HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifipressen, går den att muta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/05 :  17:54:38  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
På förekommen anledning, ibland varje månad, vill jag berätta om våra erfarenheter av hifi-journalistiken och frågan om hur "köpta" de är.

För inte så länge sedan övergick mitt hifi-intresse till att bli ett jobb. Det känns länge sedan redan de där dagana då Olle och jag satt i hans sjukrum på Sahlgrenska och sedan i Alingsås och planerade för firman efter att han skulle vara borta. Nu är de planerna genomförda och åren har gått bortom vad som kunde förutses då. Men en av de frågor som avhandlades var journalistiken. Jag hade ju ingen aning om hur det hela gick till. Kanske hade jag en tanke att Olle - den store fixaren i kulisserna - hade ett sätt att få bra tester?

Vad Olle sa de där dagarna kan jag inte återge exakt. Bara att det inte fanns några stora hemligheter. Man får fjäska och gulla med dem tror jag han uttryckte det som. Men framförallt sa han att jag fick hitta min egen väg. Inga patentlösningar, inga mutor, inga överenskommelser om annonser mot bra tester avslöjades.

Det var då. Hur är det nu? Sedan 2003/2004 har jag full insyn i annonserande, hur redaktioner funkar - eller inte funkar - och hela testförfarandet.

På forumet förekommer ofta gliringar om att man måste vara kompis med annonsörerna, att testerna aldrig ger dåliga betyg, underförstått att bl a vi kan muta eller påverka på olika sätt.

Vi har till exempel skickat många produkter till Hi Fi & Musik. Vi annonserar regelbundet i tidningen. Såhär går det till på Hi Fi & Musik:

Man har en annonsavdelning. Erki heter mannen som regelbundet ringer och pratar väder och vind men också annonser och prissättning. Han vet inte vad som skall bli på test och om han vet det använder han aldrig det som argument. Har aldrig hänt! I alla fall inte i samtal med mig. Rimligtvis vet jag själv att vi har prylar som är på G i pipelinen och jag kanske nämner att det snart är dags för test av si eller så produkt. Då kan ju Erki föreslå något för maximal genomslagskraft etc. Man kan också tänka sig att han skulle frestas att berätta vilken av våra konkurrenter som drar på stort och kör kampanj eller helsida för att stressa oss eller jaga oss att göra motdrag, på säljares vis om ni förstår. Har heller aldrig hänt! Jag har således stort förtroende för Erki och Hi Fi & Musiks annonsavdelnings professionella inställning till vad de håller på med.

Hur är det med de som testar då? Det är väl en jädrans massa bjudmiddagar, semesterresor, jaktgevär i julklapp och gratis hifi till hela redaktionen?

En gång om året brukar jag svänga förbi chokladfabriken som ligger nära Sveavägen (Eijes chokladfabrik tror jag den heter) De tillverkar den godaste choklad du kan tänka dig Den allra dyraste du kan tänka dig också... En paket för en tusing läggs på fikabordet, den brukar vara väck innan nästa dag gryr. Det är mest en kutym, man bjuder på något. Det är vårt samlade "mutbidrag" på hela året.

När det gäller utrustning så är det enkelt. Ingen distributör skulle komma på tanken att ta fullt butikspris till en hifi-journalist. Det är butikens inpris som gäller, både om redaktionen skall handla till tidningen eller om killarna skall ha med varan hem. Alla distributörer gör samma sak tror jag. Vi kan heller inte tycka att det är något konstigt. Om någon av dem verkligen vill ha en produkt vet vi ju att de kan välja och vraka till priser som den vanlige konsumenten inte kommer i närheten av. Oavsett märke eller distributör. Sådana är spelets regler, hifi-journalister är priviligierade inom det fält där de jobbar och skall så vara.

På just Hi Fi & Musik är man extra petig med den journalistiska friheten. Vid några tillfällen i början försökte jag få reda på hur en test hade utfallit av ren nyfikenhet. För att vara fair frågade jag om testen var klar, jo det var den.
Är den lämnad? Jo, det var den.
Alla bilder tagna? Jo, allt klart.
Hur gick det? ? "Det får du läsa i tidningen när den kommer"

Några dagar senare i ett annat ärende fick jag reda på att tidningen nu var tryckt och väntade på distribution. Inte ens då gick det att få reda på något alls om hur testet hade utfallit. Lika för alla, inga fördelar. Jag minns att jag tyckte de var övernitiska. Idag har jag vant mig och med tanke på varför detta inlägg alls kommer till är det säkert bra regler.

På senare tid har vi fått igenom att kunna korr-läsa sådan text som handlar om en produkts eller firmas historia, granska tekniska specifikationer, pris etc för att uppgifterna skall vara korrekta. I praktiken kommer det ett par vita sidor med bara 8 läsbara meningar som handlar om vikt, watt, pris och var den är byggd t ex.

Sammantaget håller Hi Fi & Musik hög klass på hur man behandlar sina kunder och på det sätt man vårdar sin obundenhet gentemot annonsörer och andra intressen.

Hur sedan testerna förlöper, vilka omdömmen man får etc är en annan femma. Där finns enstaka personer som kanske skulle virka eller köra budbil i stället för att förstöra framtiden för bra produkter? men så är det på alla tidningar och lika för alla som skickar in prylar. Vilka som specifikt borde virka istället skiljer säkert dessutom melllan distributörerna!

High Fidelity:

Bettina heter annonsavdelningen. Inget snack om tester, inget snack om andra annonsörer och på så sätt är det lika bra betyg till High Fidelity som Hi Fi & Musik.

Redaktionen är stor. Här finns experter och specialnissar inom många områden. De jag kommit i kontakt med mest är Sven Bilén och Peter Westberg, den senare är inte längre kvar på tidningen. Även här får jag korr-läsa sådant som inte handlar om betyg, omdöme etc. High Fidelitys tester är roliga på det sättet att man genomgående relaterar till musikstycken, beskriver strofer eller delar av en låt på samma manér som flera av de stora tidningarna ute i världen gör. När det gäller avdelningen mutor så är det synd om High Fidelity. De får inte ens choklad! Fast det lär jag ju vara tvungen att ändra på nu

High Fidelity håller alltså också högsta klass när det gäller moral, etik, obundenhet och kalla det vad ni vill. Detta är de två tidningar vi annonserar mest i. De andra vill jag inte prata om.

Vän av ordning kanske undrar om forumen?

Euphonia

Vi har en banner som snurrar. Den kostar ingenting och detta verkar vara samma för alla företag som har en banner där. Det forumets policy helt enkelt. Ägaren som driver forumet vet jag inte hur man skulle kunna "köpa", han har redan idag en av landets finaste anläggningar och är gammal nog och har finanserna i ordning på sådant sätt att han är ganska immun mot sådant. Han är godisgris på munkar och bjuder gärna själv dock.

Hififorum

Vi har en banner som snurrar och kostar tror jag 5 eller 6 tusen per år.
Här råder för undertecknad närmast omvänd bevisföring. En gång med och styr, alltid med och styr? Pac är ju rätt man att hålla ett sådant här skepp på rätt köl och han är extremt känslig för allt som ens kan TOLKAS som att någon FÖRMÅN kan utläsas. Gäller vid hyra på Arkenmässan t ex och han vägrar att få rabatt om han köper något. Det är förmodligen med den smått paranoida inställningen man klarar ett hififorum.nu
Om jag kom med choklad skulle han säkert skrika Neeeej!

Om jag får lov att förlänga ett redan långt inlägg med frågan om hur påverkade redaktionerna är av annonsörerna? Inte alls skulle jag vilja säga. Tänk Er att ni är en gammal firma, som annonserat i decennier, har många svenska hifi-butiker som säljer era prylar. Man skulle kunna tycka att produkter som var förankrade på detta sätt skulle ha någon form av förtur vid tester eller uppmärksamhet? Icke.

Idag råder rena Clondyke för nyetableringar. Sätt dig vid datorn, skicka 25 mail till företag ute i världen, beskriv ditt intresse, din goda kännedom om svensk hifbransch (hur skall någon kunna kolla det) och anmäl intresse av att distribuera just produkten ychi-choff. Om de nappar, få ett specialpris på de första 3 ychi-choff. Lägg upp bilder och fantastiska lyssningsprov på 5 forum, skicka prylen för test till båda ovanstående tidningar. De kommer att nappa. Din investering är blygsam men om ychi-choff slår blir det pengar in från start. Om den inte slår säljer du av den fantastiska prylen för mindre än halva priset, får tillbaka dina pengar och kör nästa varv, nu Mahatmi-music!
Ny lyssningsrunda, mycket bilder på 7 forum och så test av prylen som tidningen aldrig sett röken av annonsfaktura i samband med. En eller två helsidor, guld i marknadsföringssyfte, noll kostnad och vi idioter står där med våra lagerkostnader, butikshyra, annonskostnader och långvariga goda relationer till alla och stampar i kön för att få vara med och synas. Samt såklart - blir misstänkliggjorda när vi får en bra recension...

Så ser den nya tiden ut och jag kan inte gnälla i någon seriös mening. (Ychi-tjoff eller Mahatma Music vill säkert in på Arkenmässan om de slår... )
Tidningarna måste leva de också och jakten på intressanta NYA saker speedas upp även där. Helt klart är dock att allt nytt och allt udda nästan ges företräde, framförallt på forum men även i tidningarna. Det är den verklighet vi "gamla" måste leva med.

Och, nota bene - Vi gör gärna det! Det tvingar oss att bli bättre. Det fanns en tid när en annonsör kanske var någon form av maktfaktor som kunde köpa sig fördelar. Men i nutid är snacket om köpta tester och annat helt omodernt. Att annonsering skulle ge mer uppmärksamhet än själva anonnsytan är - i alla fall nuförtiden - helt grundlöst. På det sättet är kanske den nya tiden bättre än den gamla, för oss alla! Jag har också hört historier om gratis dyra prylar, om fylleslag på lyxiga restauranger och allt vad det kan vara. Men kan här bara redogöra för vad jag själv vet och varit med om.

Klart är - om vi pratar om modern tid - att hifi-journalistiken må brista ibland. Men den brister i de fallen antingen i kunnande, erfarenhet och/eller entusiasm, aldrig i etik och moral.

Mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2007/07/05 18:03:06

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:11:52  Show Profile Send iroise a Private Message
Det du skriver här känns synnerligen seriöst och ärligt, mycket bra gjort. Hatten av, bockar djupt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:14:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har iaf inget att tillägga, bra skrivet sladd !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:22:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Mellan 1995-2005 var jag delägare i ett golfgrossist företag. Vi designade & tillverkade golfutrustning och levererade till golfshopar i Norden, Spanien och Tyskland som huvudmarknader.

Jag känner igen vartenda ord du skriver så som jag upplevde relationen med golftidningar, oavsätt om det var spanska versionen av Golf Digest eller Svensk Golf. Allt stämmer, från omöjligheten att få ett utlåtande om hur "vår" produkt klarade sig i testet, till chockladasken varje år....

Personligen tror jag det är ytterst ovanligt att något test är "köpt". Det skulle vara på tok för riskabelt för vilken tidning som helst.




Artphotography
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:56:04  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
I en relativt liten branch är vänskapsband och långsiktiga relationer viktiga. Det kan leda till en annan typ av korrumption - vänskapskrruption. Den är mycket svårare att se och sker ofta omedvetet från båda parter. Det har vi nog alla varit med om.

Jag tror faktiskt inte på konspirationsteorierna när det gäller annonseringar kontra testreultat. Det är helt enkelt för farligt för en tidning att hamna i den beroendeställningen och förödande för den butik som ertappas. Informationen sprids fort.

Vad gäller integriteten på forumet och tidningarna ifråga finns nog inget övrigt att önska, även om det mycket sällan skrivs riktigt dåliga recentioner. Ibland tycker jag man reagerar rätt hårt när någon delger trista erfarenheter på forument, men det är ju såklart trevligare att prata om positiva upplevelser....

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:57:25  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mycket bra inlägg sladd - det känns att det kommer från hjärtat!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/05 :  18:59:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Läsvärda rader, Sladd! Min lilla inblick i det hela talar samma språk.

quote:
Vad gäller integriteten på forumet och tidningarna ifråga finns nog inget övrigt att önska, även om det mycket sällan skrivs riktigt dåliga recentioner.

Jag förstår dig bara lite, Kaffekoppen. Önskar du fler dåliga recensioner?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/05 :  19:08:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Man kan ju läsa det så om man vill. Men visst skulle det kännas mer nyanserat om inte allt nytt alltid var bättre än föregångaren, särskillt när man inser att
det inte alltid är så i någon branch. allt lyckas inte, och allt görs inte av samma konstruktörer som innan. I den aspekten skulle det faktiskt kännas rätt okej och trovärdigt.

Men det är inte hela världen för mig. Jag är en rätt dålig konsument på det hela taget.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/07/05 :  19:24:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Bra och klargörande inlägg, för alla som då pallar läsa förstås. ; ) Inte minst när det gäller "mutmyten" tror jag att du har helt rätt.

Det enda jag egentligen skulle vilja tillägga är ett argument för att de nordiska tidningarna också tar in nya/mindre kända märken:

Det skulle nog bli rätt enformigt annars eftersom det i princip bara är en handfull märken som finns ute bland flertalet av butikerna i vårt land. Jag menar, varför ska t.ex. H&M blunda för ett märke som har fått uppmärksamhet utomlands, bara för att de svenska butikerna av en eller annan anledning inte vill ta in det? Sett ur konsumentens synvinkel är det idag, vare sig man vill det eller ej, intressant med både de produkter som finns att köpa i närmaste hifibutik OCH de som man måste beställa från importör eller från utlandet. Hur tråkigt nu detta än må vara för butiker och de väletablerade importörerna.

Med andra ord, det finns två sidor även av det här myntet.

Sedan, vad som EGENTLIGEN är bra produkter och vad som är mindre pra produkter, det är en annan femma. Säg Arcam, Audiovector eller Primare: Vi är nog många som är överens om att det för det allra mesta är bra grejer. Men bara för den sakens skull betyder det inte att varje märke som inte är välrepresenterat i Sverige är sämre.

Eller hur?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/07/05 :  20:20:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

smått paranoid... Jo jag tackar! Ja, ja, i de här sammanhangen är det bättre med en konsekvent linje som uppfattas som hård än tvärtom.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/07/05 :  20:29:22  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bra skrivet Sladd!!

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/05 :  22:01:58  Show Profile Send Marc a Private Message
Mycket intressant och informativt inlägg, Sladd!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/07/05 22:02:17
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/06 :  08:18:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Ambitiöst inlägg med en god tanke bakom, Sladd!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2007/07/06 :  08:59:51  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tack för en fin redogörelse av sådant man själv funderat över vissa gånger!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:54:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Information och fakta är det bästa motmedlet för att undvika ryktesspridning så det här inlägget var välkommet.

Det kan också vara på sin plats att påpeka att tester kostar ganska mycket tid för importören och därmed möjlighet att sälja produkten så det är en väsentlig investering från deras sida.

Jag kan även fylla i att vi som skriver artiklar för forumet har ägnat mest tid att samtala kring oberoendet och hur vi skall förhålla oss till omvärlden. Vi är mycket måna om den.

Personligen kan också komplettera med att säga att det är fantastiskt svårt att skriva om något som inte är särskilt bra för motivationen tar slut på nolltid och då slutar det oftast med att man inte skriver alls. Vi har ingen press på oss från PAC att vi måste leverera utan då väntar vi hellre på något bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/07/06 :  14:08:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Det kan man ej säga om de Amerikanska, där gäller det att "biasera" och ha de rätta kontakterna. I Stereophile läste jag detta för några år sedan om en nyutkommen MYCKET dyr rörförstärkare. Det stod ungefär så här: "Denna förstärkare har ett mycket låg brumnivå, den är så extremt låg att från vår lyssningsposition c:a 3 meter från högtalarna kunde vi knappt uppfatta den".!!!"

Jag tycker att inlägget från Sladd var mycket bra inte minst eftersom det kullkastade mången konspirationstanke gällande just den svenska hifibranschen.

Dock så har jag också reagerat på de brittiska och amerikanska tidningarna och deras hyllningar av sina inhemska tillverkare. Men det kan ju i självaverket ha med olika smak beträffande vilket ljud man tycker om.Mne nu vet jag bättre hur testförfarandet ser ut hos både Hifi&Musik och High Fidelity som jag förmodligen skall börja prenumerera på igen.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/06 :  17:08:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Mycket bra skrivet! Och att Pac var är en kille med integritet visste jag, men att det slagit över mot paranoia visste jag inte

Skämt åsido, det är lätt för oss glada amatörer dvs konsumenter att tro både det ena och det andra, men för branchen vore det direkt förödande att fuska....blir man påkommen skulle det ju få ofantliga konsekvenser, ev. t om konkurs för den/de påkommna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Slupen
Medlem, HiFi Norr

261 Posts

Posted - 2007/07/06 :  18:57:42  Show Profile Send Slupen a Private Message
Trevlig läsning!

Och numera har man lite mera insikt i något man aldrig får se till vardags. Tackar!

Lite HIFI om dagen är bra för magen!
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:37:16  Show Profile Send Joav a Private Message
Ett mycket intressant inlägg.
Låt oss leka med idén att nån tidning skulle skriva: #8221;Högtalarna inte ens skulle passa på utedasset på landet och den som köper sladdar med klump på är en idiot då en lampsladd är mycket bättre och billigar.#8221;
När reklamavdelningen ringer nästa gång finns det ju en risk att tonen inte är lika god.
Dessutom hur är dem med de som köpt blaskan för att läsa hur bra sakerna de nyss har köpt egentligen är. Skulle jag ha betalat 10 000:- för en sladd så är den bra!
Att det är nån galning i tidningen som skriver annat gör kanske att jag inte köper tidningen igen.
Tidningen har inget att vinna på att skriva negativa recensioner. Att inte skriva något är bättre en att skriva något dåligt.
Detta är inget på hopp på dig Sladd utan min cyniska syn på hur det skulle kunna vara.

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:55:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tycker inlägget från Sladd växer varje gång jag läser det. Jag ser fram emot att träffa honom!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/06 :  20:55:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror inte heller hifi-branchen är mer utsatt för "korruption" än andra små brancher i Sverige och rena mutor tror jag knappast förekomer. Men som Kaffekoppen redan påpekat så går det inte att komma från att det är ett problem när journalister och tillverkare/handlare känner varandra, även en 100% ärlig journalist påverkas av att den recension han/hon skriver faktiskt i slutänden kommer spela roll för en bekants situation. Det är ju helt omöjligt att vara "anonym" i en så liten branch.

Jag är då och då "referee" för vetenskapliga tidskrifter, dvs. jag bedömer om innehållet i en insänd artikel är korrekt och om den ska publiceras eller inte. Jag har upptäckt att det är VÄLDIGT svårt att vara objektiv ens i det här fallet trots att det är i princip "objektiva fakta" (mätdata etc) jag har att utgå från. VEM som skrivit artikeln ska inte spela roll men i realiten så påverkas jag av vad jag vet om han/henne (om det är någon jag känner väl så tackar jag naturligtvis nej till att vara referee). För ett par veckor sedan bedömde jag en artikel som skickats in av en "kändis" i mitt område och jag hade en del kritik på vissa detaljer, det tog dock ett tag innan jag framförde den kritiken; personerna i fråga BRUKAR ha rätt så när jag hittade fel så tvekade jag. Hade det varit någon annan så hade jag nog varit snabbare.
Jag undrar om inte journalister som recenserar "high-end" märken kan råka ut för samma problem? De gör ju dessutom en subjektiv bedömning vilket gör att de (till skillnad från mig) aldrig kan ha "objektivt" fel när de bedömer en produkt.



Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/06 :  21:03:47  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Jag tycker inlägget från Sladd växer varje gång jag läser det. Jag ser fram emot att träffa honom!
+ en del andra på forumet. Respekten växer...
Vi får ha namnskyltar på nästa mässa:

Hififorum
Huzze

t ex

Edited by - huzze on 2007/07/06 21:04:08
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/06 :  22:03:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag försöker hålla mig anonym, har liksom inget behov av att synas, så blygsam är jag .

Träffade Sladd på hans QRS-tour i vintras, trevlig grabb, tror fortfarande att jag är anonym bland hifi-handlarna och jag tror knappast att Sladd vet vem jag är...........


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2007/07/07 :  00:43:28  Show Profile Send govinda a Private Message
quote:
Det fanns en tid när en annonsör kanske var någon form av maktfaktor som kunde köpa sig fördelar
Utveckla gärna

Jag personligen tror att man underskattar Forumens roll!

Där finns både kunskap och branchrelaterad folk på olika nivåer som har koll inte på allt, Men tillräckligt för att det skulle vara mindre gynnsamt att köra i gamla hjulspår som det tidigare citatet pekar på!

Vi på forumet är ljusår från tryck-svärtans tid. Det tar inte många timmar innan informationen börjar flöda från de mest skilda håll.

Sladd. Kul å höra din version!

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/07 :  09:12:16  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Anders!

Du har rätt, med "det fanns en tid" menar jag alltså innan forumens tid.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/07 :  09:55:48  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är fortfarande en stor del konsumenter som aldrig någonsin läst på ett forum.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000