Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 11:06:05
|
Erik Andersson och Ola Hesselvall från Hesselvall Audio kom och hälsade på med deras integrerade förstärkare The Dream.
Bild tagen från http://www.hesselvallaudio.se/support_pics_dream.html#
De hade även tagit med en Audion Silver Night som vi växlade mellan.
Mellan skivorna fick det plats med många intressanta och givande samtal. Erik fann direkt sin plats på divanen där han satt riktigt bra
Systemet vi spelade på bestod av - Cambridge Azur 640C - The Dream - DIY fyrvägs hornhögtalare med aktiv bas under 100 Hz. Högnivåsignal in i bassteget, alltså parallellkopplad med högtalarna.
Konstruktörerna
Samt hgt.högtalarkonstruktören, undertecknad.
Nu till det viktigaste av allt, hur det lät...och om det lät Första intrycket var att förstärkaren höll högtalarna i ett järngrepp. Totalkontroll var bara förnamnet. Ljudet förvandlades till en homogen enhet som bara flödade med en sådan lättsamhet kombinerad med en omkullkastande dynamik och detaljupplösning jag aldrig hört här förut.Det spelades både högt och lågt, med ECO- och full-effekt-läget med bra resultat. Dagens höjdpunkt skulle jag säga var Sheffield Lab:s "The Drum record" fick Ola och Erik att bara skratta högt i soffan. De hade aldrig hört en trumma presenteras på detta realistiska sätt förut. Janis Ian, Breaking silence och Guess you had to be there samt Miles Davis är också värt att nämna.
Jag ser redan fram mot nästa besök, som kommer i slutet av sommaren. Då är Du som är intresserad av en trevlig dag med musik och prat välkommen! Mer information kommer senare.
Denna tråd kommer uppdateras av Ola och Erik med deras resor runt om i Sverige till olika typer av anläggningar. För att de ska kunna uttrycka sig fritt och svara både objektivt och subjektivt på frågor har denna tråd lagts under "Butikshyllan", annars fungerar den som en helt vanlig bildreportgetråd |
Edited by - PetterPersson on 2009/07/06 11:07:02 |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 13:28:27
|
Kan tänka mig att kombinationen var explosiv, 113dB känslighet och The Dreams generösa effekt. Härligt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 15:53:23
|
Jo, det kan man säga dock så ligger känsligheten "bara" på 110 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 16:20:30
|
Petter, Hur fungerade det med Silver nighten då? Känns som det kanske borde varit "handen i hansken" i ditt system
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 16:23:33
|
Stiligt!! Synd att man var i fel landsända då den kom på besök. Som tur är så kommer det ju ett nytt tåg =) |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 16:42:48
|
Jo, det skulle man kunna tro. Silver Nighten lät bra den med, men den där totala kontrollen saknades. Även fast vi körde den i högeffektsläget, 8W, lät den mer ansträngd än The Dream. Vad det beror på vet jag inte då vi knappast utnyttjade mer än 1-2W. Basen blev något rundare och det släppte inte riktigt på samma sätt uppåt i frekvens. Därmed inte sagt att Audionen var dålig, snarare att The Dream är en väldigt, väldigt bra förstärkare. Jag skulle lätt leva med Audionen också.
Du får vänta ett par månader Andrén |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 16:47:20
|
Jag har avlyssnat en hel del hornsystem i mina dagar. De flesta har varit lite "trattiga" och färgade i största allmänhet, dock ofta på ett trevligt sätt. När sedan hörseln efter en kort tids lyssnande anpassats sig har ofta inte hornfärgningen stört nämnvärt. Men i detta fall med Petters hornsystem kunde jag inte uppfatta någon färgning överhuvudtaget, det spelade klockrent! Dessutom var inte ljudet så förbaskat riktat som det ofta vill bli i hornsystem. Lägg till en strålande dynamik och detaljupplösning. Jag gratulerar Petter till en härlig konstruktion och vill även tacka för en underbar musikalisk eftermiddag. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2009/07/06 16:51:28 |
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2009/07/06 : 21:57:11
|
Mycket stiligt bygge! Finns "The Dream" med fjärrkontroll (volym åtminstone)?
|
|
|
leffee
Member of Nerikes Audiofiler
465 Posts |
Posted - 2009/07/07 : 16:24:25
|
Hej Petter Hoa till när det är dax. Upplever gärna drömmen en gång till |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/07 : 20:05:43
|
Visst, det kommer märkas här på forumet |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/07/08 : 16:24:33
|
För närvarande finns det inga planer på att förse The Dream med fjärr. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2009/07/09 19:54:57 |
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2009/07/12 : 12:10:38
|
Igår var Ola, Irene och Erik förbi mig och hälsade på. Ja, och så Dream förstås. Den röda.
En mycket trevlig upplevelse på flera plan! Dream spelade som en dröm hemma hos mig. När jag hörde den första gången hade jag ju ingen referensram men nu gick det ju lättare att höra vad som egentligen händer. Alltså, förstärkaren är helt makalös. Den spelar med en renhet och tydlighet jag sällan hört maken till och det finns en otrolig kraft i den. Det är löjligt att snacka watt här, det känns helt överflödigt - även med mina högtalare som varken är horn eller speciellt lättdrivna. Jag tror även att Erik och Ola tyckte att det lät rätt bra. Rörglöd och rördist är termer som bör förpassas till historien. Detta är en modern rörförstärkare som jag inte tror någon transistorentusiast behöver bli besviken på.
Jag har lånat den en vecka framåt, jag återkommer och gnäller om jag hittar något att klaga på.
Hittills har jag ju inte hittat något. Jo, en sak: Var är fjärrkontrollen? |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/07/12 : 16:07:52
|
Tack ska du och din fru ha för en utomordentligt trevlig eftermiddag, fint käk och fika blandat med härlig musik över dina mycket välljudande högtalare. |
|
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2009/07/12 : 23:20:49
|
Ooo vilken skönhet! Kan bara tänka mig vad den presterar i ljudkvalitet också!
Men varför ligger inte denna tråden under Hi-Fi repotage?
Mvh S
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 02:00:33
|
Ingen vind, inget avlägset trafiksus, inga motorsågar eller gräsklippare. Till och med kylskåpet är helt tyst. Fru XII snussar på övervåningen.
Bara jag och Jeff Buckley. Helt fantastiskt vad det spelar.
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 08:26:43
|
Oj! Vad den lyser. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 08:27:50
|
Hehe, kul bild. Ser ut som en mysig brasa. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 09:58:42
|
KarlIXX berätta gärna om vad för grejjer Drömmen var kopplad till. Verkar som som Erik och Ola fått till något väldigt speciellt här /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 10:10:04
|
Sååå mycket lyser den inte. Jag har medvetet gjort bilden aningen ljusare för att visa på det vackra skuggspelet från urstansningarna i chassit. Rören lyser som två värmeljus ungefär.
Vi spelade via en Squeezebox3 och mina Thorhögtalare, en variant på Seas Thor-kitet som finns på Hifikit - men med annan låda och filter. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 11:16:21
|
Det skulle vara kul att få testa slutsteg av den här sorten. Men det är nog ändå inget att tänka på för mig eftersom jag kör aktivt. Var ska ett sådant slutsteg sitta, jag menar i frekvensbandet för att ge mesta hörbara effekt. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 16:46:29
|
The Dream är konstrurerad att vara en återgivare för hela det hörbara frekvensområdet. Var den gör mest nytta i ett aktivt system är beroende av systemets delningsfrekvenser mm. Jag föreställer mig att den gör mest nytta i den mest bredbandiga sektionen dvs övre bas och mellanregister. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2009/07/13 16:47:09 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 17:16:21
|
Jag delar idag vid 50-800-16KHz/6dB/okt. och de två första 18 eller 24dB/okt. Så då går det nog bort. Jag har hittills valt bort rör enligt min erfarenhet, men den ligger långt tillbaka i tiden. Det är också svårt det här med aktiv delning eftersom det är jättesvårt att höra och veta vilka slutsteg som går bäst i en flervägs konfiguration. Jag tycker att det verkar som att det inte är så kritiskt med vad man väljer. Hemska tanke! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 18:33:29
|
Den borde funka fint till ett par ESL-63.or .
Blir det en roadtripp till Skåneland? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 20:08:39
|
En roadtripp till Skåneland är ingen dum ide. Skulle kunna kombineras med en sväng till Göteborgsområdet, förslag emottages |
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/07/14 : 15:54:04
|
Erik Kör du Göteborgsloppet är du välkommen här. Skicka PM isf så får du adressen.
Klipschorn på plats ev Tannoy Westminster åsså.
// Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Topic |
|