HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En utmanande högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/05/13 :  19:13:18  Show Profile Send trango a Private Message  Reply

Fötter i valnöt låter mycket fint, det är snyggt nät man kombinerar träslag för att ge lite mer liv åt högtalaren. Linn och valnöt blir säkert fint. Själv har jag kombinerat mörk ek med ljus björk i de orion jag kämpar med just nu - är mycket nöjd med resultatet.

Hursomhelst, vad jag menar med stabiliteten är att jag fått för mig att Plyfa kan röra sig beroende på luftfuktigheten med följden att skarvarna kan börja synas. Jag har dock ingen aning om det är ett problem i praktiken. Men jag förstår från ditt svar att du inte upplever några problem! Det är bra att veta för jag funderar själv på att bygga en konstruktion med Jordan JX92s i plyfa och sedan fanera högtalaren. Tydligen ska plyfa vara att föredra på ljudmässig basis

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/07 :  14:22:40  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Jag har precis fått hem en laddning med TB3", tack vare inspiration från tråden och viss målstyrning från bekantskapskretsen. Så inom en inte allt för avlägsen framtid skall bygget vara igång.

comfortably numb
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2006/06/08 :  19:30:07  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Hej Magoo!

Välkommen till HiFiForum! Jättekul att du är i byggartagen. Undrar vad som ingår i ”en laddning TB3”…

Visa gärna bilder när det är dags!
/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/06/08 :  19:40:57  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
En liten uppdatering kommer här. Först ser vi fötterna av 40 mm valnöt i rått skick. Jag har limmat tre klotsar i pipans nedre ände, så att jag kan skruva fast fötterna. Vi ser också att jag nu fyllt igen de stora öppningarna så att de nu är 8 cm höga.

Nästa bild visar Lancettorna klara för ytbehandling. Jag tänker börja med kokt linolja på fötterna.

Jag återkommer…

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/06/08 :  20:25:16  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Snyggt!!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/06/09 :  20:01:16  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/10 :  01:38:31  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Trango,

Björkplywood som underlag har jag aldrig varit med om att det rör sig. Det är ju skiktlimmar med lagrena i 90 grader mot varandra. torde vara perfekt att fanera på.

MDF rör sig det med, det vet alla som lackerat skarvar i MDF utan ordentligt fått bort fukten, lackerat insidan och spacklat med 2-komponentsspackel...och ändå rör det ofta på sig...

Lenn Art,
Härlig fanering! Passar utmärkt till lådorna!! Jag bara måste fanera nått...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/12 :  09:22:55  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Jo det kanske kan bli lite bilder vad det lider, men det blir nog svårt att få det lika bra som du Lenn Art. Jag vet inte än om det blir fanering, målning eller något annat.

Vad tror du, är det goda odds att få likvärdigt resultat som dig utan mätmöjlighet och finjustering/anpassning? Tanken är att jobba efter ditt recept.

comfortably numb
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/06/12 :  21:39:05  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Nu har jag ju bara byggt en pipa utöver den jag mätt på, men den spelar precis lika bra som den första. Jag vill därför tro att om du följer mått och anvisningar så noga du kan, så kommer du att få ett par mycket välspelande Lancettor.

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/06/13 :  11:23:33  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Det låter bra, nog ska jag försöka följa dina mått och anvisningar så gott det går. Det som håller mig tillbaka lite är att jag får vänta in de andra som jag ska bygga med, de jobbar på dagarna men jag är föräldraledig så jag har ju lite mer tid än de. Dock är sitter de andra inne med kunskapen hur man snickrar.

comfortably numb
Go to Top of Page

Dahla
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/06/24 :  08:59:57  Show Profile Send Dahla a Private Message  Reply
Hur blev det? :)
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/12 :  15:51:56  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Hej LennArt,
För att förenkla byggandet lite, skulle det fungera att ha två portar på var sin sidopanel istället för en stor rektangulär port på framsidan? Alltså två st diam.62mm för att mostvara din 80mm höga port.

...music is the best...
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2006/09/07 :  20:57:26  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej LennArt, jag håller just nu på med att pyssla ihop ett par Lancettor enligt ditt recept, men har några frågor på vägen!
lämmnade du den stora kammaren orörd och med lika mycket fyllning som orginalbeskrivningen (16 gram)?
och har du provat någon annan storlek på porten? du nämnde att du funderade på att prova 10 cm

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/11/15 :  10:00:40  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Oops, här ligger frågor och väntar på svar. Jag ber Resonans och Tomas_J om ursäkt för att jag inte sett dem!

Resonans: Även om jag inte provat är jag helt övertygad om att det skulle fungera.

Tomas_J: Om jag minns rätt dämpade jag den stora kammaren enligt originalbeskrivningen, men lade till lite i röret för att anpassa kammarens Q-värde. Jag provade olika storlekar på öppningen, se mätningar på sidan 5. Jag bestämde mig slutligen för en 8 cm hög öppning.

Obs, just nu är den server där mina bilder ligger nere. Jag beklagar det och hoppas den snart är uppe igen.

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2006/11/15 :  16:39:36  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Nu är servern uppe igen!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2006/11/15 :  20:52:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Man tackar för svaret! (om än något sent) =)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/05/21 :  13:03:37  Show Profile Send dd5348 a Private Message  Reply
Hej! någon som kan berätta vart man kan köpa dessa element idag? (gärna i Sverige)
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/05/21 :  21:24:31  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej Lennart!
Undrar om 1-3kHz problemen skulle bli mindre framtradande om elementet satt pa sidan istallet.
Mao mekanisk baffle step correction. (va fasen heter det pa svenska?)
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/05/21 :  22:02:46  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Akustisk menar jag, inte mekanisk!!!
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2007/05/22 :  22:44:09  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Hej peterbrorsson och välkommen till forumet!

Jag är rädd att jag inte riktigt hänger med i ditt resonemang. Hur menar du att ett baffelsteg skulle kunna sträcka på SPL-kurvan?

/Lennart
PS. Tycker du verkligen att framtoningen vid 1-3 kHz är ett problem?

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/05/23 :  16:45:34  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hej igen!
Om jag inte missforstatt ritningarna sa ar frontbaffeln 10 cm. Outputen fran elementet borjar da falla vid 1150 hz. (1150=115/0.1)
Om elementet ar placerat pa sidan borjar fallet vid 632hz. (632=115/0.182) Hang mig inte om jag har fel. Du och flera andra har mer kunskaper om detta. Borde gora skillnad men teori o praktik......
Dessutom foredrar jag en bredare frontbaffel. Tycke o smak ar olika :)

Angaende PS, Har faktiskt ingen aning om det ar ett problem. har inte hort din version. Har hort en version har i Tjeckien som lat ganska bra. For kort provlyssning for en djupare analys. Olika manniskor reagerar pa olika saker.
Maste fraga om du ar larare till yrket. Makalost pedagogisk utformat. Mer kommer hoppas jag!
Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2007/05/24 :  21:03:25  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
Diffraktionsförlusten (det vi kallar "baffelsteg") innebär att ljudtrycket vid våglängder större än baffelns minsta mått minskar jämfört med ljudtrycket vid kortare våglängder. Fullt utbildad innebär diffraktionsförlusten att ljudtrycket vid låga frekvenser är 6 dB (dvs en faktor två) lägre än vid höga frekvenser.

I min värld är ljudhastigheten 344 m/s, vilket innebär att ljudtrycket börjar minska vid 344/0,1 = 3440 Hz. Om vi tittar på mätningarna för Lancettan igen, ser det ut som om diffraktionsförlusten är fullt utbildad under ca 500 Hz. Det som förbryllar mig något är att SPL minskar igen ovanför 2500 Hz, men jag har inte orkat utforska det närmare.

Hur som helst, om vi breddar baffeln till 18 cm innebär det att brytfrekvensen flyttas ner till 1,9 kHz. Detta innebär visserligen att diffraktionseffekten flyttas nedåt en bit, men löser det verkligen "problemet"?

quote:
Maste fraga om du ar larare till yrket. Makalost pedagogisk utformat.
Egentligen inte, men jag har faktiskt undervisat ett antal år. Tack

Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/05/24 :  22:55:26  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
quote:
I min värld är ljudhastigheten 344 m/s,

Far val hoppas att det ar i min oxa
Var nog for snabb med att lasa en artikel pa natet och ifragasatte inte formeln. Skall lasa den igen pa jobbet imorgon. Jag har inte site adressen hemma.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/05/25 :  10:43:37  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Hmm, var som jag trodde! Formeln ar beraknad for F3=115/bredden.
Som du sade, tror jag inte peaken forsvinner mellan 1-3 kHz. Den kommer snarare att forstarkas, men som sagt. Jag ar bara en glad amator

Go to Top of Page

Lenn Art

739 Posts

Posted - 2007/05/26 :  13:01:29  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
quote:
Jag ar bara en glad amator
Säg inte så - det är inte så "bara". Det är alla glada amatörer som gör det här till en så levande hobby! Eller hur?

Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000