HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Öppen bildtråd DIY-Uppsala 2009
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/25 :  21:57:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Första uppställningen

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2009/11/26 :  13:26:22  Show Profile Send Björne a Private Message  Reply
Många schysta byggen!

Hade varit kul att vara där.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/26 :  13:45:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Andra uppställningen

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2009/11/26 :  14:04:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tackar for fina bilder :) Ser riktigt roligt ut!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/26 :  17:35:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu skall vi tillbaka hit

Micke

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:17:59  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Otrolig rundgång ! Jag tycker jag känner igen dem.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/11/26 21:24:37
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/26 :  20:19:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Service vänliga delningsfilter.

De satt på dom här

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/26 :  21:35:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En variant på dom kompakta slutstegen

Micke

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/26 :  23:37:16  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Gummisnoddskonstruktionen är helt i klass med något som jag skulle kunna åstadkomma.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/27 :  06:57:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Gummisnodden är till för att man inte ska peta där pga oskyddad starkström, men det ser lite roligt ut
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/27 :  07:42:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Vad bra, då klarar den S-märkningen! Varför inte gladpack?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/27 :  08:33:26  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Gummisnodd är mer estetiskt.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/27 :  08:55:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu är ni petiga

Slutstegen drev dom här högtalarna som verkligen var fina

Micke

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/27 :  09:28:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Dom där högtalarna lät bra tyckte jag. Element från Jordan.
Jag har provlyssnat samma (?) element i ett av Leifs provbyggen för
ett par år sedan och är förtjust i Jordanelement sedan dess.

Slutstegen var kul, nåt nytt för mig var nätdelen med DC-DC omvandlare från Ericsson.
(Ska vi kalla dom Klass G, som i Gummiband?)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Absolute Audio
Member

81 Posts

Posted - 2009/11/27 :  10:59:48  Show Profile Send Absolute Audio a Private Message  Reply
quote:
Det vore kul att så ett snack med upphovs mannen/kvinnan till denna
skapelse.
Gärna lite om hur han/hon tänkt kring materialval, konstruktions
lösningar mm.
Är den dokumenterad? Och om, vad är dokumenterat?

Nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken.

Mina tankar och ideer inför detta projekt var att vilken racketforskare som helst kan konstruera den ultimata skivspelaren Men att tillverka den är en helt annan sak! Jag tror att den ultimata skivspelaren är den som försvinner ur vägen för alla detaljer mickarna plockat upp. Det är då du får "själ" i musiken, inte mekaniken. Det är väldigt lätt att när man lägger till ett tillverkningsmoment för att lösa ett problem så introducerar du ett par nya, och det är inte den vägen jag vill gå. Så enkelt och så lite inblandning från annat än skivspåret och nålen som möjligt är filosofin. Jag är lååångt ifrån "där" ännu men ett litet steg på vägen.

Angående materialval så har jag inte börjat exprimentera med det ännu men det kommer förhoppningsvis. Men det finns inga "fin-teorier" bakom materialval. Här tror jag lyssning är att föredra... eller så är det ju alltid. Tonarmen finns i en alu variant och en acrylvariant men jag har inte lyssnat ännu.

Ska oxå säga att jag har fått otroligt bra hjälp av Lasse på Transient Design som är en av dom jag litar mest på i Sverige när det gäller skivspelare.

F.ö så har jag en Technics sp-10 mk2 som reference drive. Och en SME 3012R som ref tonarm. Bra att ha när det ska lyssnas och utvärderas.

Följ oss på Facebook
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/27 :  20:49:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Vi hoppar igen, tillbaka till mitt och edisons rum, brukar alltid komma hem efter såna här träffar och fundera varför man inte tog några bilder i egna rummet, så denna gång brände jag av några i alla fall.

Här är det Micke Y som lyssnar på The Pretender...

Nu har vi flyttat grejerna till lite parallellyssning, edison laddar en skiva...

Det som drev Facetterna

Facette och Pretender...

Råa BAD-paneler även på sidorna...något som folk med rycksäckar gärna petade ner...ofrivilligt förvisso.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2009/11/27 20:49:33
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/27 :  21:06:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kul med fler bilder

Jag är på väg in i det här rummet där mässans häftigaste pryl stod

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/02 :  18:44:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det här försteget var min absoluta favorit, vilken styling!!! Fender vred, bara det för det ju en att bli lyrisk. Tyvärr ville inte maal sälja den till mig Får försöka övertala honom senare.

Micke

Edited by - Micke Y on 2009/12/02 18:45:10
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2009/12/02 :  20:49:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spelade den med Nålen och Lancettan på bilden i tidigare post? Jättenyfiken på hur de lät och vad som krävdes för att driva dem.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/02 :  21:40:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
De små drevs av ganska starka slutsteg för känsligheten var låg om jag kom ihåg rätt.

Här är de tjusiga slutstegen

Micke

Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2009/12/02 :  21:45:13  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
quote:
En variant på dom kompakta slutstegen

Jo alltså. ska man vara petig så är det dcdc omvandlare från vicor, fast det står ju ericsson på nån av dom men den är jättejättejättegammal. 100watt ut styck 28V. 4st i en burk. Vi-200 tror jag dom heter.

Fast nu tycker ju jag inte den är speciellt kompakt, min lilla burk om nån såg den spelar lika högt men kanske inte hela dan.

Jo, det blev lite panikartat på slutet, var ute i garaget typ kvällen före och fräste ut sidorna och kopplade in signalkontakterna. annars hade den sett rent förjävlig ut och man hade möjligen dött oavsett var man hade petat ;-)
Tomgångstströmmnen ligger på en halv ampere.. så den sniffar väl lite på klass A, ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om det är klassA, B eller AB, en halv ampere räcker för att trissorna ska jobba rätt. ;-)

Jag hittade ett par nävar MKL kondingar som jag slängde in på jordanerna istället för det som satt där, och det var nog inte helt misslyckat tror jag. lådorna i sig har lite Jobb kvar, ska slipas av en gång till och oljas in med nå owatrol jag hittade ute i garaget och även stagas upp en del på mitten. Även fötter ska dit, bottnen sitter en bit upp så det får plats under, det behöver alltså inte sitta på kanten. terminalerna sitter även under. Beräknad volym var ca 50liter och det blev nog nån liter mera tror jag.

Edited by - nikwal on 2009/12/02 21:50:17
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2009/12/03 :  05:28:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
"De små drevs av ganska starka slutsteg för känsligheten var låg om jag kom ihåg rätt."

Nja, så låg är inte känsligheten, stegen petar ur sig ca: 120W/st och det är igentligen lite overkill för bägge högtalarna, vi kopplade in maal:s rörsteg (el84(?)) på några få watt och det spelade även det mycket trevligt

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/12/03 :  17:08:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Visst ja, maal EL34'or

så här ser dom ut

Micke

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/03 :  19:02:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
nikwal:
Jo alltså. ska man vara petig så är det dcdc omvandlare från vicor, fast det står ju ericsson på nån av dom men den är jättejättejättegammal. 100watt ut styck 28V. 4st i en burk. Vi-200 tror jag dom heter.

Nu förstod jag inte riktigt, så du får förklara.
Är DC-DC-omvandlaren själva förstärkaren? eller är det strömförsörjningen?

"dumstrut på" ...
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/03 :  20:28:40  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
wow vilka byggen vilken finish:O får ju till och med lite idér till sina egna byggen. hoppas bara mina steg blir lika snygga som dem på bilden:P

/ Dennis
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000