HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga liten och överdjävlig subba?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:14:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Har funderingar på att fylla på området från 20-35hz med en liten överdjävlig subba.

Den får inte vara särskillt stor, men den ska gräva djupt. Aktiv delning vid högst 40hz och matas med lämpligt bryggat PA-steg modell "kilowatt".

Har tidigare rätt goda erfarenheter av Peerless XLS elementen, men de kostar ju en nätt penning. Vad föreslår ni för att få maximalt daller för pengen i så liten låda som möjligt?

Går det att knöa in två stycken aktiva XLS 10" och två XLS 10" slavar i samma låda och få ett någorlunda resultat? Blir ju dyrt, men va fan, nya pengar kommer det varje månad. Sen är det ju roligt att bygga själv...

Alternativ nr två är att ta upp två hål i väggen och montera in ett par 15" som andas genom stoooor garderob på andra sidan väggen...

Vad föreslår ni?

Edit: Ska endast användas till hemmabio, ej musik...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/09/15 13:19:25

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/15 :  14:04:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Garderoben låter som en bra variant.

Modell liten så skulle jag gå en servostyrd.
Har för mig att Esl O Bernt labbade med det för några år sedan.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/15 :  14:30:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Ja, garderoben är lockande!

Vardagsrummet har ett sovrum bakom sig på runt 13 kvadrat och där finns även en stor garderob på 2x0,6 meter. Kruxet är att man måste riva väck gipskivorna och bygga om med mdf, spackla, slipa och tapetsera om, men det kanske kan gå att få in frugan på den linjen...

Vad jag läst om IB lösningar så väljer man högtalare efter det Q man vill ha i basmodulen. Dvs, själva IB lösningen påverkar inte Q-värdet nämnvärt. Har elementen 0,7 i qts så hamnar totala Q på systemet där också...

Två stycken Dayton IB 15" skulle nog bli riktigt maffigt och inte synas ett enda dugg. Slutsteg och delning gömmer man i stereoracket och drar dolda kablar till garderoben via vinden - suveränt!

Servostyrning låter komplicerat. Det ska vara så enkelt som möjligt och minimalt med elektronik-mickel är tanken...

Hade två stycken Peerless 10" med slavar i små kuber tidigare och de fick mitt gamla rum på 20 kvadrat att fullständigt dallra!

Nu har jag runt 50 kvadrat att fylla, så det kanske går åt lite biffigare doningar för att få domedagsbas i vardagsrummet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/09/15 :  15:42:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Surfa in på MDS och titta på ex detta element så har du djup bas i litet format.
Nyhet MDS FR10W - 10"
Kolla under lådritningar på detta element så hittar du nog något som passar dig

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2009/09/15 15:42:27
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/15 :  16:12:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Tack för tipset! Men f3 på runt 30-35hz känns väl lite sådär? Iofs hjälper rummet till och trycker man på några kilowatt kanske det hjälper, men lite lägre ner vill man nog allt...

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/09/15 :  18:26:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Bygga liten och överdjävlig subba

En svår/dyr kombination.

Ett par XLS10or med slavbasar kan nog ge ca 107 - 110 dB vid 25 Hz.
Det kan väl funka, men verkningsgraden är patetisk och basen kommer nog bli lite trist. Testa att stoppa en Seas D1001-04 L26ROY i ett tappat horn. Det borde ge en helt annan kvalitet på basen. En hög och smal pipa tar inte mycket golvyta, men kan ge tryck med kvalitet.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2009/09/16 :  08:20:06  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Skulle du köra med 2st XLS 10" och ett par Kw så skulle de nog inte bli långlivade.
Vi lyckades sätta eld på en XLS 10" med ett 210w hypex steg.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/16 :  10:54:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Tappat horn kan nog funka det också! Bara det är ett litet "footprint" så är jag nöjd. Hornet går ju att måla/tapetsera i samma färg som väggen = osynligt.

Kanhow -> Att mata på rejäl effket på XLS är inget bekymmer. Har kört med 12-1500 watt i de lådorna jag hade tidigare utan bekymmer.
Att era XLS brann upp berodde nog på att Hypex-steget blev för ansträngt och skickade ut en rejält skitig/överstyrd signal.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/16 :  11:36:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har du inga problem med höjden så är ett par TH en bra lösning.

Hur stor footprint får de ha?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/16 :  13:07:30  Show Profile Send OcA a Private Message
Har satt nåt form av maxtak på 35x35 alternativt 30x30... Har inte mätt så noga, men nånstans där bör bli lagom. Om det är TH så blir det förmodligen hörnplacering, alternativt kloss an mot vägg. Skulle iofs kunna gå att bygga ett liggande horn som Bernt gjort. I så fall kan längden vara runt 3-3,5 meter och sedan bygga bokhylla ovanpå hornet...

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/16 :  13:11:26  Show Profile Send Joda a Private Message
Har tittat lite på dessa ihop med deras PR.
http://aespeakers.com/shop/catalog/index.php?cPath=31

Någon av 15" ihop med två 15" PR i en 150L låda ger tillräckligt med ljud vid 16Hz.

Går nog att göra en mindre låda också. X varianten borde fungera bättre med trevligare grupplöptid. Men med lägre output.

Har inte tittat på hur deras 12" beter sig än.

Man ska ha en PR på var sin sida av lådan för att ta ut krafterna.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php

Ska tydligen komma ett kit med låda och allt till bra pris.

Deras IB15 element är tydligen trevliga till just IB.

Man jag skulle rösta på TH till att börja med. Även om 20Hz inte är enkelt att få till i TH med lagom storlek.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2009/09/17 :  13:05:26  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Har du inte övervägt att köra LT kompensering på en sluten låda, inte lika effektivt som ett tappat horn eller PR. Men det blir riktigt bra kvalitet på basen och den håller riktigt låg grupplöptid, dock får du ju kanske bygga flera ifall du vill ha upp ljudtrycken.
Men du slipper ett stort torn ifall du inte gör som martinsson och veckar ihop det, fast då kanske du inte riktigt får med de djupa frekvenserna.

Jag skrev en artikel på faktiskt.se ifall du vill läsa på hur det hänger ihop.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=29916

//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/17 :  14:39:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Intressant läsning! Dock är själva elektroniklödandet en bra bit över min förmåga... Men klart intressant om man kan få hjälp med "det tekniska"...

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:29:44  Show Profile Send scorpion a Private Message
Kolla in Volvotreters 30 Hz Tangband TH: http://www.volvotreter.de/th.htm . Räkna om till 19 mm MDF och staga mellan väggarna som i 38 Hz hornet.

Garderoben kan vara i minsta laget för två 15" IB element.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/09/17 20:31:04
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/18 :  09:03:11  Show Profile Send OcA a Private Message
Scorpion -> Tack för tipsen! Ska kollas noga!

Garderoben har två stycken skjutdörrar som man kan öppna upp mot sovrummet och då blir det rejält mycket mer luft bakom IB-basarna. Rummet är på 13m3 och har 2,50 i takhöjd... Skulle det innebära en förbättring?

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/09/18 :  11:17:22  Show Profile Send scorpion a Private Message
Absolut !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/09/18 :  11:26:25  Show Profile Send esl a Private Message
10 st Servodrivna subbar blev det 1995... sedan har jag väl gjort ett ryck och byggt någre fler.
Inbyggd 15" i garderob med servo... hihi...
man får gåshud vid tanken bara.

Jag citerar Liftarens Guide till galaxen, vilket passar här: " -Det känns som att få skallen krossad av en guldtacka som är insvept i citronskivor"

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/09/18 :  14:14:43  Show Profile Send educk a Private Message
angående servosubb. dessa säljer färdiga subwoofers eller så kan man köpa förstärkare å element med färdig servo lösning.

http://www.rythmikaudio.com/DS1200ci.html

här är en norrman som köpt färdiga.

http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer/55810-cybervisions-lyttehule-rytmeboksene-hus-159.html

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/18 :  16:38:05  Show Profile Send OcA a Private Message
Coolt! En servostärk och två IB15 i garderoben kanske kan vara nåt?

Tar ju upp noll golvyta och blir helt osynligt! Gäller bara att kolla hur fasen man ska riva ner väggen utan att paja för mycket av inredningen... Måste ju byta ut gipskivan mot mdf och se till att det blir tätt och hyfsat vibrationsfritt... Känns som ett mycket bra projekt inför den kalla och mörka årstiden!

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/09/18 :  22:36:15  Show Profile Send scorpion a Private Message
Ska vi fylla på med servobasar så har GR-Research och Rythmik ett samarbete med 12" servoelement, helt ideala för IB, och tidigare i tråden nämnda subamp för servo enl en patenterad princip. Det är helt säkert en väldigt bra kombination för ren bas: http://www.gr-research.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=141 .

Såväl Dayton IB15 eller kanske ännu hellre Acoustic Elegance IB15 i en byggklass bättre som fortfarande ligger på bara $ 125 vid köp av fyra: http://aespeakers.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=30&products_id=55 , duger som IB element. Så ordna ett gruppköp Oscar nu när dollarn börjar vika igen.

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/09/18 23:04:34
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/21 :  11:12:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Scorpion-> Tack för tipsen! Det där ser lovande ut och inte farligt dyrt heller...

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2009/09/22 :  02:50:36  Show Profile Send AndersP a Private Message
" Överdjävlig " kan ju tolkas på lite olika vis, men jag håller med om att TH är en bra väg att gå om du är kostnadskänslig. Däremot skulle jag aldrig ha en delning vid 35 - 40 Hz. Du får en formidabel groupdelay. Basen kommer inte att spela i takt med sidosystemet. Det kommer att låta som en bil som kör förbi med ett gäng ungar med stereon på för hög volym. Lovar

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/09/22 :  19:18:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Däremot skulle jag aldrig ha en delning vid 35 - 40 Hz. Du får en formidabel groupdelay. Basen kommer inte att spela i takt med sidosystemet. Det kommer att låta som en bil som kör förbi med ett gäng ungar med stereon på för hög volym. Lovar

Det håller jag inte med om. THar är lätta att integrera med ett par toppar. FIR-filter gör det hela ännu mycket mer lättsamt. Men huvudhögtalarna måste ha tillräckligt med kräm för att gå ned till 30 Hz utan att tappa andan, och utan alla problem man får pga basreflexlådor. THen kommer inte vara problemet.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/09/22 :  21:05:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Måste man ha digitalfilter för att kunna integrera bra?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/09/23 :  15:59:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Blir ju rätt mycket delning om man ska köra systemet fullt ut... Först dela panelerna vid 80hz mot dipolbasarna. Sedan dela TH eller IB sub vid 35hz mot dipolbasarna... Iofs sitter det subsonicfilter vid 25hz på dipolsubbarna och jag kör redan med digital filtrering, men blir det problem med ljudet kan man alltid låta TH eller IB spela från 80hz och neråt och låta bli att ha dipolsubbarna till annat än musiklyssning. Makes sense?

Har aldrig upplevt integrering som något problem alls när jag labbat med subbar, olika fronthögtalare osv... Det är mer när man kryper upp över 100hz delning som det kan bli bekymmer, men det löser man med placering oftast.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000