HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pabos hornbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/10/25 :  17:37:25  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Skjuvrörelsen i alla material som svänger är som minst i mitten om man skall va petig och vetenskaplig så den bästa platsen för dämpning med DGA2 exempelvis är att ha ett distansmaterial typ MDF i mitten och två tunnare skivor som är styva laminerade med DGA2 på var sin sida av kärnan.
Så om man vill bygga riktigt bra (40mm) så blir det 2mm styvt (metall, fiber+epoxy som kan va kolfiber eller glasfiber, sten osv...) DGA2, 32mm MDF, DGA2, 2mm styvt.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2010/10/25 :  17:37:28  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
PetterPersson

Varför vill man ha dämpskiktet i mitten? Nu har jag ju två dämpskikt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/10/25 :  17:56:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Skjuvrörelsen i alla material som svänger är som minst i mitten


Helt rätt.

quote:
om man skall va petig och vetenskaplig så den bästa platsen för dämpning med DGA2 exempelvis är att ha ett distansmaterial typ MDF i mitten och två tunnare skivor som är styva laminerade med DGA2 på var sin sida av kärnan.


Hmmm, antar du att alla rander är fast inspända?


Annars, för en fri (eller en fast inspänd rand) platta/balk är vitsen
med dämplimmet är att det appliceras där skjuvspäningen är som
störst. Nedanstående figur illustrerar att störst skjuvning fås i
centrum. Limmet äter energi när det skjuvas. Således fås störst
effekt om det appliceras precis i mitten.

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2010/10/25 :  20:00:59  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Eftersom baffeln är fast inspänd endast i en sida (där lådan är) så ser jag inte riktigt att ovanstående argument stämmer. Man hade nog varit tvungen att dra ihop alla tre skivorna riktigt hårt runt kanterna för att maximera effekten av dämplimmet.

PetterPersson
Är inte figuren felritad? Kanten på den övre skivan borde väl befinna sig närmre fastsättningspunkten, den har ju en större radie?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/10/25 :  20:55:39  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, självklart. Får skylla på att tåget skakade för mycket Däremot blir ju andemeningen densamma...
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2010/10/25 :  21:11:08  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
OK, du är förlåten :)

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/10/25 :  21:41:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/11/03 :  11:35:14  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Just därför som man vill ha dämpskikten iväg från centrum och ett skickt på var sida.
Rita ett distansmaterial och sedan två tunna skivor på var sin sida så ser du hur du maximerar "radien" och skjuvningen blir som störst. Som jag skrev innan.....

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/11/03 :  11:50:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Nu har jag inte läst hela tråden.....för jag blev lite upprörd.

Såga inte "lim i mitten teorin" innan ni vet spänningen ser ut
i lim-skiktet!

Som jag fattar det diskuterar Ni två ytterlighetsfall.
På goda grunder tror jag att det inte är något dera.

Mu måste jag lugna ner mig........och sen läsa hela tråden.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  10:31:01  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Nu har jag fått hem de frästa delarna till lock och frontar. Är det någon som vill se?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/23 :  11:58:53  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Är det någon som vill se?
Jaaaaaa
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  13:10:11  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Skall bara ladda kamerabatteriet

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/23 :  13:46:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Självklart
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:04:26  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Först och främst så har jag nu fått hem och limmat fast locken. De frästes ut för att jag skulle slippa såga de väldigt jobbiga vinklarna.


Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:06:40  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Delarna till fronterna ser ut såhär.

De är frästa med en CNC-styrd femaxlig fräs enligt Dr Earl Geddes waveguideprofil och teorier. De skall förstås fasas 45 grader innan de är färdiga. Där får jag hålla tungan rätt i mun.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:08:32  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Lite närbilder.


När man sätter dit klossen under blir det som följer.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:10:05  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Hela fronten.


Basen är förstås försänkt och basreflexporten rundad direkt i fronten (ska det va så ska det va).

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:12:56  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Jag funderar och funderar på hur jag skall skapa yta på dessa varelser. Om jag skall lacka dem blir det svårt att få till de vassa hörnen. Om jag skall fanera så blir det svårt att få till fronten. En idé är att fanera allt utom de platta ytan fram som man lackerar svart. Man fanerar även 45 graders fasningen som skall gå runt fronten. Sedan gör man en tunn front i masonit som man lackerar svart och drar ett högtalartyg runt och sedan fäster med kardborre på frontytan. Då ser man förstås inte waveguiden men den blir nog ändå inte så snygg med alla ränder. Idéer emottages med glädje :)

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:24:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tjusigt! Det kanske skulle gå att mätta ändvirket i waveguiden med lamineringsepoxy eller polyesterharts och sedan putsa bort ränderna?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:25:11  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Fuling
Det skulle göra att man kan lacka fronten men vad med de skarpa kanterna?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2011/01/23 :  15:26:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja det var en bra fråga. Jag tänkte bara på ränderna i trattarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2011/01/23 :  16:28:51  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Det ser bra ut Pabo. Schellack / kvistlack funkar kanon på mdf. Fanera sidorna och toppen och måla fronten i matt färg.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/23 :  17:51:38  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Tjusigt Pabo...
Hur lång är Waveguiden? Skall du använda samma driver?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2011/01/23 :  18:30:54  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
asto
Japp, samma driver. Jag har fortfarande inte skickat info jag fick från Geddes men skall försöka komma ihåg det snart. Min är ca 14cm djup och spelar med 90 graders spridning ner till 1000Hz.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/24 :  05:55:48  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Min är ca 14cm djup och spelar med 90 graders spridning ner till 1000Hz.
Oj, jag som trodde dessa skulle bli kortare än mina betonghorn. Min förhoppning var att kunna flytta fram akustiska centrumet lite så summeringen mellan elementen skulle bli bättre/enklare.

Vad händer om dom kortas ner till samma djup som basen har sitt akustiska centrum?

Edited by - asto on 2011/01/24 05:56:36
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000