HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Öppen bildtråd DIY-Uppsala 2009
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/03 :  23:07:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
all elektronik

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/12/03 :  23:27:31  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Otroligt läckert bygge det där lilla gula försteget...och samma kan sägas om "EL34 stegt" av maal....väldigt fint.

Tittade inte in och lyssnade ju inte heller i det rummet alls, vilket jag måste säga var synd...en rejäl miss helt enkelt :-(

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/12/04 :  10:49:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Annorlunda variant på Dudeks De-luxe Gainclone(det fanns fler på mässan), nästan rör-känsla med flänsen som sticker upp så där....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2009/12/04 :  13:48:19  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Visst ja, maal EL34'or

EL84'or ska det vara. Ryska ekvivalenter (6p14P) sitter som slutrör.

Schemat till bygget:

Försteget är en Blue Velvet med 6J5GT istället för 6SN7. Något högre anodspänning och lite större kondingar på utgångarna.

DIY och rör.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/04 :  19:23:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
När det gäller ljudet från det hrä systemet behöver jag hjälp från Er andra som var på plats. Jag hörde bara Tobbel L's nålar men aldrig de resliga alternativet.
Personligen tycker jag att Tobbe funkade riktigt bra men kunde naturligtvis inte hålla mig från att ändra placeringen lite för att fixa till ljudbilden . Gamla gubbar har ju svårt att ändra på sig.

Berätta vad ni tyckte om de här systemen.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2009/12/06 :  10:57:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det enda som jag kan säga om systemet är att försteget inte bara såg bra ut, det spelade otroligt bra också!

Mitt nästa elektronikbygge kommer definitivt bli ett rörförsteg av något slag, vilket lyft för anläggningen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/06 :  13:25:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Sticker i mellan med en bild på kaffehörnan.

Det är lyxigt att kunna få riktigt fint och gott kaffe i vilken sort man önskar. Tack Tobbe & PAC för detta.

Micke

Edited by - Micke Y on 2009/12/06 13:25:40
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/06 :  14:13:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ibland är det så svårt att komma på en bra och elegant design på en förstärkare men det här slår nog det mesta. Det vore en idé att stjäla den här rakt av för ett slutsteg med 6T9. Färgen gör ju faktiskt allt.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2009/12/06 :  16:59:45  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Maal:Dom där 6J5'orna ser precis ut som Sylvania 6SN7 med dubbla anoder.
Kan det vara så att dom har parallel kopplat en dubbel triod för att få en enkel sådan.

Har du flera sådana så köper jag gärna en å öppnar upp sockeln å kollar

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/06 :  18:59:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kollade faktiskt på det! De rören har ena anoden tom på innehåll.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/06 :  19:32:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mina 6J5 (RCA) ser ut så här:
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2009/12/06 :  19:58:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag och Lord snackade om det där med 6J5/6SN7, tydligen handlar det om en ren rationalisering av produktionen.
Det lär också finnas 45:or som i själva verket är 2A3 utan ena elektrodsystemet monterat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2009/12/06 :  21:01:22  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har en 6L6 som har 2 anod system som är parallell koplade

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/07 :  09:33:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi har lite mer oredovisade saker från mässan.

Här är det lite olika högtalare

Först har vi från cittroman

Sedan är det classes Tannoy'r

Micke

Edited by - Micke Y on 2009/12/07 09:33:55
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2009/12/22 :  20:02:34  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Mycket trevlig tråd! klart intressanta byggen :)

Frågan är, vad brukar ni spela för musik på dessa träffar?
Läste något om Yello!

MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/22 :  20:46:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag hade lite hårdrock, två olika verk med kör och sedan en popskiva men det brukar vara allt från the Who till opera på träffarna.

Micke

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000