Author |
Topic |
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 17:37:25
|
Skjuvrörelsen i alla material som svänger är som minst i mitten om man skall va petig och vetenskaplig så den bästa platsen för dämpning med DGA2 exempelvis är att ha ett distansmaterial typ MDF i mitten och två tunnare skivor som är styva laminerade med DGA2 på var sin sida av kärnan. Så om man vill bygga riktigt bra (40mm) så blir det 2mm styvt (metall, fiber+epoxy som kan va kolfiber eller glasfiber, sten osv...) DGA2, 32mm MDF, DGA2, 2mm styvt. |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 17:37:28
|
PetterPersson
Varför vill man ha dämpskiktet i mitten? Nu har jag ju två dämpskikt. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 17:56:44
|
quote: Skjuvrörelsen i alla material som svänger är som minst i mitten
Helt rätt.
quote: om man skall va petig och vetenskaplig så den bästa platsen för dämpning med DGA2 exempelvis är att ha ett distansmaterial typ MDF i mitten och två tunnare skivor som är styva laminerade med DGA2 på var sin sida av kärnan.
Hmmm, antar du att alla rander är fast inspända?
Annars, för en fri (eller en fast inspänd rand) platta/balk är vitsen med dämplimmet är att det appliceras där skjuvspäningen är som störst. Nedanstående figur illustrerar att störst skjuvning fås i centrum. Limmet äter energi när det skjuvas. Således fås störst effekt om det appliceras precis i mitten.
|
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 20:00:59
|
Eftersom baffeln är fast inspänd endast i en sida (där lådan är) så ser jag inte riktigt att ovanstående argument stämmer. Man hade nog varit tvungen att dra ihop alla tre skivorna riktigt hårt runt kanterna för att maximera effekten av dämplimmet.
PetterPersson Är inte figuren felritad? Kanten på den övre skivan borde väl befinna sig närmre fastsättningspunkten, den har ju en större radie? |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 20:55:39
|
Ja, självklart. Får skylla på att tåget skakade för mycket Däremot blir ju andemeningen densamma... |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 21:11:08
|
OK, du är förlåten :) |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/10/25 : 21:41:10
|
Tack |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 11:35:14
|
Just därför som man vill ha dämpskikten iväg från centrum och ett skickt på var sida. Rita ett distansmaterial och sedan två tunna skivor på var sin sida så ser du hur du maximerar "radien" och skjuvningen blir som störst. Som jag skrev innan.....
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 11:50:59
|
Nu har jag inte läst hela tråden.....för jag blev lite upprörd.
Såga inte "lim i mitten teorin" innan ni vet spänningen ser ut i lim-skiktet!
Som jag fattar det diskuterar Ni två ytterlighetsfall. På goda grunder tror jag att det inte är något dera.
Mu måste jag lugna ner mig........och sen läsa hela tråden. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 10:31:01
|
Nu har jag fått hem de frästa delarna till lock och frontar. Är det någon som vill se? |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 11:58:53
|
quote: Är det någon som vill se?
Jaaaaaa |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 13:10:11
|
Skall bara ladda kamerabatteriet |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 13:46:49
|
Självklart |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:04:26
|
Först och främst så har jag nu fått hem och limmat fast locken. De frästes ut för att jag skulle slippa såga de väldigt jobbiga vinklarna.
|
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:06:40
|
Delarna till fronterna ser ut såhär.
De är frästa med en CNC-styrd femaxlig fräs enligt Dr Earl Geddes waveguideprofil och teorier. De skall förstås fasas 45 grader innan de är färdiga. Där får jag hålla tungan rätt i mun. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:08:32
|
Lite närbilder.
När man sätter dit klossen under blir det som följer.
|
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:10:05
|
Hela fronten.
Basen är förstås försänkt och basreflexporten rundad direkt i fronten (ska det va så ska det va). |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:12:56
|
Jag funderar och funderar på hur jag skall skapa yta på dessa varelser. Om jag skall lacka dem blir det svårt att få till de vassa hörnen. Om jag skall fanera så blir det svårt att få till fronten. En idé är att fanera allt utom de platta ytan fram som man lackerar svart. Man fanerar även 45 graders fasningen som skall gå runt fronten. Sedan gör man en tunn front i masonit som man lackerar svart och drar ett högtalartyg runt och sedan fäster med kardborre på frontytan. Då ser man förstås inte waveguiden men den blir nog ändå inte så snygg med alla ränder. Idéer emottages med glädje :) |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:24:06
|
Tjusigt! Det kanske skulle gå att mätta ändvirket i waveguiden med lamineringsepoxy eller polyesterharts och sedan putsa bort ränderna? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:25:11
|
Fuling Det skulle göra att man kan lacka fronten men vad med de skarpa kanterna? |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 15:26:10
|
Ja det var en bra fråga. Jag tänkte bara på ränderna i trattarna. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
matsj
Member
937 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 16:28:51
|
Det ser bra ut Pabo. Schellack / kvistlack funkar kanon på mdf. Fanera sidorna och toppen och måla fronten i matt färg.
mats |
1W=115db. |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 17:51:38
|
Tjusigt Pabo... Hur lång är Waveguiden? Skall du använda samma driver? |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2011/01/23 : 18:30:54
|
asto Japp, samma driver. Jag har fortfarande inte skickat info jag fick från Geddes men skall försöka komma ihåg det snart. Min är ca 14cm djup och spelar med 90 graders spridning ner till 1000Hz. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/01/24 : 05:55:48
|
quote: Min är ca 14cm djup och spelar med 90 graders spridning ner till 1000Hz.
Oj, jag som trodde dessa skulle bli kortare än mina betonghorn. Min förhoppning var att kunna flytta fram akustiska centrumet lite så summeringen mellan elementen skulle bli bättre/enklare.
Vad händer om dom kortas ner till samma djup som basen har sitt akustiska centrum? |
Edited by - asto on 2011/01/24 05:56:36 |
|
|
Topic |
|