HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Ino Audio passiva basar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/17 :  12:26:42  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Hur många passiva basar har Ino Audio? Profundus Z hit och Y-2 dit, jag får ingen överblick och jag hittar ingen information på nätet. Kan någon hjälpa mig med att lista alla modeller som finns att köpa nu? Lägg gärna till information om varje modell.

Vad jag behöver är två, kopplade i stereo, som går högt upp i frekvens (200 hz gärna). Jag vill ha snabb, dynamisk bas med ett jädra klipp som ska delas högt till ett par små stativare.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2007/10/17 :  13:13:41  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Profundus P (16,1 cm), X (20,7 cm), Y (25,2 cm), Z (2st 25,2 cm).
Alla köps i par (därför de nästan alltid kallas för P-2, Z-2, etc.). Priset är också per par.
Sedan finns infra-serien också, men det kanske är överkurs.

Fundera gärna på varför du vill dela så högt. Ino rekommenderar starkt att dela runt 80-100 Hz (alla är dock specade upp till 200 Hz).

Profundus X-2 är troligen tillräckligt för de flesta som inte spelar urstarkt.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2007/10/17 :  18:15:34  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Profundus X-2 är nog vettig då. I bs-60 lösningen spelar de ända upp till 600hz
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:15:57  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Största kruxet är om du får köpa enbart basmoduler. Det krävs normalt att du har Ino högtalare till resten också.

Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:22:35  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Måste man redan äga Ino högtalare? : (

Vad ligger priserna på för X-2 och Y-2?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]

Edited by - Pelle on 2007/10/17 19:23:25
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:40:05  Show Profile  Reply
Jag började med att köpa Profundus X-4, utan att ha Ino frontar, men det har jag såklart köpt nu
Ingvar vill inte att man använder hans basar och sen kanske har ett par undermåliga frontar ... nåt sånt tror jag det är, men jag kan inte svära på det till 100%.

Har INTE ångrat mig kan jag säga, nu ska jag sätta mig och lyssna på dagens musikskörd!




admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2007/10/17 :  20:54:20  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
I sitt manifest förklarar Ingvar på vilka promisser man kan köpa basmodulerna och varför han gör så.

Skicka ett mail med typ "MANIFEST ÖNSKAS" i rubriken till inoaudio kanelbulle hotmail punkt com så får man, med lite tur, manifest och prislista (kan dock ta några veckor).

Färdigbyggda X-2 kostar 13,9', Y-2 22,2'. Lite olika beroende på vald färg/faner.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/18 :  03:06:21  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Stort tack för hjälpen. Lite förvånad över priserna dock, trodde att de skulle ligga närmare en DIY-nivå. Inget illa menat.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/10/19 :  13:39:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
DIY kostar x2 7000:- (tror jag) och y2 15000:-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/19 :  16:44:48  Show Profile  Reply
Du får provlyssna Pelle, sen kommer du undra hur affärer kan sälja sina färdigbyggda så dyrt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/19 :  18:04:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tja Martin, det är väl en lätt skillnad,,, Passiva DIy saker mot aktiva färdigt ihopsatta med lack/faner.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/20 :  12:59:59  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Ok, 15000 ligger närmare min gräns.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/20 :  17:37:10  Show Profile  Reply
quote:
Tja Martin, det är väl en lätt skillnad,,, Passiva DIy saker mot aktiva färdigt ihopsatta med lack/faner.

Det är ju frivilligt att skruva ihop dom själv dock :)
Vill man betala så får man.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/10/21 :  10:15:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Pelle: Okej, då får du ju räkna med ett delningsfilter till basarna. Jag har tidigare kört med det inbyggda filtret till min surroundreciver och det har funkat men det funkar betydligt mycke bättre med Öhmans eget. Dock kostar det 4800:- men det går säkert att hitta något billigare (jag kommer inte ihåg på rak arm vad hans billigare filter kostar). Sedan behöver du ju även ett slutsteg för basarna.

Ino Audios moduler är ju tänkta att delas vid 80 hz så jag tror inte din delning vid 200 hz blir speciellt bra. Dessutom är jag osäker på vad du menar med "Jag vill ha snabb, dynamisk bas med ett jädra klipp" men det är väl något åt det hållet jag skulle beskriva ljudet från hans basar.

Kom ihåg att du först och främst måste ha varit på en av hans fåtalaiga demonstrationer som han kör för att överhuvudtaget få beställa. Sedan är det inte ens helt säkert att du får beställa med tanke på de stativare du kör med. Säger du att du tänkt dela vid 200 hz blir det nog inte ingen beställning.

Så om jag vore dig skulle jag satsa på något annat
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/21 :  15:29:18  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Så som du förklarar det så kommer jag definitivt att beställa något annat. Synd, för det verkar vara välljudande prylar.

De stativare jag hade tänkt att matcha basarna med har ett F-3 på 115 Hz så det kräver att basarna delas högt.

Just nu lutar det åt Lyngdorf-kloner kanske eller DIY-byggen med Peerless bas/slav. Men det tar vi en annan tråd.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/21 :  15:30:38  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Glömde säga att basarna kommer att delas aktiv, tidskompenseras och frekvensjusteras.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/21 :  17:27:25  Show Profile  Reply
Här har du ju något annars: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64379
Inte lika bra som Ino-basar, men det kanske duger ändå

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/10/21 :  20:27:21  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Jag har visserligen kört Prof.X med delning på 130hz förut. Inga problem alls.

Vad blir det för maskin som sköter delning och justeringar?
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/21 :  21:40:54  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Det blir Lyngdorf TDA2200 + SDA2175.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2007/10/22 :  00:04:28  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Funkar nog finfint

Jag kör med en Tact 2.2x. Mycket användbar maskin, sålänge inte man kör rumskorringeringen.
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2007/10/22 :  01:56:41  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Utan rumskorrigering var det tänkt ja.




[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000