HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Val av transistor vid kaskodkoppling???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/02 :  22:17:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har grubblat i eftermiddag på en liten nöt och nu känner jag att jag måste rådfråga er om det.

I en kaskodkoppling, hur mycket påverkar den "övre" transistorn?
Finns det någon typ av transistor att föredra?
Läser man vad tex Nelson Pass säger om kaskodning så blir man ju lite sugen. Jag själv byggde en enkel trevlig lite klass-A med TIP141 i utgångsteget för några år sedan. Efter ett tag så lade jag till en transistor i en kaskodkoplling. Det bidde då en TIP141 darlington det med. (Underbara super-highend komponenter!!! )



(Bilden har inget med den klass-A kopplade saken jag nämner ovan att göra. Denna bild är för frågan istort.)

Skulle det påverka prestandan nått om M2 i exemplet ovan var tex en IRFP150 eller en TIP141 eller en 2N3055??? Effekttålighet och sånt är ju självklart och att man får ställa in spänningar så att varje transistor får ett för typen bra arbetsområde mm... Men skulle gain, distortion mm ändras nämnvärt av valet av trissa????


Edited by - Circlomanen on 2009/12/02 22:21:31

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2009/12/02 :  23:09:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad jag förstått så har den övre trissan/komponenten inte just något att säga till om, den ska bara fara illa i sitt anletes svett medan den undre får all cred för välljud och fina mätresultat. Ungefär...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/03 :  08:26:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Vad jag förstått så har den övre trissan/komponenten inte just något att säga till om, den ska bara fara illa i sitt anletes svett medan den undre får all cred för välljud och fina mätresultat. Ungefär...



Detta är ju vad man läst och hört, men samtidigt så bidrar den trissan till gainet i kretsen. En IRFP064 med sitt låga motstånd och höga transkonduktans borde göra ett bättre jobb och bidra till mera gain än en IRFP450 med sin betydligt lägre transkonduktans och sitt högre intärna motstånd?!?!?!? En bra J-fet som är betydlig mer linjär borde sänka disten???

Bara funderingar. Hade jag haft mätutrustning så vore det en enkel sak att bygga och prova.

Nån mer som har tankar i detta ärende?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2009/12/03 :  14:21:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bidrar till gain i kretsen? Hur?
Iofs kanske man på ett sätt kan se kaskoden som ett gallerjordat (gate, bas, whatever) steg, men...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000