HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 50 Hz brum med balanserad kabel - hur åtgärda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/08/08 :  17:43:26  Show Profile Send Vox a Private Message
För någon vecka sedan fick jag hem mitt nya slutsteg, Nuprime MCH-K38. Det har 8 kanaler som jag har kör i bryggat läge vilket alltså ger 4 kanaler. Två kanaler till resp högtalare. Ljudet är fantastiskt bra.

Dock får jag ett svagt och irriterande 50 Hz brum i högtalarna när kabeln mellan försteg och slutsteg är balanserad, xlr. Kör jag med rca-kablar är det inget brum.
Jag har testat med 3 olika uppsättningar xlr-kablar, men med samma nedslående resultat. En av kabeluppsättningarna var utan skärm ansluten i förstegsänden.

Några förslag till åtgärd?

Jag vill köra balanserat för jag upplever ljudet som bättre med mer fart, tryck, attack etc.

Försteget är ett rörbaserat buffersteg från polska Hattar Audio.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2016/08/08 18:41:14

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/08 :  20:09:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tyvärr inga förslag på åtgärd, men däremot känner jag igen problemet...
Mitt lilla Karan slutsteg gillade INTE Amerikanska försteg! Mitt gamla VTL TL 5.5 Signature MkII va kört att koppla balanserat, och på kompisens MSb Platinum DAC IV fick också spatt... VTL orsakade duktigt 50hz brum och MSB la ned sina analoga ingångar!
Troligen har det med avkopplingen av chassijord att göra, men jag överlåter till ngn mera kompetent att råda...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/08/08 :  20:34:57  Show Profile Send HerrD a Private Message
Känt problem. Kolla här:

http://www.rane.com/note110.html

och

http://www.hypex.nl/docs/appnotes/pin1_appnote.pdf

läste en del Rane när jag jobbade med brum i mitt rörförsteg och min F5'a. Finns lite tips i länkarna!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/08/08 :  22:49:29  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag tog upp problemet med Nuprimes VD och han bad mig skicka e-post till deras supportavdelning så ska de komma med lösning. Blir spännande att se hur lång tid det tar och hur lösningen ser ut.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/08/08 :  23:47:07  Show Profile Send HerrD a Private Message
Problemet är att det inte är standardiserat hur pin 1 ska hanteras i ballanserad koppling. Alla gör lite olika, om alla skulle acceptera Rane som standard skulle det inte vara något problem. Sanning med modifikation kanske då apparaterna kan ha olika chassipotential om de kopplas till olika uttag. Eftersom jorden inte har särskillt stor resistans så krävs en mycket liten potentialskillnad för att skapa en stor ström. Nelson Pass kör med en potentialhöjd jord, typ 10 ohm från skyddsjord till signaljord. Då begränsas strömmen. Signalen inne i apparaten uppfattas mellan signalledare och jord så en 50 Hz störning i jorden lagaras upp som en signal på ingången och förstärks. Mycket osannolikt att Nuprime löser detta med en eftermod då det är en stor fråga för alla tillverkare att samlas kring.


Edit: lite mera hoppfullt kanske, från sid 4 i länken från Hypex.

quote:

So what to do if you#8217;re a user and you have a box w
ith a pin 1 problem wired to an AES48 compliant
product? The best solution of course would be to op
en the faulty box, disconnect pin 1 from the cir-
cuit board and connect it to the chassis with the s
hortest possible wire. That fixes the problem at it
s root


The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2016/08/08 23:57:31
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/08/10 :  14:02:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Fick idag information från Nuprimes VD att detta är ett generellt problem för K38. De kommer att skicka ett nytt "kort" till mig. Enligt uppgift skall ingen lödning krävas för att byta korten.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/08/10 :  14:21:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För en allmänbildande avhandling om jordning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/08/10 :  14:34:00  Show Profile Send HerrD a Private Message
Coolt att dom erkänner att Nuprime gjort dåliga kort och skickar nya. Hatten av! Jordning är ett komplext och svårbemästrat område.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2016/08/12 :  19:26:00  Show Profile Send MartinX a Private Message
Fast man undrar ju hur bra dom testat sin egen produkt om dom upptäcker detta nu? Det är ett känt problem med balanserade anslutningar.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/08/28 :  18:52:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Nytt förstegskort till slutsteget är på väg.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/09/03 :  16:57:30  Show Profile Send Vox a Private Message
Har nu bytt till det modifierade kortet, men tyvärr så brummar det fortfarande.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2016/09/03 :  20:13:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Använd RCA-kablar

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/09/03 :  20:36:47  Show Profile Send Vox a Private Message
RCA-kablar är ett alternativ, men de stryper musiken en del tycker jag.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/09/04 :  10:39:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan det vara så enkelt att ena prylen kör med inverterad fas?
Många ballanserade prylar har även en ground lift, så kanske testa att köra med ojordad ström in.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/09/04 :  11:31:55  Show Profile Send Vox a Private Message
Har testa att köra med ojordad spänningsmatning till slutsteget, men med samma resultat - brum.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000