HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarkabel och signalkabel bilder (DIY)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/23 :  12:02:07  Show Profile Send Nygga a Private Message
Här är mina DIY-kablar som jag gjort enligt svalanders 4 flätning.

Högtalarkabeln är gjord av EKK-light 1,5 mm2 fyrledare med ELFAs svarta kabelstrumpa och krympslang i ändarna. Termineringen är deltron bananer och BFA kontakter i ändra änden. Ca 2 timmars jobb att fläta 3 meter färdig kabel.

Signalkabeln är också en 4 flätning med 0,1 mm:s lackad koppartråd. Gissa om det tog tid att fläta 70 cm. PVC-slang runt om och biltemas RCA kontakter. Ca 5 timmars jobb att fläta 70 cm färdig kabel.

Seriöst lyssningstest är inte gjort men det är klar skillnad på högtalarkabeln mot mina tidigare finkardeliga 2,5 mm2 40 kr/m kablar enligt mitt öra. Ingen jämföring mot dyrkablar som sagt.

Högtalarkabel



Deltronbananer:



BFA-kontakter:



Signalkabel:







//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/03/23 :  15:44:56  Show Profile Send Bubben a Private Message
Intreasant. Skalade du upp EKK-kabeln och flätade, eller trädde du bara strumpan över? Jag förstod inte riktigt...
Seriöst lyssningstest får du nog bidra med...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/23 :  16:11:06  Show Profile Send Nygga a Private Message
Jag var lite otydlig där. Skalade EKK kabeln och flätade sen. Lyssningstest kan det bli lite svårare med när jag inte har något att jämföra med, men det finns säkert spaltmeter med recentioner av kablar vill jag minnas ;) . Ni som har finkardelig kabel till högtalarsnablar kan jag tipsa om att prova med hederlig EKK då dessa inte kostar mycket pengar.

Mvh Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/23 :  16:19:11  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag har flätat 2x2,5m av classes ekk. Jämfört med mina Xindakkablar tyckte jag att ekk-svalander hade lite klent med detaljer i mellanregistret. Är det något du tänkt på eller uppfattat?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/23 :  16:26:36  Show Profile Send Nygga a Private Message
Min reflektion utgår från finkardelig kopparkabel och har inte någon jämförelse med dyrkabel. Det jag tyckte att jag vann med EKK var att jag fick ett fastare ljud i basgången, det gillade mitt öra.

Mvh Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/23 :  16:32:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker det var lite knepigt när jag gjorde med koppartråden att skala ändarna. Hur gjorde du?
Samt att jag använde en tjockare tråd. Vilket jag tycker gjorde att diskanten saknas ganska markant.
Skall göra om lite senare... sen var adet svårt, tyckte jag att fästa koppartråden i kontakterna..
Kanske brist på teknik :(

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/23 :  19:40:38  Show Profile Send Nygga a Private Message
Det jag gjorde i ändarna var bara att skala 2 cm och tvinna ihop parvis och sen terminering på det. Tjockare tråd kan nog innebära lite mer problem vid flätnig. Tungjobbat är väl ett bra uttryck.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/03/23 :  23:26:49  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nygga, vilken längd utgick du från på 0,1 tråden för att få 70 cm kabel?

Började själv fläta med 0,1 ,10 cm färdig kabel på en timme , så jag
fick nog, beundrar ditt tålamod.

Körde istället med teflonisolerad 0,16 tror jag att det var, betydligt
mer snabbflätad, resultatet duger.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/23 :  23:55:23  Show Profile Send Nygga a Private Message
Jag satt själv och funderade vad jag gett mig in på. Men jag använde 90 cm och det blev närmare bestämt 73 cm fläta och ca 2-3 cm till lödtåtar på vardera änden.

Mvh Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/03/24 :  14:42:54  Show Profile Send Bardis a Private Message
Rulla upp koppartråden på någon slags rulle. Jag kapade 4st bitar av rundstav.
Bind i hop ändarna och tejpa hela härligheten hängandes över bordskanten.
Fläta genom att svänga rullarna som tyngder fram o tillbaka.
Det är lättare att hålla koll på flätningsordningen om man färgar rullarna parvis tex två rullar röda de andra två svarta.
Med denna metod svänger du i hop ett kabelpar på en timme framför favorit dockusåpan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/24 :  16:22:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men hur skalar man bort lacken då?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:08:32  Show Profile Send Nygga a Private Message
Skrapar med en kniv eller något annat vasst och sen mäta om det är kontakt.

Mvh Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/10/13 :  15:44:18  Show Profile Send Didde a Private Message
Vart finner man röd krympslang till ett bra pris? Kollade elfa skulle ha 33 kr metern (Ex moms) för den på 12,7 mm som jag behöver. Finns det några andra alternativ?

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/10/13 :  16:00:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Claes Olsson har krympslang

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:54:19  Show Profile Send Didde a Private Message
tyvärr ingen röd enbart utan vad jag kan få fram så måste man köpa ett helt set med olika stl. har redan förbrukat en sådan :) Sen är det väl bara utlandet kvar. Får kolla förbi elfa imorgon.

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:04:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag flätade med 0,1 tråd och jag kan hålla med att det behövs en hel det tålamod och ändå tog det 4 tim för drygt 50 cm för min del har funderingar på en (1) meters par till grammofonen. Jag har och så mina terminerde med biltemas rca's de funkar bra. Jag har inget skydd runt tråden som du har men det kanske är något att tänka på till nästa gång.

Röd krympslang har biltema 6mm.

vemsom enligt en tråd på forumet glödgar man tråden i änden och doppar den i rödsprit så får man en helt ren yta att löda på har provat och det är superbra.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/10/13 :  19:09:28  Show Profile Send Peter S a Private Message
Nygga: Snygga!
En liten grej bara: PVC har hög elektrisk förlustfaktor, vilkat innebär att den stjäler lite elektrisk energi från kabeln. LITE så klart, men ändå något, det är främst dom minsta signal som tar stryk, perspektiv och lågnivåupplösning o sånt. Teflon är bättre eller ingen slang alls. Jag tänkar på signalkabeln.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/10/13 :  23:43:52  Show Profile Send Nygga a Private Message
Tackar, för det Peter. :)

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000