HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Bytte just nål på min MC!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/04/13 :  00:54:34  Show Profile Send Peter A a Private Message
Tänkte bara komma med ett litet tips till den som sitter med en dyr pickup utan nål, med dålig upphängning eller något annat allvarligt fel.

Jag har just fått tillbaka min Shinon Red pickup som satt på min Forsellsvarv när jag köpte den. Vi tar det från början...

En dag upptäckte jag att pickuphuset snuddade vid skivan ibland trots att jag körde med rätt nålvikt. Efter ett samtal till hifihusguden, vi kan kalla honom Lennart, (han heter nämligen det) fick jag reda på att upphängningen (suspension) hade gett upp och att nålen inte orkade hålla emot pickupens vikt längre. Dessutom hade jag tyckt ett tag att det inte lät så bra längre och med tanke på pickupens ålder var det nog så att nålen började bli sliten också.

Vad göra? Köpa en ny pickup i samma klass (12000-15000) eller kolla om det verkligen gick att byta nål på MC-pickuper som jag hade hört talas om. Googlade lite och hittade ett företag i USA och även en herr Van Den Hul men tyckte att de var lite dyra. sprang sedan på en artikel i Stereophile som rekommenderade en gentleman i Italien, Torlai Roberto, men tyvärr fanns det ingen mail eller webadress utsatt.
Bara att fortsätta googla och till slut fick jag kontakt.

http://www.torlai.it/

Herr Roberto visade sig vara en riktig hedersknyffel och vi fick snabbt bra kontakt även om han "sladdade" lite med sin engelska ibland. Han lämnade ett prisförslag på 330 euro inklusive skatt och frakt.

För att göra en redan lång historia lite kortare så sitter jag nu här och njuter av min Shinon Red med en ny upphängning och en ny F.Gyger 2 nål på.
Den är inte inspelad än men det låter lovande.

Oj, vad det låter lovande...

Peter Afzelius

Edited by - Peter A on 2006/04/13 00:58:11

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/04/13 :  08:25:29  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag giller historier som sluter lyckligt.
Grattis!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/13 :  08:38:05  Show Profile Send bliss a Private Message
Kul! Grattis och tack för tipset!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/04/13 :  09:10:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har tittat på den sidan och han verkar hur seriös som helst. Skall bli kul att höra om du tycker att det var värt besväret ;)

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:03:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
den firman gör otroligt bra jobb !! Kan rekommenderas !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:40:54  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Hmmm, vet ni om han tar sig an vilket märke som helst? Har en Linn Klyde som skulle behöva ny nål.....
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  12:00:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Plysch; Skicka ett mail vetja !! De kan inte bli mer än ett nej! Du får ett kostnadsförslag samtidigt!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:45:36  Show Profile Send time a Private Message
Det lät inte så farligt, fattade inte riktigt om han kunde byta hela nålarmen för 350 euro eller ?
Creative, var du nöjd ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  21:03:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Time; Jag har bara skickat dit kunder, dom har varit jättenöjda, så det är deras utsago jag går på!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

jannegärd
Member

78 Posts

Posted - 2006/04/14 :  12:44:07  Show Profile Send jannegärd a Private Message
det låter lovande vore kul om ag kunde få liv i min gamla shinnon blue hur länge fick du vänta peter på din pickup
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/04/14 :  20:22:36  Show Profile Send Peter A a Private Message
Den kom tillbaka ganska snabbt. Jag skickade iväg den 9 mars och fick tillbaka den 5 april. Frakten tar fyra till sex dagar enkel resa. Två veckor efter att jag hade skickat iväg den fick jag ett mail att den var färdig. Fakturan kom i mailen så då var det bara att knalla iväg till banken och föra över pengar.

Be om ett ungefärligt kostnadsförslag innan ni skickar iväg pickupen så ni vet om det är lönt. Det gjorde jag och när jag sedan fick den faktiska kostnaden när han hade undersökt pickupen på plats så stämde det riktigt bra.


Peter Afzelius
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2006/04/14 :  20:47:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Här har ni en liten artikel om den här firman som TNT audio har gjort http://www.tnt-audio.com/sorgenti/torlai_e.html

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/04/21 :  14:15:47  Show Profile Send filkingian a Private Message
Peter A: vad har du för nåltryck på din Shinon Red? Renoverade han både upphängningen och bytte nålen eller han gjorde något mer?

mvh Martin

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2006/04/21 14:18:36
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2006/04/21 :  22:01:49  Show Profile Send Peter A a Private Message
martin;
Han renoverade både upphängningen och bytte nålen. Bra fråga om nåltrycket, fick samma häromdan från Forselltekniker Lennart och kände att jag fick skämmas lite för att jag inte har kollat upp det. Har hela tiden trott att modifieringarna görs så att pickupen behåller sina ursprungliga värden men har blivit lite osäker på detta. Har mailat Torlai och frågat men inte fått svar än. Kör tills vidare med 1,7g. Rek. nåltryck för Shinon Red är 1,5-1,7.

Peter Afzelius
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000