Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 18:55:50
|
Jo, det låter konstigt. Jag får "lagom" om S2 ligger runt 170-180 cm2 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 19:04:35
|
ca:2,7 alltså, tack. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 20:46:52
|
Då skall vi se. Nya siffror igen.
Lite hängmatta var beställd Inte så illa med 98db vid 24hz
Groupdelay inom kravspec om delningen hålls under 47hz.
Skillnaden på impulsresponsen mot den förra varianten med högre compressionrate (rosa) knappt märkbar.
Edit: 183 liter |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/27 21:18:36 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 21:00:09
|
Så ska det se ut! Det skulle jag våga bygga |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 21:20:05
|
Då var det bara att rita om igen då Tar det en annan dag, nu blir det bastubad |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 21:22:45
|
Riktigt bra tråd, här finns ju mycket att lära |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/27 : 21:43:10
|
Tackar, får väl sammanfatta hur specen ser ut när det är färdigritat
Jag har lärt mig väldigt mycket under resans gång och vill passa på att tacka alla som har hjälpt till
|
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 00:19:42
|
Får ta och mäta impulssvaret på de TH vi byggde för att jämföra med simuleringen. Kan ju nämna att jag inte är helt nöjd med ljudet som det är nu. Svårt att sätta fingret på. Tryckte upp lite vadd och det blev lite bättre. Svårt att säga vad som är rum och vad som är TH då rummet låter otroligt mycket. Kan vara att hornet slår ann i rummet lite olika tidsmässigt. Blir väl att testa lite utomhus kanske för att bena ut vad som händer. Kan ju vara bara rummets fel, men jag tror att de "klonk" man hör när man knackar på konen spelar in på något sätt. Ska ändå bygga om dessa då två torn med den dimensionen inte går att möblera på bra sätt. Kan ju nämna att slutsteget är ett Yamaha P7000S med en DF på mer än 300. Så det tar emot när man knackar på konen. Så det är inte kontroll från slutstegets sida som fattas.
PP hur fel tror du det är att göra en rak frekvensgång? Och vad i simuleringen ger sig egentligen när det kommer till att fylla i dippen. Antingen ger sig konutslag(ökar), någonting händer tidsmässigt vilket skulle vara dåligt i detta fallet, eller så ökar effektiviteten på något mystiskt sätt. Någon akustisk reaktans eller massa ökning kanske? Böjen kanske? Och kommer detta försvinna om man dämpar horngången i så fall. Vilket skulle innebära hängmatta vs resonanser. Jag skulle kunnat testa om jag bara kunde få in dämpmaterial längre än en armlängd in i hornet. Ska definitivt lämna den möjligheten i nästa horn.
Apropå dämpning. Detta borde väl teoretiskt ta bort en del ringningar i impulssvaret då möjligheten att lagra energi under längre tid minskar. Och sen har man ju lite effektivitet att ta av om dämpning förbättrar ljudkvalitén men tar bort ett par dB.
Blev lite OT men hoppas det går ändå. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 00:39:32
|
Inte alls OT
Edit: Jag håller på att räkna om, igen Det känns lite för lockande att kunna få plats med två st mellan två takstolar och det går inte om jag inte krymper dom en aning. Återkommer |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/28 00:48:21 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 06:15:01
|
quote: Groupdelay inom kravspec om delningen hålls under 47hz.
Var lägger man då delningspunkten i teorin för att hålla GD under 15? Ska alltså kurvan ha fallit x-antal db vid 47hz eller kan den gå rakt upp till 47hz och därefter börja falla?
Hoppas någon förstår mitt morgon svammel |
Edited by - asto on 2009/07/28 06:23:48 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 08:24:25
|
quote: Får ta och mäta impulssvaret på de TH vi byggde för att jämföra med simuleringen. Kan ju nämna att jag inte är helt nöjd med ljudet som det är nu. Svårt att sätta fingret på. Tryckte upp lite vadd och det blev lite bättre. Svårt att säga vad som är rum och vad som är TH då rummet låter otroligt mycket. Kan vara att hornet slår ann i rummet lite olika tidsmässigt. Blir väl att testa lite utomhus kanske för att bena ut vad som händer. Kan ju vara bara rummets fel, men jag tror att de "klonk" man hör när man knackar på konen spelar in på något sätt. Ska ändå bygga om dessa då två torn med den dimensionen inte går att möblera på bra sätt. Kan ju nämna att slutsteget är ett Yamaha P7000S med en DF på mer än 300. Så det tar emot när man knackar på konen. Så det är inte kontroll från slutstegets sida som fattas.
Tänkbara felkällor: - Som du skrev: Kan vara att hornet slår ann i rummet lite olika tidsmässigt. Speciellt relativt huvudsystemet. - För flackt filter gör delningen ooptimalt summerad. - Dåligt konstruerade element - Brist på eller dämpmaterial på fel ställe - Felaktig placering i det rum de spelar i.
quote: PP hur fel tror du det är att göra en rak frekvensgång?
Hur mycket, det är jättesvårt att veta, men de två horn jag har simulerat och byggt efter "rak tonkurva" har resulterat i att det blev en bulle istället. Ska mäta på de första horn jag byggde också, 20-80 Hz, 300 liter med 15". Den har svag hängmatta simulerat.
quote: Och vad i simuleringen ger sig egentligen när det kommer till att fylla i dippen. Antingen ger sig konutslag(ökar), någonting händer tidsmässigt vilket skulle vara dåligt i detta fallet, eller så ökar effektiviteten på något mystiskt sätt. Någon akustisk reaktans eller massa ökning kanske? Böjen kanske? Och kommer detta försvinna om man dämpar horngången i så fall. Vilket skulle innebära hängmatta vs resonanser.
Det som händer är att hornet inte uppvisar lika kraftiga resonansfenomen som i simuleringarna. Det måste bero på att det smyger sig in dämpning/förluster av olika slag i konstruktionen. Troliga orsaker är att - lådans väggar inte är oändligt styva - ljudvågen som bildas i hornets mynning och propagerar inåt, mot hornets början, inte reflekteras helt i hornets början utan en del ljud "läcker" ut genom konen - Lådan veckas vilket ger en mindre definierad längd samt möjlighet för resonanser högre upp i frekvens inom de olika segmenten - Felaktigt angivna/uppmätta T&S-parametrar på elementet
quote: Jag skulle kunnat testa om jag bara kunde få in dämpmaterial längre än en armlängd in i hornet. Ska definitivt lämna den möjligheten i nästa horn.
Det låter intressant! Då får du prova med olika sorters dämpning. Dacron, fårull, isolering osv...
quote: Apropå dämpning. Detta borde väl teoretiskt ta bort en del ringningar i impulssvaret då möjligheten att lagra energi under längre tid minskar. Och sen har man ju lite effektivitet att ta av om dämpning förbättrar ljudkvalitén men tar bort ett par dB.
Ja, för hemmabruk offrar jag lätt ett par dB då ett dämpat horn låter bättre, framförallt renare och mindre pipa/trattljud än ett odämpat, enligt egen erfarenhet. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 08:32:29
|
quote:
quote:Groupdelay inom kravspec om delningen hålls under 47hz.
Var lägger man då delningspunkten i teorin för att hålla GD under 15? Ska alltså kurvan ha fallit x-antal db vid 47hz eller kan den gå rakt upp till 47hz och därefter börja falla?
Hoppas någon förstår mitt morgon svammel
Är inte riktigt säker på vad du menar... men om delningen är vid 47 Hz SKA tonkurvan ha minskat med 6 dB vid delningsfrekvensen.
Group delay på 15 ms medför att högsta rekommenderade teoretiska delningsfrekvens är
0,8 / (15ms/1000) = 53,3 Hz
Notera dock att hornresp adderar systemets löptid till grupplöpstiden. Detta är helt felaktigt då group delay bara är fasens minusderivata och inget annat. Alltså ingen fördröjning utan bara fasförändring. Däremot tolkas ofta group delay felaktigt som en fysisk tidsförskjutning, men så är det inte, det är bara fasen som ändras. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 11:44:10
|
En intressant fråga angående grupplöptiden är om toppen vid 55hz kan förflyttas uppåt om bandbredden ökas åt det hållet med hjälp av veckning/dämpmaterial. Angivelsen om 15ms fick jag fram genom att skriva in 47hz i "sample". |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 12:04:51
|
Den toppen kommer snarare att plattas ut av veckning och dämpmaterial. Du sätter delay på systemet motsvarande group delay vid höga frekvenser, mellan 10 och 20 kHz. Det värdet ger tidsförskjutningen en meter framför hornet.
DVS, har du hornet så att det mynnar två meter längre från lyssningsposition än topparna måste du sätta delay på topparna motsvarande group delay vid höga frekvenser + 3 ms för att kompensera för den extra metern.
När du satt delay på topparna har du "normaliserat" group delay och helt plötsligt är det verkliga group delay bara ca 7-8 ms vid 55 Hz, alltså inom godkänd gräns om bygget blir exakt som simuleringen. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 12:23:20
|
Jag tänker absolut inte sätta delay på topparna då jag isf måste använda det digitala filtret även i det registret.
Jag skulle misstänka att jag kommer att använda takstolsfacket alldeles intill högtalaren. Skillnad i avstånd ca:+/- 0,5-1m beroende på vilket fack
Eventuellt delay skall sättas på subbarna alltså
|
Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/28 14:46:58 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 15:02:05
|
Nytt upplägg på veckningen som ser ut att rymmas. Förändringarna i simuleringen är inte så stora
|
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 17:13:34
|
Så här skulle alltså 2st stackade se ut uppifrån. Yttermåtten för en enskild subb BxHxD= 55x36x140
Det låter lovande att det går att fixa en del med dämpning etc. Hur jag löser det med fas/delay/delning etc kan vi lika gärna lämna därhän så länge. Vet ju faktiskt inte var topparna skall stå än
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 17:18:07
|
Snygg veckning. Blir nog riktigt bra. Hur ska du staga? Du kan ju göra som jag föreslog i andra tråden. Är bara att öka bredden med motsvarande tjocklek på stagbit så borde det stämma.
Tänkbara felkällor: - Som du skrev: Kan vara att hornet slår ann i rummet lite olika tidsmässigt. Speciellt relativt huvudsystemet.|| Förmodligen, men även utan toppar låter det icke optimalt. Det sura med rummet är att mitten har förmodligen -15dB och kanterna +15dB eller något liknande. Blir garanterat experiment med bummelätare sen. OT =) - För flackt filter gör delningen ooptimalt summerad. || 48dB LR så flackt är det inte. Men ooptimalt är det nog då jag inte brytt mig om att optimera. Var bara lite på skoj för ett par filmer. - Dåligt konstruerade element || Det tror jag inte. Blev överraskad av hur bra byggkvalitén verkar vara på Audes elementetn. - Brist på eller dämpmaterial på fel ställe || Garanterat. Så därför ska man bygga horn med möjlighet att ändra dämpningen. - Felaktig placering i det rum de spelar i. || Garanterat. Är därför jag skulle vilja analysera hornen lite mer. Inte bara för min skull utan för att andra ska kunna ta del av erfarenheten.
"Hur mycket, det är jättesvårt att veta, men de två horn jag har simulerat och byggt efter "rak tonkurva" har resulterat i att det blev en bulle istället. Ska mäta på de första horn jag byggde också, 20-80 Hz, 300 liter med 15". Den har svag hängmatta simulerat."
Hur var dessa dämpade? Hur stor bulle? Frågan är vilket som ger bäst ljud. Om man använder EQ för att få bort puckeln. Jag får nog veta då jag inte designar om de horn jag ska bygga. PA hornen lär inte ta skada av en puckel precis vid kickdrum och mitt HT horn har jag äntligen fått till en bra lösning på. DCX2496 har ju tack och lov EQ. OT igen =)
"Det låter intressant! Då får du prova med olika sorters dämpning. Dacron, fårull, isolering osv..." Hmm, är ju sol nu... ska se om jag kan övertyga pappa. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2009/07/28 17:20:30 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 17:36:12
|
Lite snabbt då. Minskade ned på arean en liten aning för att få plats med lådorna och det fungerade. Om jag skulle vilja öka på arean lite så får jag isf öka den invändiga bredden, ser ut att fungera bra (handlar om max:3cm).
Edit: Stagen blir förmodligen i 8mm hdf-board, har inte riktigt klart för mig hur än bara
Siffror.
Tappat en liten aning längst ner i botten men har fortfarande en liten hängmattekaraktär.
Groupdelay.
Impulsrespons.
|
Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/28 17:38:17 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 20:47:11
|
Ser att tre sektioner får nästan samma mått, spelar det nån större roll 90,93 och 94cm är det frågan om. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 20:54:54
|
Jag gjorde en liten fil med modulerade sinustoner. 4 perioder lång. Från 20Hz till 100Hz i 5Hz steg. Convolverat med foobar och SIR som jag skrev i andra tråden.
Volymen är normaliserad till högsta punkten utan att klippa för att man enklare ska se.
överst är originalet htth är mitt HT horn som jag ska bygga. xls är din senaste simulering.
*edit* Aaargh. Visste att det var nåt fel när filen var så liten. http://rapidshare.com/files/261123884/20_100_mod.rar.html Alla tre filerna som rar fil. Så man får själv passa in tidsmässigt. Man kan också se att GD inte har så stor betydelse annat än vid delningsfrekvensen. |
Edited by - Joda on 2009/07/28 22:16:57 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 23:03:25
|
Ja då har man lyssnat lite på det här också Känns som att det fungerar helt ok upp till ca:60hz där det börjar komma en del bongtendenser. Tack David, det var upplysande |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/28 : 23:38:24
|
Då var dom måttsatta och jag har även laddat om föregående simulering med dom riktiga måtten. Gjorde två skisser så att det inte skulle bli så kladdigt, felar det något så är det på nån tiondel så.....
Breddmåttet är tänkt skall vara 31cm + eventuell ersättning för stagning. Compressionratio är med dom här måtten 3,0.
|
Edited by - DahlbergAudio on 2009/07/28 23:47:23 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/29 : 00:00:05
|
Många horn blev det
|
|