HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilket format ska jag välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

Sjobbe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2011/06/21 :  08:58:29  Show Profile Send Sjobbe a Private Message
Vill bestämma mig nu! Vilket format ska jag köra resten av livet?

Det jag kör just nu är vinyl, för jag gillar att ha något som står i hyllan. Något man kan hålla i. Men om sanningen ska fram så köper jag skivorna, men lyssnar på dom senare digitalt på spotify eller iTunes.

Ska jag köra CD eller Vinyl? Eller är det FLAC för hela slanten?

En anledning till varför jag kör vinyl och sålde mina cds var för det större formatet och att många sa att ljudet ska vara så mycket bättre än cd. Att analogt ljud är bättre än digitalt.
En polare kallade mig sedan för pucko och menade att allt går att räkna ut via en matematisk formel och att en cd har bättre ljud så länge den är rätt producerad.

Sen till loudnessproblemet.. finns det bara på cds? Dåligt producerade cds verkar det ju finnas gott om, och jag vill inte som konsument göra detektivarbete inför varje skivköp. Men dåligt ljud verkar ju även finnas på vinyl. Köpte en nytryckt iron maidenvinyl som lät för jävla taskigt.

Sen så känner jag också att om företagen inte kan trycka ut plattor med bra ljud.. varför ska jag betala? Då kan jag lika gärna lyssna på FLAC resten av livet.

Finns det något svar på vilket format som har bättre ljud? Sen finns ju SuperCD men det har jag dålig koll på.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/06/21 :  12:32:02  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tja smaksak skulle man väl kunna enas om. Alla har sina preferenser och bara DU vet vad du tycker är lämpligast.

Jag kör både CD, Vinyl och SuperAudioCD och sedan streamat för slölyssning via datorn.

Att välja ÄR svårt.

Vinyl kan produceras bra och dåligt och samma sak med alla dom andra formaten.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/06/21 :  12:42:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det ena behöver inte utesluta det andra skulle jag säga...
Allting måste inte ställas upp i varsin ringhörna och avgöras på knockout.

Jag har CD, FLAC:ade CD, några få SACD, Spotify och en del gamla ruttna MP3.
Gräver jag riktigt djupt kan jag hitta MD-skivor med avspelade vinylskivor på och lite annat. Philipskassetterna tror jag dock har gått hädan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/06/21 :  13:12:35  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag kör mest Flac via Squeezebox - DAC, tycker att det är en smidig lösning som låter riktigt bra, sen blir det vinyl när andan faller på.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2011/06/21 :  15:56:16  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message
Och jag kör som bearwik!

fast precis tvärtom
Varför måste du bestämma dig nu för vad du ska använda resten av ditt liv?

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/21 :  19:50:05  Show Profile Send mangs a Private Message
no offense men din post gör intrycket av att du ganska lätt faller för vad andra tycker och säger. Mitt tips är att du går efter din egen känsla och varför i hela världen måste du välja just idag?

Jag kör idag enbart FLAC via DAc och det låter lika bra som CD men ger mer möjligheter.

Det finns bra mastrade CD-skivor och det finns dåliga, Samma sak gäller LP.
Har du FLAC liggande på en server kan du enkelt justera dåliga inspelningar efter eget behag om du önskar det.

LP/CD fungerar av nostalgiskäl men FLAC är utan tvekan det smidigaste och mest framtidssäkra alternativet.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2011/06/21 :  21:47:07  Show Profile Send Porta a Private Message
Kör också FLAC och vinyl, för tillfället mest vinyl.
När det gäller din kompis med matematiken kulle jag vilja säga: strunta i matten och lyssna (skall jag säga som är ingenjör).
Men visst finns det vinyl med dåligt ljud också.
Jag skulle nog tippa att FLAC är den billigaste vägen till välljud och vinyl den trevligaste.
Mina CD-skivor ligger på vinden 'nuff said.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/22 :  07:42:05  Show Profile Send Vox a Private Message
Välj det format som du tycker låter bäst alternativt trivs bäst med.
Om du skall "framtidssäkra" ska du välja vinyl för oavsett vad som händer med elektronik/datorer och programvaror räcker det med en nål och en papperstratt för att kunna "lyssna".

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/06/22 :  08:35:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag tror inte att man kan välja något idag "för hela livet".
Ja om man inte tänker sig att gå och dö ganska snart då.

Sen kan jag inte tala om för dig vad du ska köra, jag kan inte ens tala om vad som är bäst, för det beror helt på hur man viktar de
olika egenskaperna mot varandra.
Och även om det fanns en norm för viktning skulle jag ändå inte vara kapabel att ge något entydigt "rätt svar".

Men jag kan berätta hur jag själv har det inrättat.
Min musikkarriär började som det börjat för många andra, med LP-skivor, singlar och philips-kasseter.
Allt finns kvar, både vinyl, kasetter och spelare och deck.

Vinylsvarven bärs fram någon gång då och då, bara av nostalgiskäl, men alltmer sällan. Numera max vartannat år.
Kassetterna ligger bara och samlar damm, helt orörda sedan minst 15 år tillbaka.
Jag har tänkt att någon gång ska jag rigga upp decket coh lyssna genom allt (eller det mesta) lite snabbt och anteckna
vad jag behöver "spara till eftervärlden".
Med spara menar jag alltså att köpa skivan, hitta/köpa mp3 eller något annat, givetvis inte spara ett kassettband.

Det var mina döda format.

Sen har något hundratal CD's också.
Och alla dessa ligger även nedrippade på datorn som MP3, plus några hundra till MP3.
Av rena bekvämlighetsskäl (och mellan varven lite beroende på hur anläggningen är konfigurerad, det kan t.ex.
saknas cd-spelar-möjlighet mellan varven) så får MP3 för det mesta vara musikkälla.
Ibland från dator ibland från en mediaspelare som spelar direkt från USB-ansluten HD.

På sätt och vis är jag i samma sits som dig.
Jag känner att jag inte riktigt har den lösning som ska gälla för all överblickbar framtid.
Just nu, när musiklyssnandet av olika skäl är på den lägsta nivån och i det sämsta skicket någonsin i mitt liv, så passar
128kbit MP3 ifrån en brummande dator precis lika bra som något annat.

Men snart snart, kanske kanske ...
Så har jag något som med lite god vilja kan kallas lyssningsrum och byggt nya högtalare och investerat i lite bättre
elektronik, ja kanske då.
Och då är jag rädd att MP3 med låga bitrate inte längre känns bra.
Så jag måste väl ha funderingarna igång över vad jag vill ha i framtiden.
Och just nu går mina funderingar mycket kring t.ex. FLAC tillsammans med dator med bra ljudkort eller en bra mediaspelare.

För just nu har jag vant mig vid mp3-format + dator eller mediaspelare och trivs med det.

Men att det kommer vara rätt för all framtid tvivlar jag på.

Jag känner mig väldigt ljum över SACD, Bluray och sånt, just nu.
Men jag vet inte vad framtiden har i sitt sköte, ev blir den stora grejen att se maffiga konserter lagrade på någon sådant format.



Mitt råd är:
att fundera.
att lyssna av vad andra har för grejer.
att fundera
att prova lite saker i liten och billig skala
att fundera.

Det är så många aspekter, och vi värderar dessa så oerhört olika.
Det är ljudkvalitet, det är långtidshållbarhet,
det är användarbarhet, det är pris, det är framtidssäkerhet osv osv.

edit:
Och för att ge ett helt rakt svar på en av dina frågor.
Så är det nog så att helkassa skivor har inget med formatet på ljudbäraren att göra, utan är helt avhängigt
personalen i studion.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/06/22 08:38:50
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/22 :  09:03:24  Show Profile Send mangs a Private Message
Mickel-mackels situation är nog inte unik. Finns nog ett helt gäng här som sitter och ruvar på högar av LPs/CDs och kassetter som aldrig eller väldigt sällan används. För de allra flesta innebär musik en emotionell laddning och det är ofta mycket pengar och jobb och möda investerade i ens gamla musiksamlingar.

Hur trevligt och nostalgiskt man än tycker det är med LP/CD eller kassett så finns det inget som slår smidigheten av att digitalisera filen samt lagra den på Hårddisk. Det är en tidsödande process och därför är mitt tips att man väljer FLAC istället för MP3 då det erbjuder samma möjligheter men bibehåller all information (lossless). Du kan alltså bränna en ny skiva som låter lika bara som originalet. Detta är inte fallet med MP3 som är lossy (men för den sakens skull kan låta lika bra).


De fördelar som jag kan komma på på rak arm med musik på fil är:

*Du har tillgång till hela din musiksamling på ett knappklick
* Du behöver inte lyssna igenom sämre spår på album om du inte vill utan skapar egna playlists etc.
*Du kan lätt göra säkerhetsbackup på hela dina musiksamling.
*Du behöver inte ha bokhyllor fulla av skivor och inte heller skräpa ner hela lyssningsrumemt med fodral och upp och nedvända skivor.
*Du kan snabbt (om du vill och känner behjov av det) editera skivor efter tycke och smak, normalisera låga inspelningar, höja basen, diskanten etc på inspelningen.
*Du kan placera all musik på en central server och sedan få till gång till den på alla datorer, telefoner, Ipads, media-servers som du kopplar in. Till och med aha möjlighet att lyssna på allt när du är iväg på semester eller i bilen.
* Du kan ofta snabbt få upp aktuell information om aktuell artist
* Om du som jag har ett behov av att memorera låttitlar och artister så får du mycket hjälp av taggarna för detta

Visst kanske man tappar något i mysighetskänsla jämfört med ffa Vinyl men fördelarna är betydligt starkare enligt mig.

jag har fått i ordning mitt biblitoek med de taggar jag vill ha och den folderstruktur som jag är nöjd med. oavsett vilken klient jag lyssnar via nu och framöver kommer jag känna igen mig i min skivsamling.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/22 :  09:27:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har liknande synpunkter som Mangs. Huvudsaken för mig är att lätt komma åt musiken.
Ett par vänner och jag planerar att dra igång ett projekt där vi spelar in våra favoritvinylskivor och rullband via riktigt bra
studioljudkort (Lynx) och sedan lagra detta i FLAC 24bit/192kHz. Jag har testat lite och hör ingen skillnad på kopia och original.
Det gäller dock att ha en högklassig vinylavspelning så man slipper göra om det hela senare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/06/22 09:28:46
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/06/22 :  09:35:22  Show Profile Send mangs a Private Message
Bernt Jansson om jobbet att rippa Vinyl.

Jag håller med dig helt, detta är inget jobb som man vill göra flera gånger i onödan.

Förlänge sedan körde jag in konserter via VHS samt en del skivor från vinyl på datorn. Detta tar ju betydligt längre tid än att rippa en CD. Fördelen äår ju att du kan lyssna på skivan samtidigt. :)
Jag använde mig av Cool Edit Pro (Numera Adobe) och sparade undan allt som Wav (detat var innan FLAC var påkommet.) Dessa filer redigerade jag sedan efter de behov som fanns, tog bort en del knaster, brus, hizz etz. Mina inspelningar blev klart mer njutbara och jag kunde tex avnjuta musik som jag tidigare bara hade på vinyl i bilen.

Hela denna processen var tidsödande men såhär i efterhand kan jag titta tillbaka på den med nostalgiska tindrande ögon. Det är alltså inte bara Vinyl-lyssnande som kan framkalla nostalgi utan snarare saker som man gjort tidigare och som man både uppskattade då och nu.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/06/22 :  10:33:58  Show Profile Send MartinN a Private Message
quote:
Det gäller dock att ha en högklassig vinylavspelning så man slipper göra om det hela senare.


Om man har höglassig vinylavspelning så kan man njuta av snurrande skivor, och därmed bemöda sig om allt som tillhör vinyl. Jag upplever att det tillför lyssnandet mera känsla än det skulle vara med FLAC.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/06/22 :  10:58:06  Show Profile Send bearwik a Private Message
quote:
Om man har höglassig vinylavspelning så kan man njuta av snurrande skivor, och därmed bemöda sig om allt som tillhör vinyl

Visst är det så, jag har inte gett upp vinylen även om min skivspelare inte är högklassig, men man misssar ju smidigheten i att lätta hitta enskilda låtar och skapa spellistor som är anpassade efter tillfälle och humör; alla låtar på en skiva, oavsett format, är ju inte lika bra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Sjobbe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2011/06/23 :  11:51:40  Show Profile Send Sjobbe a Private Message
Klart jag lyssnar på vad andra säger, jag kan ju inget om formaten och deras tekniska möjligheter och begränsningar. Men efter att ha läst samtliga inlägg så lutar det mest åt flac då fördelarna överväger. Visst kan det vara nice att hålla i ett snyggt fodral, men sen varför ska jag lägga ut pengar om ingen annan gör det? Nu är jag ändå den som stödjer artister på andra sätt, merch, fanclubs etc. Så mitt samvete klarar sig helskinnat hursomhelst.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/06/23 :  15:00:27  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Sjobbe, nu pratar du om fildelning över internet och sånt? Det är ju en annan fråga med både juridiska och moraliska problem.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/06/23 :  17:04:51  Show Profile Send CC a Private Message
FLAC på hårddisk är det mest framtidssäkra (förutsatt att du gör backup ;-)).
Vinyl låter underbart (oftast, och om man har plöjt ned tillräckligt med pengar) och är hur mycket nostalgi som helst... Mumma!
CD är ett etablerat medium. Men det är väl allt?

Och när vi pratar om FLAC så är det våra egna skivor som vi rippat av efter bästa förmåga. Inte någon tveksam rippning från nätet... (För allt är inte guld som glimmar FLAC!)

Att det sedan hamnar någon/några plattor (!) på hårddisken i FLAC-format som jag inte själv köpt är en styggelse som kompenseras vartefter jag får fatt i originalet (förutsatt att jag gillar innehållet!). Men det är lite som förr när man kopierade kompisars kassetband... ett sätt att finna ny musik och gillade man det man hörde så köpte man musiken eller/och gick på deras konserter!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/06/23 :  22:15:23  Show Profile Send govinda a Private Message
Är inte Flac en biprodukt från CD? Är det inte så att filen ändå kommer från cdn? Köpt eller lånad. Jag använder gärna min musik i datorn men 90 procent av min musik är köpt på cd.

Hur mycket av all världens musik finns som förlustfri köpefil? På Amazon säljer dom mp3, Det är inget alternativ för mig iallafall.

Vill man hitta och äga sin musik är det oomkullrunkeligt så att det mesta ligger på cdformat.

Vinyl är något man växt upp med som jag inte vill vara utan. Det är en del jobb och pill, Skivor som behöver göras rent utrustning som skall trimmas,Sedan skall man hitta sin musik beggad eller ny inte alldeles lätt.

Gillar man FILER måste Spotify-Abonemang vara det som ger mest för pengarna sett till mängden musik som finns att botanisera. Trots att det inte är förlust-fritt tyckerjag det är klart prisvärt.

Avkodningsutrustningen är intressant om man ser till hur stora investeringar man behöver göra för att få en viss Ljudkvalitet. Billigast avkodare kontra välljud torde vara vinylspelaren sedan en dac och till sist cd-spelaren.(obs min personliga rangordning)

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/06/24 :  10:31:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
@BerntJansson:
quote:
Ett par vänner och jag planerar att dra igång ett projekt där vi spelar in våra favoritvinylskivor och rullband via riktigt bra
studioljudkort (Lynx) och sedan lagra detta i FLAC 24bit/192kHz. Jag har testat lite och hör ingen skillnad på kopia och original.


Har ni testat vid vilket bitdjup/samplefrekvens det hörs skillnad mellan kopia och original?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/06/24 :  16:28:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Sjobbe, jag har väldigt svårt att förstå din fråga för jag förutsätter att du, liksom jag, spelar musik för att du tycker mycket om den och gillar vissa artister extra mycket.
Även om jag har största delen av min musik på LP vore det omöjligt för mig att välja bort digitala musikmedier som CD, waw-, flac- och mp3-filer.
En försvinnande liten del av musiken som produceras idag eller har producerats de senaste 25 åren ges eller har getts ut på LP (vinyl) även om den och återutgivningarna glädjande nog ökar.
Att av någon anledning välja bort digitala musikmedia är att sätta på sig jättestora skygglappar.
För överskådlig tid (och det är mindre än 5 år i den digitala världen) rekommenderar jag att all nyinskaffad musik lagras i flac, både från inköpta CD och köpta filer från nätet som kan innehålla betydligt högre upplösningar, ända upp till 24/192. Sådana finns bland annat finns hos https://www.hdtracks.com/ om du hittar något du gillar.

När man som jag sitter med tusentals skivor, LP, 78-varvare och CD inser jag att det bara kan vara meningsfullt att rippa ett fåtal dem jag spelar alla mest, med tanke på arbetsinsatsen.
Jag lider inte heller av att hantera skivkonvolut.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/24 :  22:32:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har ni testat vid vilket bitdjup/samplefrekvens det hörs skillnad mellan kopia och original?
Ja, men jag minns faktiskt inte när det började bli skillnad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/06/25 :  01:38:36  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag vill komplicera frågan/svaret med att det beror på hur väl AD omvandlingen är gjord och hur bra DA omvandlare men har vid jämförelsen.

För egen del har jag hört programmaterial i vanligt 16/44,1 CD-format som återgivet via några av världens bästa DACar (tyvärr även dyraste) i mina öron låtit väl så bra som det bästa jag hört i 24/96-192.

Gör man en sådan test med egna simplare grejor, som ett USB-anslutet ljudkort som stöder upp till 24/96 och med det gör egna inspelningar i 16/44,1 och 24/96 så misstänker jag att det inte är svårt att höra att 24/96 låter bättre, men jag skulle inte bli förvånad om inspelning och avspelning i 16/44,1 med AD och DA från exmpelvis Weiss låter bättre än 24/96 med enkla prylar.

Därför är jag måttligt förtjust i SACD och DVD-A men tycker inte att det är fel att spela in i 24/88,2 för att ha marginaler att ta av vid redigering, men en perfekt mastring till 16/44,1 ske kunna ge så nära perfekt återgiving via en högklassig DAC att inga hörbara vinster finns med att distribuera högupplösta ljudfiler till användarna.

Å andra sidan, en DAC som kan ge lika god återgiving från 16/44,1 kanske kostar 20 gånger mer än en som behöver matas med 24/96 för samma kvalitet. Matas den billiga med 16/44,1 låter den inte alls lika bra.

För ca 10 år sedan trodde branschen att vi skulle gå på det här, kassera våra CD-samlingar och köpa nytt, men tji fick de.

Om man tror på det här https://www.hdtracks.com/ beror nog på under vilka förutsättningar man testar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/06/25 01:44:15
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2011/06/25 :  09:03:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
Bra argument lennartj!

Innebär detta också, om man inte har den dyraste DAC:en, att man alltid skall avspela översamplat; exempelvis 44,1 > 88,2 samt 48 > 96?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/06/25 :  10:09:16  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag skulle aldrig säga alltid.

Min nya billiga DAC som stöder upp till 24/192 både via USB och SPDIF låter sämre på alla format, CD , uppsamplat till 88,2 och högupplöst 24/96 än min gamla (dyra) som bara klarar upp till 16/48 så foobar2000 måste nedsampla högupplösta filer.

Ovanstående bevisar egentligen ingenting men antyder att kvalitetprodukter lönar sig.

Kompisar har haft med olika nya DACar i prislägen över 10' kr som vi lyssnat på i min anlägggning och då har min gamling varit likvärdig på 16/44,1 material. DACarna har alla olika mer eller mindre betonade egenskaper som musikaliskt flöde, mikrodynamik, perspektiv och klanglig differentiering.
Med några riktigt välgjorda högupplösta filer kunde de nya dock överglänsa min gamling matad med samma fast nedsamplade till 16/48.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000