HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Är i färd med att köpa ny vinylsvarv! Åsikter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/04/17 :  22:33:57  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ska leverera en Opus3 Continuo till Lund i morgon med Mörch UP-4 arm. Har dock kvar en spelare för egen räkning. En riktig svensk klassiker från Karlskoga.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/04/19 :  17:22:03  Show Profile Send Egill a Private Message
....och gissa till vem.....

jag satt och putsade på den lääänge igår kväll, en hel flaska aceton gick åt för att få den ren. Klegget (tobakstjära?) satt hårt. Idag justerade jag in det sista på tonarmen och körde igång den. Min Denon 103r har inte kommit än så det fick bli Grado goldpickupen. Inget brum med gradon denna gång, bara ljuuuvliga toner. Aningen hårt mellanregister/bas och för ljus diskant till att börja med, men jag hade nog satt nåltrycket lite lågt. Jag tyckte det mesta fixades sig efter jag höjt nåltrycket lite, jag ska did tillfälle justera digitalboxen lite också. Klart bättre än min gamla Pro-ject rpm 4.

http://www.noteworthyaudio.co.uk/Turntables3.html står det att man kan använda Pro-ject speedbox till Opusen. Jag har redan en sån, men speedboxen lämnar ju bara 16 V ut, medan den medföljande adaptern ger 24 V- kan det verkligen fungera?

Vituð ér enn, eða hvað?

Edited by - Egill on 2006/04/20 16:13:43
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/20 :  18:34:09  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Egill. Continuon snurrar med halva spänningen, men blir lite svårstartad. Det går ju att "springa igång den" så testa du och hör av dig om ljudskillnaden. Har du ett oscilloscope att koppla in på nätet och titta på störnivån när du jämför, vore det mer intressant. Vissa säger att det är en klar förbättring med konverterare, men vid de tillfällen man har försökt visa mig "förbättringen" har det falerat - men det kan ju vara "demonstrationseffekten enligt Murphys law".

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/04/20 :  19:42:34  Show Profile Send Egill a Private Message
Tyvärr, nåt oscilloskop har jag inte, så det kan jag inte kolla. Dessutom har jag för närvarande anläggningen inkopplad till nätfilter/strömfördelare (Bada och Xindak x1000), så en ev. effekt kanske ändå maskeras av dem?

Jag ska nog först justera tonarmen lite till, fixa silikon till den och låta intrycket av spelaren sätta sig innan jag försöker mig på att utvärdera speedboxen. Det har varit mycket förändringar i min anläggning den senaste tiden.....

edit: jag testade med speedboxen och det fungerar bra om man som Bo föreslog drar igång tallriken lite lätt först. Utvärdering kommer om några veckor. Kan det inte vara så att speedbox har större betydelse för en spelare som har en lättare tallrik än en med en tung?

Vituð ér enn, eða hvað?

Edited by - Egill on 2006/04/21 13:14:20
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000