HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Felia brandvägg&antivirus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/09 :  09:02:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kommunala Vänersborgsbostäder har tvingat över oss boende till Felia. Saklta men säkert börjar saker komma på plats även om vi står uta telefon i kanske en månad till (ingen djävel vet ).
Igår droppade det in en CD med Felias brandvägg (och antivirus). Vad är det för skit? Någon som vet??
Jag kör Sunbelt brandvägg som inte släpper igenom något obehörigt och Avast antivirus och det funkar kanonbra. Skulle Felias programpaket fungera bättre, eller lika bra som Felias service, känns det himla vanskligt att byta.

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/09 :  09:12:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Morsan har Telia(som jag antar att du syftar på) och det fungerar helt OK. (Egentligen F-Secure för övrigt). Avast kör jag själv och är mycket nöjd, men sunbelt har jag inte provat så där kan jag inte jämföra. Fungerar det du har bra, så är det väl ingen idé att byta...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:00:38  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Det är F-Secure, har väl blivit bättre men inget jag hade hurrat över. Den har blivit bättre from senaste ver 2010 är det en äldre hade jag kört något eget.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:04:27  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
soundbrigade!

Nordeken i Njurunda har samma saker på gång med Telia. Vilka delar blir ni påtvingade?
Jag tror inte att man kan tvinga folk att ha bredband. Alla har inte ens en dator! Fast telefoni och tv-sändningar kanske, men om man inte har fast telefon, så blir det kvar bara tv.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:09:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag har Telia's ADSL och deras "följa-med F-secure antivirus & brandvägg".
Funkar bra här , tror jag...

Har dock lite småstrul med deras digital-TV.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:44:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
Det fungerar snorbra har haft det i 3 år och är nöjd.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2010/03/09 :  12:44:54  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag hade så stora problem med Telias antivirus att jag fick bära min klumpiga dator till en reparationsfirma för att få den körbar igen. De installerade ett antivirus/brandvägg som heter ESET, som är det bästa jag kört hittills, och då har jag använt Norton, Panda, Norman och F-secure. Telias bredband i övrigt gillar jag, jag har sluppit problem som bekanta med andra bredbandsleverantörer råkat ut för.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2010/03/09 :  13:07:15  Show Profile Send benekm a Private Message
F-secure är både brandvägg och antivirus.
Det är lite krångligt att hantera för portöppningar, men klarar man av att stava till 8 så skall det inte vara några problem.


-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/09 :  13:51:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vänersborg har, för att spara pengar pga av ett något fördyrat ishallsbygge, tvingats att snåla och då överger man ComHem och köper in Telia (Felia, eftersom ARN har dem på bottenplatserna). Det är TV, telefon och internät via fiberlan.
Tvånget består i att överge Comhem som fungerat smärtfritt i 10 års tid, och att det inte finns några möjligheter att utan att betala anslutningsavgifter få diverse digitala tjänster via telefonjacket.
Att sedan kommunen handlat upp detta till 2000+ hushåll, utan att Telia har möjligheter att leverera nödvändig utrustning i tid är en annan men djävligt allvar historia - hur ringer vi om någon av oss här hemma ligger på gilvet med hjärtsnörp eller hjärnblödning ...

Ursäkta min hårda ton, men i en kommun där demokrati och insyn inte existerar och allt som beslutas av den färg/färg smörjan bara leder till kaos och katastrof, är vi inte många som jublar när vi får digitala tjänster som är sämre och dyrare än de vi haft tidigare.
När det ramlar in en CD med okänt innehåll kryper en synnerligen argsint och misstänksam bäver fram här hemma, luktar på paketet och slår sedan en drill på den ...


Sunbelt, hette Kerio tidigare och är en gratis brandvägg. Funkar bättre med somliga program än Zonealarm.
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2010/03/09 :  14:36:41  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Vänersborgare verkar vara ett prövat släkte.........

Lars G

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/09 :  14:45:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror han, Hin Håle, testar alla nya idéer här först innan han implementerar dem på andra håll ...
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2010/03/10 :  14:12:57  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Uppfattat, soundbrigade!

Jag bytte till mobilt bredband innan jag fick veta att dem skulle byta leverantör i våra hyreshus. Har bara tv kvar som kopplas om till Telia, hur det nu ska gå till?
Hoppas att det blir bättre bild sen. Om inte, måste det vara något fel någonstans. Jag tittar så oerhört lite på tv att jag har inte brytt mig om det förut, men om det inte blir bättre nu, måste jag reagera.

Det är inte på alla, men på väldigt många olika kanaler är bilden urusel! Ändå finns det gott om antenner där jag bor. Kanske fel med antennförstärkare i min lägenhet? Eller kanske dåliga ledningar? (Vet inte ens om det finns något sådant!)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/10 :  14:50:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ska tillägga att vi dock fått retro-TV. kanal5 sänder i svartvitt vilket gör livet nytt och spännande. Tänk så intrikat det blir att titta på C.S.I där man sprutar grå vätska på en grå en fläck, belyser med grått ljus och TADA! ... fläcken blir plötsligt GRÅ!!!! Huir coolt som helst, juh!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/03/10 :  17:49:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vi kör Telia på allt här hemma och har så gjort i 3 år snart. Det funkar finfint. Har inte haft nått problem med nått. Ok, nätet har legat nere i 10 min några gånger, men jag tror att det har varit pga reparationer och service, då det alltid händer mitt på dagen vanliga vardagar.

Ingen Telia brandvägg eller antivirus här inte. Jag tänker inte instaallera Wine bara för att köra det!

PF är dessutom så grymt mycket bättre, om jag vill sätta upp lite brandväggande här hemma. En Sun Ultra 5 med OpenBSD och PF is da shiiiit, men kanske inte det vanligaste därute i folkhemmen.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/03/10 :  17:56:52  Show Profile Send Mschill a Private Message
Har Haft Telia i snart 10 år och har aldrig då menar jag ALRDIG haft strul med Telia. Bredband, TV, Telefoni. (faktiskt vi bytte till något obskyrt annat bolag som bara strulade, så vi bytte tillbaka efter 1 år)Vad är det som inte funkar med telia?

PS. Jag kör inte Telias AV/brandvägg, Utan ESET Smart Security, Mest för att jag alltid kört ESET.DS

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2010/03/10 17:58:16
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/10 :  19:00:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Läs mitt första inlägg. Vi har haft en leverantör i 10 års tid som för en rimlig peng levererat bredband, telefoni och digitalTV.
Nu får vi en ny leverantör, utan att vi bett om det som är dyrare på ungefär samma (men sämre) tjänster.
Informatione om inkoppling, anslutning, altt allt allt är lika med NOLL. Om jag lyckas komma fram till Telia hänvisar de mig till hyresvärden som hänvisar mig tillbaka. Och de gånger jag kommer fram till Felia möts jag av snorkiga och djävligt arroganta skitstövlar.
Dessutom att, fast man har vetat om att man får 2000 nya kunder har man skitit i att försökra sig om att dessa ska få utrustning för att t ex kunna använda sin telefon. Jag har ett allvarligt djävla hjärtfel och min hustru kan f*cking inte ringa efter ambulans när jag ligger död på golvet nästa gång .... Självklart blir jag upprörd över en sådan helvetsröra.

Fan, nu blev jag upprörd igen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000