HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Prishöjningar. Protest.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/02/12 :  00:23:24  Show Profile Send Thzar a Private Message
Auktionsajten tradera har höjt priserna, from 1 februari.

Inte lönt at sälja saker under 100kr och över 100 kr blir det för dyrt jämfört med en liknande sajt. Kommer gå över till Blocket där det kostan 20kr för en Elektronik annons.

Då fick man sagt detta.




B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:35:58  Show Profile Send B-200 a Private Message
Surt men sant. Det är snordyrt att sälja på tradera.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:47:25  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
Det kan kanske ha den fördelen att posterna som läggs ut blir lite större. Inte bara ett 3,3 kohms motstånd per objekt. Det blir lite tröttsamt i scrollen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:52:44  Show Profile Send Mey a Private Message
Tyvärr är det alldeles för många varor som säljs för utropspris, eller däromkring (1-2kr). Om man vill försäkra sig om att få mer än 1 krona för sin vara, som annars kan vara värd flera hundra måste man sätta ett reservationspris, vilket kostar extra även om man inte får sin vara såld.

Jag tror helt enkelt att den svenska marknaden är för liten för att detta koncept skall fungera riktigt bra. Det är synd att Ebay inte längre har någon svensk portal utan låter Tradera utgöra den svenska förgreningen. Hade vi haft en svensk portal där varorna även exponerats mot EU hade vi haft en större potentiell marknad med bättre chanser att få vettiga priser på varorna istället för att i princip skänka bort dem mot fraktkostnad.

Nåväl, genom denna höjning lär väl Tradera göra sig av med en hel del kunder, till glädje för den välkända konkurrenten

Just my $0.02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:56:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Och det innebär att blocket.se kommer att få ytterligare annonsörer som säljer till "högsta bud"...
Hade jag velat bjuda på varor hade jag hållit mig till Tradera/e-Bay ifrån början....

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/02/12 :  10:43:05  Show Profile Send Mey a Private Message
fast de blocket-annonsörer som tillämpar högsta bud kan man ju skita i, eftersom att det inte går att följa budgivningen.
Man vet ju aldrig om det verkligen finns en till budgivare... (ungefär som när man budar på en lägenhet via en mäklare.. )

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/12 :  11:34:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl helt enkelt så att tradera använder priset för att styra efter vilka kunder man vill ha.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2010/02/12 :  15:23:30  Show Profile Send StefanL a Private Message
Många använder frakten som en säker inkomstkälla, sätter frakten på sin vara så hög, så säljpriset är mindre viktigt. Oftast handlarna som gör det.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2010/02/12 :  15:30:23  Show Profile Send Mey a Private Message
Jo, det har man noterat att vissa rundar frakten uppåt. Vissa har dessutom börjat ta en sk. 'hanteringsavgift' vilket man trodde att varans pris innefattade... mycket märkligt.

Men i framtiden kanske man slipper se spam i form av varje lösnummer av Spindelmannen som separata auktioner.
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/02/12 :  16:09:34  Show Profile Send Thzar a Private Message
Det var det som var så bra med tradera, man kunde sälja/köpa sitt en styck 3.3k resistor för 1kr + frakten 6kr. utan att bli ruinerad på annonsavgifter mm.
Över lag var det bra om man ville ha sålt lite småkrams under 100 lappen.. Perfekt.

Värna om "sakliga" mångfalden.
Nu blev det kninven i kistan, lönar sig inte längre och att sälja billigt krams, dyra saker lönar sig framför allt inte längre. Makalösa annonsavgifter till tradera.

Inte ns med KÖP NU som var av gratis karaktär innan men nu ville de ha provision på det med.

usch..

Blir Hififorum.nu sälj eller blocket. Girig som man är ;)



Edited by - Thzar on 2010/02/12 16:10:42
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/02/12 :  22:18:24  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Nån här som kan tipsa om annan köp/sälj sajt? Som liknar Tradera (minus ockerpriserna på provisionen då)?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/12 :  23:23:21  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag tycker att Tradera är riktigt korkade!
Märker de inte att folk slutar sälja när avgifterna är så sjukt höga?


När jag började sälja där så var osåltavgiften 80 öre...

Tip på alternativ:
www.budera.se (Tradera kopia)
www.tungtsomf-n.com (endast Hårdrock/Metal)
www.rockxchange.se (endast Rock & Metal)

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/02/13 :  07:06:45  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Kanske är dax att någon gör slag i saken och startar en konkurrent till tradera. Nån som är sugen?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/02/13 :  07:58:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Reggade mig på budera. Dags att börja om från scratch så som det en gång var på tradera.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/02/13 :  13:16:42  Show Profile Send mace a Private Message
Hur stor är höjningen?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/04 :  12:50:53  Show Profile Send Thzar a Private Message
Provisions kalkylator.
http://www.tradera.com/regauction/FeeCalc.aspx
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000