HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Öppen bildtråd DIY-Uppsala 2009
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/22 :  20:10:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:02:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag var intresserad av hoktunas förstärkarkonstruktion redan före träffen, tycker konstruktionen är väldigt intressant. Det verkar som den håller måttet för
den låter mycket bra. Hörde den också lite kort i Petters system på söndagen och den mosade köpesteget som stod där innan rätt duktigt tyckte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/11/22 :  21:12:48  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag är väldigt nyfiken på att höra omdömen från andra som testar "powerdrive"

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/23 :  16:34:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vad sägs om en DIY vinylsvarv? Häftig

Tyvärr vet jag inget om den, kanske byggaren kan berätta lite.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/11/23 :  18:48:07  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag vill gjärna slå ett slag för slutsteget mitt.
http://www.tubelab.com/
Det kallas tubelab se och är byggt med 300B rör.
Det kan enkelt kopplas om för 2A3/45 rör oxå.
Dokumenten som medföljer kortet gör att det lämpar sej för nybörjare.
Det är utan tvekan den bästa förstärkaren jag byggt.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:28:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi avslutar det här rummet med två bilder

Vi börjar med Imperial som kopplar in sina slutsteg

och en sista bild på hornen som Hoktuna bar så fint på ryggen när de skulle tillbaka in i huset.

Micke

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:28:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Klart intressant koppling!
Hade steget till låns ett tag. Tack hoktuna!
Powerdrivekopplingen verkar ge ett bra driv och stampa takten faktor,lite åt transistor hållet och med 300B rörets rymd i toppen.
Svårt att beskriva och bör höras.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/23 :  20:39:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag har ju oxå nåra bilder från det däringa rummet....

Loppisbordet??

Olika principer...på rad.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/11/23 :  22:42:23  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag antar att jag bör skriva lite själv om mina Eminenca Alpha15 VIFA D27TG varianter. Jag kom sent och for tidigt på lördagen, så spelningen blev kort.

Det jag presenterade var en uppföljning av min MJAO OB som finns redogjord för i en egen tråd under Bildreportage Teknik&DIY. Här har emellertid mellanregister och diskant ersatts av VIFA D27TG-05-06. Poängen här är att detta ska vara en kloning av Emerald Physics ES1 och ES2. Delning ska ligga runt 1 kHz med 48 dB/octave och bestyckninegn är två st Eminenca Alpha15 plus diskantenhet.

I clone varianten spelar horn eller VIFA enheten i en vaweguide från Dayton. Den låter, för djäv...igt, med förlov sagt. Alla försöker att dämpa detta fenomen, men frågan är om någon rår ända fram.

Jag har spelat med Vifa-enheten fritt i baffel med delning 937 Hz 48 db/oktav, det kan förmodligen gå an då bakstycket på Vifaenehetn är avsågat och därmed resonansfrekvensen sänkt. Dessutom fanns ett Zobel-filter på plats som ska dämpa resonans effekterna.

Jag själv är ganska ambivalent till de här kombinationen. Jag tycker grundljudet är lite för tillbakahållet och lite åt det mörka hållet, genom Alpha15 enheternas dominans. Men detta är inte någon evig sanning. Så alla som vill ge ett ärligt omdöme om högtalarna är mer än välkomna. Basen i Uppsala var lite för svag jämfört med vad jag får ut hemma, men inga anpassningar gjordes, så det lät som det lät !

Bilder:

Vifa enheten moddad, så ser den ut:

Vifa diskantens frekvensgång framåt och bakåt, 50 cm avstånd:

Så här såg högtalaren ut när Monacor diskanten fortfarande var på plats:

Reagera väldigt gärna på vad du hörde !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/11/24 16:17:10
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2679 Posts

Posted - 2009/11/24 :  00:20:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Kul å höra bafflarna i delvis nytt utförande.
Basen gillar jag men den klingade inte ut riktigt jämfört med Diy Götet.
Åsså saknade jag midden som du hade sist men diskanten tyckte jag var trevlig.

Vad tror du om en 8" mid så att du kan dela basen lägre.
Det tror jag skulle vara mycket bra.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/24 :  12:44:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nästa rum jag har bilder från hade just fått in de här prylarna ganska sent på fredagskvällen.

och så här såg det ut innan allt var klart

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:35:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kolla va coolt med delningsfiltret gömt i stativet.

Micke

Edited by - Micke Y on 2009/11/25 07:51:22
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:41:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
...och det sitter där det sitter, korta trådar och lödda kopplingar...

Detta var väl mässan mest "traditionella och konventionella" rum?

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/11/24 :  22:03:29  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Imperial,

Du läser mina tankar !
Det här bygget är inte menat som en ersättning för MJAO. Men hade jag byggt MJAO idag och med samma 6 dB filter och ungefärligen samma delningsfrekvenser så hade jag valt Monacor SP-8/150PRO som mellanregister, 8" neutral ljudbild och med stort X-max. Delningen mot diskanten hade säkert flyttats nedåt en bit i frekvens. En sådan högtalare hade legat i samma prisområde som MJAO orginalet men tålt effekt avsevärt bättre i högre basregistret.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/11/25 :  00:28:31  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Jag ler alltid när en kamera riktas mot mej...not, hehe...

Beklagar att jag bara så där missade minst ett par rum...får ju inte upprepas nästa gång, när så mkt kul och vitt skilda prylar fnns på så nära håll...

Ang filtren i stativen...är väl inte helt ovanligt iofs, men jag borde ju byggt dom så dom gick att modda/löda om vid behov, inte som nu aningen svåråtkomliga.Men klart inbyggda i hötalarna hade dom i praktiken varit om möjligt ännu mer utan "servicemöjlighet".Inte blev dom lödda i alla kontakter heller fy fy.
Kan bara skylla på den brådska som infann sej mot slutet av bygget före GBG-mässan...och sen orkade jag inte tänka på byggeri på hela sommaren lol.Hade iaf tur som hann få till ett för mej ok ljud innan...men stativfinish blev det inte mkt till hehe...
Ett lass sand att hälla ner i stativen vore väl "pricken", men i avsaknad av lyftkran så låter vi bli det...
Kan trevligt nog konstatera att trots de tunna Biltema-brädlapparna kan knappt någon vibration märkas på stativytorna vid spelning, även ganska högt.Verkar som gummipluttarna upptill "tar hand om" det skräp som kan slippa iväg från högtalarna.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/25 :  07:53:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi går vidare till ett annat rum medan jag letar efter fler bilder på Edison och Magils.

Ballt slutsteg i ett väldigt kompakt bygge

Micke

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/25 :  08:17:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Den missade jag....va coolt! eller hot kanske?

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/25 :  09:11:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu har jag fixat massor med fler bilder och vi kommer få se min absoluta favorit snart.

Vi hoppar tillbaka till Magils och hans nymonterade mellanregister som skulle få sin första visning utanför hemmet.

Micke

Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/11/25 :  10:26:59  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Här finns ju flera fiffiga och snygga konstruktioner!
Magils högtalare är riktigt stiliga. Konstverk i sig.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/11/25 :  11:27:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Tyvärr vet jag inget om den, kanske byggaren kan berätta lite.

Det vore kul att så ett snack med upphovs mannen/kvinnan till denna
skapelse.
Gärna lite om hur han/hon tänkt kring materialval, konstruktions
lösningar mm.
Är den dokumenterad? Och om, vad är dokumenterat?

Nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken, nyfiken.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/25 :  13:44:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Magils behövde nivåreglering och vips så tog Levande fram Lords miniförsteg

Micke

Edited by - Micke Y on 2009/11/25 15:18:30
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2009/11/25 :  14:42:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Berätta gärna mer om det. Vem är pappan/mamman, vad är det för sort mm?

Härlig tråd det här, särskilt för oss som inte kunde vara med!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/25 :  15:40:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:

Det missade jag också.
Läckert och finurligt förpackat
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/25 :  16:16:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Gubben, svar på dina frågor finns i första posten i anmälningstråden som finns klistrad på Teknik & DIY-avdelningen.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/25 :  16:26:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi tar fortsättningen på förstegsuppackningen

Micke

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000