HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarbygge, skruvens vara eller icke vara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2009/12/07 :  17:35:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Har sökt en del men blir ej klokare...

Jag ska bygga en högtalare i spånskiva, ska jag använda lim och skruv
eller bara lim?

Om jag ska använda skruv, så finns det träskruv med borr,
hade för mig att biltema hade sånna men hittar dom ej på deras hemsida??



Drömmer om bra ljud...

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/07 :  18:06:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Att skruva kan vara en god idé eftersom du måste sätta limfogarna i press. Skruv med "borr" är ju i sig inte fel även du måste borra och försänka stycket du ska skruva dem i.
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/12/07 :  18:36:19  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
MDF är ju också en spånskiva...

Är det MDF du kommer jobba i så skulle jag undvika skruv, är som att skruva i en telefonkatalog från sidan, och förrborra gör inte det hela mycket bättre, men visst om du behöver 2 skruv som styrning så är ju inte det hela världen. Men generellt så gällar att skruv i änden på en MDF skiva försämrar styrkan hos den. Prova gärna att dra i en skruv och se hur det delar upp sig.

Vanlig spånskiva tycker jag att det är ok att skruva i som styrning. Men endast skruv som press tycker inte jag räcker om det ska göras ordentligt. Skruven ska endast vara där för styrning om du har tillräcklig press.

Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/07 :  22:22:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Den bästa skruven jag provat heter Jetting Screws. Väldigt lätt-jobbade och trevliga. Torx-skalle såklart.
En lamellfräs är nog lådbyggarens bästa vän. Men en lamellfräs och lite nogranhet så får du en enormt stark fog utan skruv eller annat förstörande.
Det blir lättare att ytbehandla, fogarna raka, jämna och starka. Du slipper sned-dragna skruvar som spräcker och krånglar.

http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW682K/
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2562 Posts

Posted - 2009/12/07 :  22:26:37  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag brukar förborra om jag bygger med MDF så att kärnan på skruven precis går in.
Då får gängorna bra grepp utan att skivan delar sig.

Själv borrande skruv drar inte ut spånen när dom borrar sig in å
då kan skivan dela sig ändå.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/12/07 :  22:54:51  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message
Det beror ju självklart vilken nivå du vill lägga hela bygget på.

Men passar bitarna bra och ska bli en låda så kommer du knappast behöva skruv som förstärkning i alla fall.

Sammansättning är en vetenskap i hållfasthet och hur det hela ska se ut har stor betydelse och en sak som materialtjocklek är också viktigt för vilken sammansättningsmetod man vill använda. Är det en öppen baffel med enkel "L fot" du ska bygga skulle jag förstärka på alla möjliga sätt. Har man ett tillräckligt högt tryck när man limmar så väter det träet bra och ger oftast en fog som är starkare än träet själv.

Men visst går det att förborra och skruva.

Hur avancerat ska du bygga?

Edit: Gick igång lite på det här då man är träskalle.... borra och skruva går självklart bra....o lim då...

Mvh / Fredrik

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2009/12/07 22:59:47
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2009/12/08 :  08:19:32  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Att limma endast fungerar bra på mdf, har gjort så i ett antal högtalarbyggen och så länge man är noggrann så går det bra.
Försökte en gång få isär en låda som bara var limmad, fick djävlar inte isär den genom att angripa den med normalt våld.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/08 :  09:21:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fortfarande gäller att ha limfogen under stort tryck. Limknekt är vad som gäller.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/12/08 :  14:53:35  Show Profile Send Zei a Private Message
Gammelmorfar som var finsnickare av rang sa;

Förborra ALLTID...

Att inte förborra var korkat och slöseri med tid i slutändan..

Sen ger jag tummen upp för Circlos Jetting Screw.. Dom är grymma!



/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/12/08 :  16:22:38  Show Profile Send Kmj a Private Message
Äh, limknekt och trälim räcker gott. Släng in ett stag eller två med så får du aldrig isär den igen. Och Som Anders (bubbel) en gång sa, SNÅLA INTE MED LIMMET. .

Min erfarenhet av skillnaden mellan lim och lim+skruv är endast att med skruv får du fula hål som är lite knepigare att dölja.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/08 :  18:37:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det går ju att kompromissa om man saknar knektar och kungar, dra i skruvar men skruva ur dem när limmet torkat - borra upp hålen till 8 eller 10 mm och släng i centrumtappar (gemenligen benämnda träpluggar).
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/08 :  19:02:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Det går inte att göra lådor om ni inte köper en Festool Domino ...

http://www.youtube.com/watch?v=NzFtHtwzHtQ



Edited by - Mickel-mackel on 2009/12/08 19:43:33
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2009/12/08 :  19:15:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag provade en sådan Festtool Domino på en verktygsmässa för någon månad sedan, den verkade trevlig, men då jag ej använt kex-maskiner förr så har jag ingenting att gämföra med.

Dessvärre kostar den väl några slantar så om man bara ska bygga ett par lådor så är det nog ingen prisvärd investering :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/12/08 :  19:45:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Dessvärre kostar den väl några slantar så om man bara ska bygga ett par lådor så är det nog ingen prisvärd investering :)


Jodå, den ligger väl runtikring 8 papp, så den går väl naturligtvis bort för de flesta.
Har ingen själv, men det skulle varit mumma ..
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000