Author |
Topic |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 12:15:02
|
har precis kommit igång med mätningarna på min nya dator med M-audio audiophile ljudkort. har till slut efter många om och men äntligen fått fram något som ser ut som mätresultat. Ett av problemen jag hade var att pulsen vid pulsmätning hamnade ca 20 sekunder före 0? Genom att trixa lite i inställningarna med negativa värden på fördröjning så fick jag pulsen att hamna kring 6 ms eller något. Jag har sedan kört on axis mätningar och även gated mätningar där jag skurit bort reflexer från rummet. Frekvensgången ser ut att stämma rätt ok jämfört med de mätningar jag gjort tidigare, problemet jag har är att fasinformationen är helt konstig och kommer inte kunna användas till att simulera filter. har ingen bild på denna datorn men kort sagt kan man säga att fasen hackar och utan anledning hoppar den upp ca 70 grader här och där. Det beror inte på att diagrammet har konstig skala utan jag har provat lite olika inställningar. Problemet blir värre högre upp i frekvens. Någon idé? kan det ha att göra med att pulsen är för tidig? jag har följt Linnars exempel-manual på kensonpro.com och gjort kalibrering mellan kanalerna mm.
En annan fråga, vad är det som avgör hur fasinformationen ser ut i ett mätprogram. Att frekvensgången påverkar kan man ju se men vad är det mer. Skulle gärna vilja ha lite mer info ang detta då det kanske löser mina problem.
Just nu är det kopplat såhär:
Speaker Workshop ->ljudkort ut stereo (använder bara vänster kanal)-> vänster slutsteg-> högtalare-> Mätmic Behringer EMC8000-> mät preamp Behringer 200 -> skickar samma signal i vänster och höger kanal tillbaks till ljudkortet -> Speaker Workshop och cirkeln är sluten.
Någon som ser något fel i setupen? |
|
Martin N
Member
75 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 13:07:37
|
Det här kanske du redan funderat över, men om inte så: En tanke om fasen; på ett normalt mätavstånd på en meter ger luftsträckan en frekvensberoende fasvridning. Fasvridningen mellan högtalare och mic är försumbar vid djup lågferekvens, men vid 1 kHz ger en meter tre våglängder, och därmed 1000 grader i fasvridning. När du beskrev just att fasen hoppade upp ibland så kan det vara ett mätfönster på, säg +/- 45 grader som "går runt hörnet". När du samtidigt beskrev att det var struligt med tidskorrigeringarna kan även det tyda på att något är knepigt med fas och tid.
Beskriv gärna vad du kommer fram till, jag skall själv börja med programmet när jag lött ihop en mätlåda.
/Martin |
|
|
karvid
Member
585 Posts |
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 13:22:14
|
Tack för ditt svar Martin,
vad menar du med: När du beskrev just att fasen hoppade upp ibland så kan det vara ett mätfönster på, säg +/- 45 grader som "går runt hörnet". När du samtidigt beskrev att det var struligt med tidskorrigeringarna kan även det tyda på att något är knepigt med fas och tid.?
karvid. jag använder mig inte va denna mätbox utan en annan förstärkare och Mic från Behringer. Jag tror dock att den Panasonic-kapsel som linnar rekommenderar är helt ok till ett billigt pris. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/03/23 : 16:03:19
|
Speaker Workshop ->ljudkort ut stereo (använder bara vänster kanal)-> vänster slutsteg-> högtalare-> Mätmic Behringer EMC8000-> mät preamp Behringer 200 -> skickar samma signal i vänster och höger kanal tillbaks till ljudkortet -> Speaker Workshop och cirkeln är sluten.
Det är felkopplat.
Kalibreringsdel: Vänster ut->Slutsteg->Vänster in
Mätdel: Vänster ut->Slutsteg->Högtalare ::: Mick->Mikförstärkare->Höger in
På min hemsida finns en beskrivning hur det i grunden skall kopplas. Jag använder tecknade kablar för att åskådligöra det hela.
Inom någon vecka kommer en komplett byggbeskrivnin att vara tillgänglig på min hemsida. Redan nu kan man läsa manualen hur man mäter med ovanstående mätlåda.
Fasen vid frekvensmätning ser oftast ut som tänderna på ett sågblad.
|
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 11:38:36
|
Tackar för det svaret, Jag kommer göra lite nya mätningar sinom en snar framtid. Håller just nu på att få mina lådor utsågade så det är "bara" till att sätta ihop dem först. En liten fråga bara, Hur skall jag koppla under Kalibreringsdelen när jag kopplar slutsteget till ljudkortet? Vänster ut->Slutsteg->Vänster in
Jag kör ju inte med din mätro-1 utan en egen micförstärkare. När jag kalnibrerade körde jag ljudkort ut-> micförstärkare in -> micförstärkare ut -> ljudkort in.
Jag körde i stereo dvs vänster in/ut på ljudkortet till/från vänster på förstärkaren och likadant för höger kanal. var detta fel? |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 23:06:10
|
Man använder stereofunktionen i ljudkortet. Dock ej som stereo.
Ut: Vänster kanal används ALLTID för utsignalen.
In: Vänster kanal in är ALLTID kalibrerings eller referens- kanalen. Höger kanal är ALLTID den kanal man mäter med.
I simplaste utförandet kan man dra en kabel direkt från vänster ut till vänster in. Samma kabel går också till slutsteget som matar högtalaren. Sedan mäter man genom mikrofonen tar upp ljudvågorna från högtalaren för signalen vidare till mikrofonförstärkaren och därifrån till ljudkortet höger in. Denna metod kan du använda om förstärkare och mikrofonförstärkare har raka frekvens och faskurvor.
Principen för den lite mer avancerade metoden finns på bilderna här nedan. Nedanstående metod är att föredra då man kanvara helt säker på att mätutrustningen får en helt rak frekvens- och faskurva.
Bilderna är plockade ur den kommande byggmanualen för Mätro-1.
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 23:50:11
|
Att fasen ser helt galen ut är en konsekvens av hur pulsen hamnar i tidsförstret. Fasinformationen innehåller så mycket extra tid att den vrids till oigenkännlighet, det är bara vissa värden man ser (där fasen har en datapunkt) nästan slumpmässigt utplacerade längs y-axeln.
Det går att justera så att tidsfönstrets första markering hamnar precis innan pulsen börjar, då blir det mindre delay på fasen i mätningen. Eller så kan man prova att mata in olika värden i "delay" unde transform. Sätter man noll som värde och kryssar i rutan "remove excess delay" så tas överdriven fas bort automatiskt och man får en kontinuerlig faskurva som ser bra ut, men denna fas kan man inte lita på av olika anledningar. Tex att ljudkortets timing varierar lite mellan olika mätningar. För att få korrekt fasinformation måste man räkna ut minimumfasen samt skillnaden i akustiskt centrum mellan elementen. Räkna ut minimumfasen kan man tex göra med detta excel-ark: http://www.pvconsultants.com/audio/utility/frc.htm som för tillfället inte verkar gå att ladda hem, men jag kan maila ett om du vill.
Sedan behöver du en mätning när båda elementen är inkopplade samtidigt samt var och en för sig från samma mätpunkt. Filerna för de enskilda elementen exporterar du och räknar ut minimumfasen för. I ett filterschema så kopplar du in båda elementen parallellt och justerar ena elementets position i z-led tills den beräknade summan av elementen är så lik som möjligt den uppmätta. Då har du skillnaden i akustiska centrat mellan elementen i din mätpunkt så att du kan simulera filter med förutsägbart resultat. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 08:01:40
|
marens och linnar,
Stort tack för all hjälp. Jag kommer att testa att koppla om och se hur fasen ser ut. Kommer även laborera med tidsfönstret för pulsen och räkna på minimumfasen, vore jättesnällt om du skulle kunna skicka excel-arket till mig.
jag förstår din tanke med att mäta elementen för sig samt summan och sedan räkna ut vilken fördröjning men skall ha på basen genom att använda delay på elementet i filterdelen av Speaker-workshop.
Dock är jag lite säker på vad jag skall ha excel-arket till?
Skulle du kunna förklara vad minimumfasen är?
mvh Mangs |
Edited by - mangs on 2005/03/30 10:23:36 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 18:48:01
|
Minimumfasen är fasresponsen som blir kvar när all fas som beror av delayen från mätavståndet tagits bort. Dvs om man kunde mäta fasen vid 0 cm så skulle man få minimumfasen. Denna beror i ett minimumfassystem (högtalarelement kan betraktas som minimumfassystem)endast av frekvensresponsen, alltså det går att räkna ut minimumfasen om man har frekvensresponsen. Detta kan man bland annat göra med excelarket. När du sedan använder filerna med uträknad minimumfas så kan du ta reda på skillnaden i akustiskt centrum på det sätt jag beskrev. |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2005/03/31 : 09:06:55
|
ok, tackar! |
|
|
|
Topic |
|