HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hitta svaga länkarna i mitt system?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/01 :  07:54:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Hitta svaga länkarna i mitt system
jo det har hu blivit så numera ?

Det är ju så att man har budget prylar
Men budget kommer jag att få leva med

Men om man skulle lägga lite pengar på att byta ut nånting
Vad skulle det vara

Jag har följande:

Technics sa-dx930 Suroudförstärkare
Monyka dvd-8200 dvdspelare

kablar ljudias purpurfärgade stereosladdar
Även lite längre svarta med guld anslutning
toslink (standard)


Jag har fått råd angående att byta förstärkare
av några andra tycker att ett par nya högtalare
skulle vara min grej ...

inget om kablarna än


Vad är de svaga länkarna

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/26 09:49:46

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/04/01 :  08:59:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Skulle tro att det är Monykan, men jag känner inte igen den direkt men det känns som du skulle få bättre kvalitet från en bättre dvd, men du lyssnar väll inte i lurar, vad har du för högtalarsystem ???
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/01 :  09:05:45  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
MartinH Skulle tro att det är Monykan, men jag känner inte igen den direkt men det känns som du skulle få bättre kvalitet från en bättre dvd, men du lyssnar väll inte i lurar, vad har du för högtalarsystem ???


oj missade jag nåt

Jag har ett par SB-EX3 samt ett par jvc något mindre en EX3an
som center har jag små zachary
kablar här är 1,5 upp till 4,0 olika märken

Desutom har jag ju dom röda något större högtalarna som jag
inte har hemma just nu

Plus att det här e på gång ...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27569

Har lite 8,0mm kabel
samt x antal meter supra 4,0 till det bygget


wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/08 14:58:20
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/02 :  08:21:04  Show Profile Send crion a Private Message
Sålänge du kör digital coax från monykan tror jag inte den är den svagaste länken. Jag har kört Toshibas första DVD spelare amerikansk version och jämfört med dyrare grejer bara som ett extremtest, det man märkte var att sålänge man har riktigt bra jitterätarkretsar (inte så vanligt) i sitt försteg så gjorde det mindre skillnad än vad man skulle vilja tro. Visst var det skillnad, men en del klarade inte ta ut den ur blindtestet.

Däremot din Technics reciever. Ett byte till en riktigt kompetent förstärkare med bra DAC:ar och bättre slutstegsdel och förstegsdel skulle ge en frisk fläkt i ditt system.

Jag har en riktigt trevlig combo till salu, men den ligger kanske lite över i prisklass, titta under Arcam Alpha 10 under säljes. Ljudet är otroligt kompetent. DAC:ar och elektronik, slutsteg allt håller väldigt hög klass. Som en liten pointer kan jag säga att den inte skäms för sig bredvid mitt Meridianförsteg, spelar lite gladare, musiken svänger lite mer, dock inte lika transparent. Riktigt bra "stampa takten" Hi-Fi!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  08:45:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
crion Sålänge du kör digital coax från monykan tror jag inte den är den svagaste länken. Jag har kört Toshibas första DVD spelare amerikansk version och jämfört med dyrare grejer bara som ett extremtest, det man märkte var att sålänge man har riktigt bra jitterätarkretsar (inte så vanligt) i sitt försteg så gjorde det mindre skillnad än vad man skulle vilja tro. Visst var det skillnad, men en del klarade inte ta ut den ur blindtestet.



Vilket jag inte gör jag använder toslink .....
Blindtest?

quote:
Däremot din Technics reciever. Ett byte till en riktigt kompetent förstärkare med bra DAC:ar och bättre slutstegsdel och förstegsdel skulle ge en frisk fläkt i ditt system.



Jo det kan jag tro!! den här är ju en enklare model ...


quote:
Jag har en riktigt trevlig combo till salu, men den ligger kanske lite över i prisklass, titta under Arcam Alpha 10 under säljes. Ljudet är otroligt kompetent. DAC:ar och elektronik, slutsteg allt håller väldigt hög klass. Som en liten pointer kan jag säga att den inte skäms för sig bredvid mitt Meridianförsteg, spelar lite gladare, musiken svänger lite mer, dock inte lika transparent. Riktigt bra "stampa takten" Hi-Fi!


Den ser jättefin ut
Men jag är rädd att jag inte ens kan komma upp i skambud
just nu med nuvarande ekonomi ....


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:07:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag anser att utan diskussion är receivern som vanligt ätr den svagaste länken även i detta system. Man sparar in för mycket när man har en radiodel i förstärkaren. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:37:01  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
whiskyman Jag anser att utan diskussion är receivern som vanligt ätr den svagaste länken även i detta system. Man sparar in för mycket när man har en radiodel i förstärkaren. Mvh Kristofer


mmm budget är budget lite väll mycket ibland
Vad kostar en oki budget idag tror du?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:45:24  Show Profile Send crion a Private Message
Ja, jag och 'Hellspawn' här på forumet brukar köra lite blindtester för att komma ned på jorden.

Om du kör Toslink tycker jag du kan skicka den, billiga toslink kablar göra sig icke besvär i kombination med billiga optiska transmit och reciever chipset.

Nu skall jag iväg för att höra Hellspawns nya Revel M22 :D

Höres!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  18:13:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
crion Om du kör Toslink tycker jag du kan skicka den, billiga toslink kablar göra sig icke besvär i kombination med billiga optiska transmit och reciever chipset.



Har inte mycket annat att byta till
inga pengar att köpa annat för

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/04 :  22:16:55  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Jag anser att utan diskussion är receivern som vanligt ätr den svagaste länken även i detta system. Man sparar in för mycket när man har en radiodel i förstärkaren. Mvh Kristofer


kan en technics su-vx720 vara bättre tro?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/04 :  23:57:53  Show Profile Send crion a Private Message
Om du kan så droppa Technics, köp en begagnad Arcam AVR-200 istället (nypris nu 10500kr). Du förbättrar samtliga parametrar.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/04/05 :  01:27:57  Show Profile Send AKA a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
crion Sålänge du kör digital coax från monykan tror jag inte den är den svagaste länken. Jag har kört Toshibas första DVD spelare amerikansk version och jämfört med dyrare grejer bara som ett extremtest, det man märkte var att sålänge man har riktigt bra jitterätarkretsar (inte så vanligt) i sitt försteg så gjorde det mindre skillnad än vad man skulle vilja tro. Visst var det skillnad, men en del klarade inte ta ut den ur blindtestet.

--------------------------------------------------------------------------------



Vilket jag inte gör jag använder toslink .....
---------------------------------------------------------

Han menar nog att så länge du skickar signalen digitalt från DVD till recivern, tror han DVDn inte är svagaste länken. Sen om du använder Toslink eller coax spelar mindre roll.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/05 :  07:29:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
crion Om du kan så droppa Technics, köp en begagnad Arcam AVR-200 istället (nypris nu 10500kr). Du förbättrar samtliga parametrar.


Inte omöjligt
Det är så att det var en sån som jag hade förut och gav bort ...
(su-vx720)


quote:
AKA Han menar nog att så länge du skickar signalen digitalt från DVD till recivern, tror han DVDn inte är svagaste länken. Sen om du använder Toslink eller coax spelar mindre roll.


Oki så han tror att recivern är länken som är svag?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/05 :  09:40:24  Show Profile Send weezer a Private Message
Ja, receivern (och du!) skulle må bra av att bli utbytt.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/05 :  09:51:21  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
weezer Ja, receivern (och du!) skulle må bra av att bli utbytt.


Jag börjar tro att det sant

Finns det något x-empel som inte kostar skjortan
som är bättre, så jag vet vad jag ska sikta på?

Märken tex?
Technics verkar inte vara en favorit här iaf?!?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/04/05 :  10:37:43  Show Profile Send AKA a Private Message
Är det inte bättre att ha högtalare av samma märke om man kör hembio?
Kan inte det vara något?
Det finns färdiga 5.1 paket som börjar på 1000kr.
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/05 :  10:45:21  Show Profile Send weezer a Private Message
quote:
Ja, receivern (och du!) skulle må bra av att bli utbytt


Hahaha, nu ser jag vad jag skrev, vad f-n syftade jag på egentligen ? Gud så drygt!

Måste haft ngt helt annat i åtanke...eller en grym felskriving...nåväl det får stå kvar, men ta det inte personligt .

Edited by - weezer on 2004/04/05 10:49:39
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:09:52  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
AKA Är det inte bättre att ha högtalare av samma märke om man kör hembio?
Kan inte det vara något?
Det finns färdiga 5.1 paket som börjar på 1000kr.


kanske det ...
vilka märken gör bra paket?
finns ju 7.1 paket oxå?

Är inte det lite trist?


quote:
weezer Hahaha, nu ser jag vad jag skrev, vad f-n syftade jag på egentligen ? Gud så drygt!

Måste haft ngt helt annat i åtanke...eller en grym felskriving...nåväl det får stå kvar, men ta det inte personligt .


så är det ju ibland ..

nåt förslag?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:18:02  Show Profile Send weezer a Private Message
Trist är kanske rätt benämning men med den strama budget du har så skulle jag kika på en paketlösning, etx Logitechs Z680, finns för drygt 3600:-. http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=15633

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:30:44  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
weezer Trist är kanske rätt benämning men med den strama budget du har så skulle jag kika på en paketlösning, etx Logitechs Z680, finns för drygt 3600:-. http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&target=product.asp||dept_id=||itemno=15633



Menar du att det där skulle vara bättre än det jag har?

min sambo skulle gilla det här tror jag
säjla de stora billiga grejerna, köpa små billiga grejer?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:42:01  Show Profile Send weezer a Private Message
Bommade visst att du hade ett par kolosser i rummet redan.... Nåväl, en lämplig beggad AV-stärkare skulle piffa upp ditt ljud avsevärt iallafall, kolla www.hifimagasinet.com tex.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:48:07  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
weezer Bommade visst att du hade ett par kolosser i rummet redan.... Nåväl, en lämplig beggad AV-stärkare skulle piffa upp ditt ljud avsevärt iallafall, kolla www.hifimagasinet.com tex.


ops men vad är en AV-förstärkare då?
För det låter som en ide
Hur ser den ut vet inte vad jag ska leta efter

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:52:05  Show Profile Send weezer a Private Message
Det är en surroundförstärkare med andra ord...AV=Audiovideo
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:06:36  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
weezer Det är en surroundförstärkare med andra ord...AV=Audiovideo


Oki men vilka märken kan man räkna till bra?
hur mycket (måste den kosta(t) för att den ska vara bra?)


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:43:47  Show Profile Send weezer a Private Message
Mitt råd är att läsa och läsa och åter läsa omdömen och erfarenher från folk, kolla på http://www.prisjakt.nu/forum/ , där är det många som har likadana frågeställningar som dig.... Och om det går, gå ut och lyssna i butiker!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:58:50  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
weezer Mitt råd är att läsa och läsa och åter läsa omdömen och erfarenher från folk, kolla på http://www.prisjakt.nu/forum/ , där är det många som har likadana frågeställningar som dig.... Och om det går, gå ut och lyssna i butiker!



Jo absolut visst kan man göra det
Men det finns så många, så skulle det kanske vara inbyggt
subslutsteg.

Det kommer iaf dröja innan det blir av
just nu har jag inte råd
Men man kan ju kolla runt lite det är sant ...


Tack för tipsen weezer

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000