HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 egen signalkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  13:06:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag undrar om man skulle få hyffsat ljud av att göra en signal kabel av 0,5mm Polyesterimide isolerad 99,99% silvertråd, samt Bulletplugs.
Tänkte vira 2 ledare rung en teflonkärna, stoppa "paketet" i en teflonslang, som jag sedan trär en skärmstrumpa över och sen en kabelstrumpa som krona på verket.
Tror ni att det receptet kan funka?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/07 :  13:55:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Knåpa ihop, vet jag. Det lär ju komma ljud i alla fall.

Låt oss veta hur det lät.

M
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/07 :  14:00:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
verkar grymt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/07 :  14:21:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har själv lite hemmaknåpade silverkablar, ungefär som din beskrivning, men med PVC-slang.
Räkna med lite ljust, skarpskuret och detaljerat ljud.
Det kan passa kanon eller inte alls, beroende av anläggning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/07 :  14:40:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Man skulle kanske kunna köra dubbla ledare och kombinera koppar och silver. Testa och låt oss få veta :)
Tunn koppar- (eller silver) folie skall enligt uppgift vara "da shit" (dvs. superbt)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/07 :  14:51:51  Show Profile Send mayro a Private Message
Dom ggr jag gjord hybrider silver koppar.har det inte lirat ok. Det "känns" som dom blir "oprecisa" på nåt sätt.. Svårt att sätta ord på. Men "oprecisa" blir rätt bra benämning....

Om det beror på trådarnas längd i förhållande till varann eller vad vet jag inte. Men har aldrig lyckats tyvärr....

Ska bli skoj att se resultatet för dig...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/07 :  16:16:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kan vara skoj att testa.
Länden på kablarna lär inte spela någon roll eftersom elen går med 50-70% av ljusets hastighet. Så runt 250000 km / sekunden.
Att det sen låter oprecist kan det möjligen göra.

Silver-res kör väll med hybrid i vissa av kablarna? om det gäller signalkablarna vetifasen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  17:52:17  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Problemet blir väl kanske att silver har högre resistans, man kasnke skulle göra den kabeln längre och matcha resistansen mellan dem?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:21:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Humm ja. eller matcha kalibern på kabeln

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/05/07 :  18:33:59  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Problemet blir väl kanske att silver har högre resistans, man kasnke skulle göra den kabeln längre och matcha resistansen mellan dem?

Du menar väl tvärtom,att silver har lägre resistans än koppar...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/07 :  19:28:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ja precis så menar jag... fel i synapserna ut till fingrarna förmodar jag.

Edit - Stav

Euroline - T-Amp - DIY

Edited by - Fisksmisk ola on 2005/05/09 09:35:02
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:15:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tror det kan funka fint i mitt system, keffarna är lite lagom varma, så det kommer inte tippa över iaf.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/07 :  21:55:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag har även köpt 10m 0,2mm bomullsomspunnen kabel, som jag tänkte testa att fyrfläta till signalkabel. De finns ju de som hävdar att alla former av plast är djävulens påfund när det kommer till kablage. Vem vet, de kanske piskar silverkablarna....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/08 :  02:31:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker man skall skapa sin egen uppfattning. Så jag tycker du gör helt rätt att testa :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:15:22  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Som referens har jag ett par Nordost Red Dawn som jag är mkt nöjd med, ska bli kul att jämföra.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:21:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bra. Glöm inte att berätta sen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/08 :  09:35:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Närå, det kommer både byggrapporter och lyssningsintryck med bildbevis =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/09 :  09:17:57  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ville bara inflika att det är tålamodsprövande att fyrfläta mkt tunn kabel *arggghhh*

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/05/09 :  09:36:21  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag kör naturmaterials-högtalarkabel, tycker jag är ganska trevligt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/09 :  09:47:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ja, det finns ju de som envist hävdar att plast är av ondo för ljudet. ska bli kul att se om bomullsompsunnen koppar tråd kan piska teflonisolerad finsilver.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000