum och lyssnar. Då får man akustiken i lyssningsrummet pålagt den akustik som finns med i inspelningen. När det finns tidiga reflexer som inte stämmer med de i upptagningen får sinnet inte ihop det hela.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/11/24 13:53:51
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/11/24 :  14:13:36  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Men visst finns det lite sanning i det Rolf-san skriver/frågar. Ex en öppen baffelkonstruktion så får man mer riktat ljud än vid "vanlig" högtalare. OB ger visserligen en "ljudstråle" rak bakåt också, så den måste ju tas omhand om.

Personligen så är jag grymt sugen på att bygga en hembio med feta OB högtalare, men det är för att jag gillar ljudet =).

Nu åter till ämnet. Jag har i alla fall beställt en Dayton EMM-6 från Amazon.com, blev ca 550kr inkl allt.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/11/25 :  00:52:39  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Tror ni att en Behinger UMC22 kommer fungera som önskat eller måste man hoppa upp på nästa nivå? Vill som sagt hålla kostnaderna nere så långt det är möjligt. Provade plocka ihop ljudkort, stativ och kablage på Thomann och landar på ca 950kr med frakt.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/11/27 :  22:11:42  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
http://www.parts-express.com/dayton-audio-umm-6-usb-measurement-microphone--390-808
Så slipper man ljudkortet och har UDB direkt.
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2014/11/28 :  14:05:11  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Tyvärr så får man inte full funktionalitet med en USB mic i REW.
REWs skapare håller på att fundera ut en lösning för detta men inget är klart ännu, och det är osäkert hur lång tid det kommer ta. Så vill man vara säker så kör man med ljudkort och mic.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/09/19 :  14:26:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Någon som har koll på hur det har utvecklats?

Är lite sugen på att köpa en passande mic till REW men vet inte
vad som är bäst att köpa, Umik-1 verkar bra men det kanske finns
bättre alternativ i snarlik prisklass?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/19 :  18:46:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
REW med Umik fungerar klockrent och har gjort så en tid.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/09/19 :  20:17:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
REW med Umik fungerar klockrent och har gjort så en tid.


Tack! Då blir det en Umik

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/20 :  06:44:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En av dom få grejer du inte kan är att nyttja audio return som ref om man vill kolla efter tidsproblem.
Men det kan man fixa via en akustiskt tidsref :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000