HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högupplöst hörs visst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/07/02 :  10:21:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Glöm det där med att högupplöst inte hörs, kolla den här nyheten

http://www.audiostream.com/content/its-official-people-can-hear-high-res#HwjAbg5U35mw2YYz.97

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2016/07/02 10:21:45

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/07/02 :  13:30:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det var väldigt svaga siffror dock.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2016/07/02 :  13:55:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Ska man tro tillverkarna så är ju allt nytt ännu mer högupplöst, jag håller inte med utan ljudet har blivit mer fokuserat på de övre registren än förr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/07/04 :  12:01:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Mycket siffror att stirra sig blind på, men jag tycker vinyl låter bäst, ska satsa på det längre fram men behålla min digitala utrustning som komplement. Min Meitner dac kommer jag troligen ha i många år till, men bra vinyl låter lite bättre.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/07/07 :  00:50:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Håller med alla som fattar att det är menlöst att höra något som är över 20khz..............
Hörselkurvan faller sedan med åldern tyvärr, (se tråd i forum)....
Att det dess utom kan vara en fördel att höra lite "smalare" är ju inte helt fel för plåndboken
Men att det är ju sant det jag säger är ju fakta, fråga någon erfaren får ni höra
Eller tar ni dessa ord på allvar för det finns inget osannt i dessa
Det största hotet mot denna tråd är ju de som vill kärna penger på att lura folk,hoppas verkligen att ordet hifi lever vidare med flaggan i topp efter detta inlägg

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2016/07/07 :  08:02:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är högupplöst samma som höga frekvenser nu plötsligt???

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/07/07 :  08:52:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Som du säger Räven, det handlar om mer än höga frekvenser. Jag upplever högupplöst som mer analoglikt, bättre rumsuppfattning med mer plats kring instrument/röster. Skillnaden är inte alltid så märkvärdig men gör sitt.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/07/07 :  13:17:00  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Läste nog lite fel och tänkte fel jag
Högupplöst hörs och är bra..

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2016/07/19 :  12:13:45  Show Profile Send NewMount a Private Message
Högupplöst borde teoretiskt låta bättre, då det är en bättre approximation av analogt ljud, men någonstans går gränsen för när det mänskliga örat kan höra skillnad (?). Själv är jag ganska nöjd med CD-upplösning, men tycker fortfarande att t.ex. cymbaler inte låter naturliga. Vore intressant att höra högupplöst.

Idag tycks de flesta dock lyssna på Spotty-Fi (320 kB/s), så intresset för högupplöst är begränsat...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/07/19 :  14:31:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För mig är den främsta vinsten att det ibland är bra inspelat som bland andra B&Ws Soceity of Sound har. Den musiken är en fröjd att lyssna på.

men

Det finns många minor också, att det finns någon 24/96 utgåva innebär inget alls om den inte har någon dynamik kvar. Tydligen skall Garbage nya CD i 24/96 utgåva ha en DR på 1 = ingen dynamik alls

Jag har inte sett några inspelningar som har samma mastering för alla format så man kan jämföra - någon som vet några?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/07/19 :  19:30:30  Show Profile Send MartinN a Private Message

Jag har utgått från gratis 'sample files' i t.ex. dsd och sedan använt foobar2000 med sacd plugin för att konvertera dsd filen till pcm. Sedan kan man använda något program - sample rate converter för att göra om t.ex 24bit 192kHz till 24bit 96kHz och sist 16bit 44.1kHz. Då har man filer som utgår från samma master och jämförelse är relativt enkel.

Min åsikt: Hellre högupplöst alla gånger ! Tyvärr sitter jag på ganska mycket CD och visst kan man lyssna på dem men i jämförelse tar jag alltid högupplöst.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2016/07/19 :  19:36:09  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Det finns många minor också, att det finns någon 24/96 utgåva innebär inget alls om den inte har någon dynamik kvar. Tydligen skall Garbage nya CD i 24/96 utgåva ha en DR på 1 = ingen dynamik alls



Jag kan oftast inte lyssna på musik från 2000talet. Sabbad dynamik med VU mätarna i botten hela tiden. UURK, jag väljer gärna Jazz men även där har mastringsnissarna förstört många utgåvor under 2000talet. Ett undantag - klassisk musik - där får man god dynamik och minimal kompression.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/07/22 :  21:22:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja, att köpa högupplöst på något annat än klassisk musik är meningslöst.
Om högupplöst ska ha någon framtid, så måste övriga skivbranschen lära sig hur välljud låter.
Detta är väl ett exempel på när en bransch inte lyssnar på vad kunderna tycker utan i stället sneglar på varandra medan de kör i diket.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/07/30 :  10:10:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Problemet är kanske att när gemene man tycker att bra ljud är en ljudlimpa från Sonus, är marknaden väldigt liten för riktigt välljud, tyvärr.
.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/07/30 :  10:19:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Så sant så sant snutten. Men se det så här, det finns stor förbättringspotential!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000