HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivor med Arvo Pärts musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/05/17 :  08:12:07  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har blivit tagen av Arvo Pärts musik efter att ha hört en del framför allt på radion. Har lyssnat mycket på det som finns på Spotify också. Men jag skulle gärna vilja ha något på skiva. Finns det nån som kan rekommendera några skivor med god ljudkvalite (helst vanlig CD) och med goda versioner av musiken? Jag är själv inte så bevandrad inom "klassisk musik" eller vad vi skall kalla det.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2011/05/17 :  13:01:23  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Eref

Mitt förstaköp av ARVO PÄRT blir!

1.Alina för sin Otroligt sagolika vackra stämning!
2.Orient Occident:
quote:
Ordet orienten uppstod som kontrast till occidenten, västerlandet. Med "orientalism" i kulturhistorien avses den estetiska strömning som följde med den ostindiska handeln och den efterföljande europeiska kolonialismen samt mötet med Osmanska riket.

3.MISERERE en skiva som berör.Tredje spåret med Sara Was Ninety Years Old. Är inspelning med en trumma i kyrka som på ett fascinerande sett omöjliggör att hitta ett mönster, rytmen ändrar sig hela tiden. Vilket är intressant då man inte kan hitta något upprepande mönster för egot att luta sig mot. En stund senare kommer ett av dom vackraste sånger jag hört.
4.Spiegel im Spiegel(BIS)

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/05/17 :  15:53:58  Show Profile Send Eref a Private Message
Tack! Perfekta tips(hoppas jag), verkar spännande! Precis den typ av rekommendationer jag var ute efter. Tack igen!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/05/28 :  21:47:17  Show Profile Send Kaktus a Private Message
kul att fler gillar Pärt!
jag blev helt fixerad ett tag när jag upptäckte honom för några år sedan:) och jag har heller aldrig egentligen lyssnat på klassisk musik.

Om du vill höra hans körmusik så testa De Profondis. Det är med en känd kör, Hilliard ensemblen, för "gregorianskaktig" musik.

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=113098
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/05/31 :  19:05:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Alina har jag sedan tidigare - en höjdare.

Införskaffade även Anders.S förslag. I synnerhet Miserere är en höjdare.

De övriga två föll jag inte för så där pladask, även om båda är värda att ha i skivhyllan (eller på hårddisken om man är lagd åt det hållet).

Men man ska inte förvänta sig traditionell klassisk musik när man lyssnar på Pärt. Han är alldeles för innovativ för att kunna placeras i den genren.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/05/31 19:13:11
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/06/01 :  18:29:05  Show Profile Send Eref a Private Message
Tack igen för tipsen! Har nu hunnit lyssna en del och hittills inte blivit besviken. Det är nya tilltalande musikaliska världar som öppnar
sig för mig.
Hittills är det kanske "Orient Occident" som gripit tag i mig allra mest.
Naturligtvis blir jag mycket intresserad av din rekommendation Kaktus så jag har lyxigt beställt den skivan också! Skall bli härligt att gotta sig vidare i Arto Pärts musikaliska värld.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/06/06 :  22:27:04  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Kul! Pärt är otroligt suggestiv.
det är svårt att "täcka" Pärt på skiva. det finns så många blandningar och det är svår hitta nåt annat än fullpris. Tror det är ECM som ger ut allt nyare han gjort?
De Profondis är otroligt fin inspelning tycker jag så det känns värt ha den på CD.

jag borde kolla Miserere själv.
Go to Top of Page

jhf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2011/06/07 :  01:13:33  Show Profile Send jhf a Private Message
Te Deum är en av de skivor som jag återvänder till gång på gång. Förutom att musiken oftast får mig att glömma tid och rum är inspelningen superb med alla hifi parametrar på plats.

Alina var ny för mig. Tack för det tipset, toppen.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/06/07 :  20:16:54  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Te Deum är fantastisk. och In Principio från 2009.

Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2011/06/08 :  13:44:29  Show Profile Send Falkman a Private Message
Köpte Fratres för några år sedan efter jag hört Summa for Strings på en cd som hängde med tidningen High Fidelity. Vackert och lågmält. Tar ett tag att lyssna in sig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000