Author |
Topic |
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/22 : 20:10:29
|
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/11/22 : 21:02:48
|
Jag var intresserad av hoktunas förstärkarkonstruktion redan före träffen, tycker konstruktionen är väldigt intressant. Det verkar som den håller måttet för den låter mycket bra. Hörde den också lite kort i Petters system på söndagen och den mosade köpesteget som stod där innan rätt duktigt tyckte jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/11/22 : 21:12:48
|
Jag är väldigt nyfiken på att höra omdömen från andra som testar "powerdrive" |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 16:34:19
|
Vad sägs om en DIY vinylsvarv? Häftig
Tyvärr vet jag inget om den, kanske byggaren kan berätta lite.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 18:48:07
|
Jag vill gjärna slå ett slag för slutsteget mitt. http://www.tubelab.com/ Det kallas tubelab se och är byggt med 300B rör. Det kan enkelt kopplas om för 2A3/45 rör oxå. Dokumenten som medföljer kortet gör att det lämpar sej för nybörjare. Det är utan tvekan den bästa förstärkaren jag byggt.
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 19:28:14
|
Vi avslutar det här rummet med två bilder
Vi börjar med Imperial som kopplar in sina slutsteg
och en sista bild på hornen som Hoktuna bar så fint på ryggen när de skulle tillbaka in i huset.
Micke |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 19:28:14
|
Klart intressant koppling! Hade steget till låns ett tag. Tack hoktuna! Powerdrivekopplingen verkar ge ett bra driv och stampa takten faktor,lite åt transistor hållet och med 300B rörets rymd i toppen. Svårt att beskriva och bör höras.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/11/23 : 22:42:23
|
Jag antar att jag bör skriva lite själv om mina Eminenca Alpha15 VIFA D27TG varianter. Jag kom sent och for tidigt på lördagen, så spelningen blev kort.
Det jag presenterade var en uppföljning av min MJAO OB som finns redogjord för i en egen tråd under Bildreportage Teknik&DIY. Här har emellertid mellanregister och diskant ersatts av VIFA D27TG-05-06. Poängen här är att detta ska vara en kloning av Emerald Physics ES1 och ES2. Delning ska ligga runt 1 kHz med 48 dB/octave och bestyckninegn är två st Eminenca Alpha15 plus diskantenhet.
I clone varianten spelar horn eller VIFA enheten i en vaweguide från Dayton. Den låter, för djäv...igt, med förlov sagt. Alla försöker att dämpa detta fenomen, men frågan är om någon rår ända fram.
Jag har spelat med Vifa-enheten fritt i baffel med delning 937 Hz 48 db/oktav, det kan förmodligen gå an då bakstycket på Vifaenehetn är avsågat och därmed resonansfrekvensen sänkt. Dessutom fanns ett Zobel-filter på plats som ska dämpa resonans effekterna.
Jag själv är ganska ambivalent till de här kombinationen. Jag tycker grundljudet är lite för tillbakahållet och lite åt det mörka hållet, genom Alpha15 enheternas dominans. Men detta är inte någon evig sanning. Så alla som vill ge ett ärligt omdöme om högtalarna är mer än välkomna. Basen i Uppsala var lite för svag jämfört med vad jag får ut hemma, men inga anpassningar gjordes, så det lät som det lät !
Bilder:
Vifa enheten moddad, så ser den ut:
Vifa diskantens frekvensgång framåt och bakåt, 50 cm avstånd:
Så här såg högtalaren ut när Monacor diskanten fortfarande var på plats:
Reagera väldigt gärna på vad du hörde !
/Erling
|
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2009/11/24 16:17:10 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2679 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 00:20:15
|
Tjenare!
Kul å höra bafflarna i delvis nytt utförande. Basen gillar jag men den klingade inte ut riktigt jämfört med Diy Götet. Åsså saknade jag midden som du hade sist men diskanten tyckte jag var trevlig.
Vad tror du om en 8" mid så att du kan dela basen lägre. Det tror jag skulle vara mycket bra.
Mvh... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 12:44:53
|
Nästa rum jag har bilder från hade just fått in de här prylarna ganska sent på fredagskvällen.
och så här såg det ut innan allt var klart
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 21:35:17
|
Kolla va coolt med delningsfiltret gömt i stativet.
Micke |
Edited by - Micke Y on 2009/11/25 07:51:22 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 21:41:24
|
...och det sitter där det sitter, korta trådar och lödda kopplingar...
Detta var väl mässan mest "traditionella och konventionella" rum? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2009/11/24 : 22:03:29
|
Imperial,
Du läser mina tankar ! Det här bygget är inte menat som en ersättning för MJAO. Men hade jag byggt MJAO idag och med samma 6 dB filter och ungefärligen samma delningsfrekvenser så hade jag valt Monacor SP-8/150PRO som mellanregister, 8" neutral ljudbild och med stort X-max. Delningen mot diskanten hade säkert flyttats nedåt en bit i frekvens. En sådan högtalare hade legat i samma prisområde som MJAO orginalet men tålt effekt avsevärt bättre i högre basregistret.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 00:28:31
|
Jag ler alltid när en kamera riktas mot mej...not, hehe...
Beklagar att jag bara så där missade minst ett par rum...får ju inte upprepas nästa gång, när så mkt kul och vitt skilda prylar fnns på så nära håll...
Ang filtren i stativen...är väl inte helt ovanligt iofs, men jag borde ju byggt dom så dom gick att modda/löda om vid behov, inte som nu aningen svåråtkomliga.Men klart inbyggda i hötalarna hade dom i praktiken varit om möjligt ännu mer utan "servicemöjlighet".Inte blev dom lödda i alla kontakter heller fy fy. Kan bara skylla på den brådska som infann sej mot slutet av bygget före GBG-mässan...och sen orkade jag inte tänka på byggeri på hela sommaren lol.Hade iaf tur som hann få till ett för mej ok ljud innan...men stativfinish blev det inte mkt till hehe... Ett lass sand att hälla ner i stativen vore väl "pricken", men i avsaknad av lyftkran så låter vi bli det... Kan trevligt nog konstatera att trots de tunna Biltema-brädlapparna kan knappt någon vibration märkas på stativytorna vid spelning, även ganska högt.Verkar som gummipluttarna upptill "tar hand om" det skräp som kan slippa iväg från högtalarna.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 07:53:39
|
Vi går vidare till ett annat rum medan jag letar efter fler bilder på Edison och Magils.
Ballt slutsteg i ett väldigt kompakt bygge
Micke |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 09:11:35
|
Nu har jag fixat massor med fler bilder och vi kommer få se min absoluta favorit snart.
Vi hoppar tillbaka till Magils och hans nymonterade mellanregister som skulle få sin första visning utanför hemmet.
Micke
|
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 10:26:59
|
Här finns ju flera fiffiga och snygga konstruktioner! Magils högtalare är riktigt stiliga. Konstverk i sig. |
Waf, Waf!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 11:27:17
|
quote: Tyvärr vet jag inget om den, kanske byggaren kan berätta lite.
Det vore kul att så ett snack med upphovs mannen/kvinnan till denna skapelse. Gärna lite om hur han/hon tänkt kring materialval, konstruktions lösningar mm. Är den dokumenterad? Och om, vad är dokumenterat?
Nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 13:44:49
|
Magils behövde nivåreglering och vips så tog Levande fram Lords miniförsteg
Micke |
Edited by - Micke Y on 2009/11/25 15:18:30 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 14:42:23
|
quote: Ballt slutsteg i ett väldigt kompakt bygge
Berätta gärna mer om det. Vem är pappan/mamman, vad är det för sort mm?
Härlig tråd det här, särskilt för oss som inte kunde vara med!
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 15:40:14
|
quote: Ballt slutsteg i ett väldigt kompakt bygge
Det missade jag också. Läckert och finurligt förpackat |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 16:16:58
|
Gubben, svar på dina frågor finns i första posten i anmälningstråden som finns klistrad på Teknik & DIY-avdelningen. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/11/25 : 16:26:50
|
Vi tar fortsättningen på förstegsuppackningen
Micke |
|
|
Topic |
|