HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp, Frontarna ur fas?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/07/16 :  16:16:00  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
Hej, Jag har nu kopplat in mina nya Kappa 600 till min Yamaha dsp Z9 !
Har oxå passat på att köpa ett slutsteg att driva frontarna med, ett Harman/Kardon Signature 1.5 . Jag är väldigt nöjd med hur det låter hemma nu men en sak bekymmrar mig till vansinne:

När jag kör den automatiska rumskorrigeringen med Z9:an händer följande: Frontar = Ur fas, Check + / -

Jag har dubbelkollat alla anslutningar och INGET är fel, resten av högtalarna är i fas enligt Z9:an .
För skoj skull testade jag att koppla om högtalarna i slutsteget, och satte där vit till röd, och röd till svart, Oppla, nu är allt i rätt fas....

Vad är det som händer? Allt låter lika bra även när denna fasvrängda anslutning används, basen är tight och djup.
Kan det vara så att z9:an tycker att högtalarna spelar ur fas för att basarna på kappa 600 sitter sidomonterade?
Att sedan surroundhögtalarna visar ur fas när dom är kopplade som dipoler ( kappa surround) är ju inget konstigt, och när jag sätter dom som bi-pol visar dom rätt fas, detta är ju liksom meningen, men vad händer med frontarna? Kan det vara så att båda kappa 600 är felmonterade vid delningsfiltret? Eller är slutsteget fel monterat? Eller har z9:an fått en bugg?

Hjälp mig snälla, det känns såååå fel att montera högtalarna fel via slutsteget bara för att få autokallibreringen att via rätt fas.

Fundersam

big muff, super fuzz

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/07/16 :  19:02:12  Show Profile Send Snoop a Private Message
Det är inte 100% säkert att alla elektronik grejjer kör i rätt fas, så du har nog rätt osm det är nu.....


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/07/16 :  19:23:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Gör så här att du lyssnar på en monoskiva och är det så att du inte har någon sådan skiva då kan du lyssna på radions P1. Kolla nu att hallåmannens tal verkligen ligger i mitten och inte svävar ut åt sidan.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/07/16 :  19:45:51  Show Profile Send U1 a Private Message
Kanske slutsteget kör med inverterad fas? Då får man vända på kablarna.

Gör som gcs säger, en mono signal skall vara rakbladsvasst i mitten, svävar det ut så är det fel fas.

/J
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/07/16 :  20:40:46  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
alright grabbar, jag skall testa och köra lite P1 ikväll, sänder som alltid i Mono?
Så ifall det nu är rätt fas när jag kopplat fel, skall jag alltså köra på i fel fas ok?

För Yamahans avancerade Kallibration borde väll inte ha fel? När jag körde med B&W högtalarna var det alltid rätt fas enligt autokallibrationen....

Skumma grejer det här:)

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/07/16 :  20:42:55  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
en sak till: Kappa 600 skall väll ha basen vänt ut mot sidorna? Alltså inte spela in mot Toe-in?

Men det har väll inget med fasen att göra...

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/19 :  22:57:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
För Yamahans avancerade Kallibration borde väll inte ha fel? När jag körde med B&W högtalarna var det alltid rätt fas enligt autokallibrationen....



Låter ju som om talarna var i felfas. Lätt kollat med ett 9 volts batteri. då kan du iaf kolla basen o antagligen mellan reg. o dom ska ploppa ut. Givetvis sätter du + på + och - på -


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/07/20 :  01:55:59  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
Hej Johan, kan du ta och förklara detta lite nogrannare? HEHE, vad menar du med " ploppa ut" ??

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/07/20 :  02:14:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo dom ploppar till bara

Ha ett 9 voltsbatteri , kopplar högtalarsladdarna från stärkaren. Sen sätter du kablen mot batteri polerna enligt ovan. Är högtalarna rätt kopplade internt så kommer basen att "ploppa" ut. Konen rör sig framåt en bit o stannar där. Samma sak bör du kunna se på mellan reg men inte lika mycket. Diskanten syns det inte på.

Man simulerar helt enkelt en ton som högtalaren spelar. Om nått är ur fas så går konen inåt istället. Det kan mycket möjligt vara nått av elementen som är i fel fas.

Det är ofarligt för högtalarna med så du vet.


an kan göra samma sak med musik med fast det är lite svårare att se , känna om konenerna går åt rätt håll

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

adaktus
Member

58 Posts

Posted - 2005/07/20 :  02:54:49  Show Profile  Visit adaktus's Homepage Send adaktus a Private Message
Då skall jag testa detta imorgon, kul info, detta hade jag ingen aning om:)
tack så mycket!

big muff, super fuzz
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/07/31 :  12:24:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om båda frontarna är fasvända, så märks inget i stereobilden, bara om man råkat vända den ena i förhållande till den andra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/07/31 :  14:10:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Men Björn-Ola vad händer om endast centerhögtlaren är urfas? Eller hur märker man om någon av surroundhögtalarna är urfas eller om surroundhögtlarna är urfas i förhållande till frontarna?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/07/31 :  14:23:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad du krånglar till det!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/07/31 :  14:55:30  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo jag vet men jag blir så osäker när jag tänker på det.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/07/31 :  15:28:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu slutar vi innan jag får huvudvärk.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/07/31 :  15:32:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu slutar vi innan jag får huvudvärk.

Okey vi gör det men vi kan ju istället snacka om jitter i digitala kablar.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/08/02 :  13:04:28  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
På vissa DVD som är THX-klassade så finns det ett test som spelar de olika hörgtalarparen mot varandra. Man får höra FAS resp UR FAS mellan frontar och center osv.
Tips!
/Shaft
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/16 :  18:34:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Adaktus, sådana automatiska mätningar som görs av hembioförstärkare kan ibland bli fel. Jag har provat en drös med hembioförstärkare med sådan autokalibrering, och de "gissade" fel då och då. Speciellt kan det bli så om anläggniongen är osymmetriskt uppställd i lyssningsrummet. Men prova även med "batteritesten" som beskrevs ovan, det är ovanligt men dock inte helt uteslutet att högtalarelement kan vara felaktigt anslutna internt i högtalare (även diskanter och mellanregsiter kan vara felfasade, men det kan man inte kolla med batteritestet).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/08/17 :  16:28:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: Men prova även med "batteritesten" som beskrevs ovan, det är ovanligt men dock inte helt uteslutet att högtalarelement kan vara felaktigt anslutna internt i högtalare (även diskanter och mellanregsiter kan vara felfasade, men det kan man inte kolla med batteritestet).

Precis detta har jag tidigare berört i ett annat inlägg. Det här är ju en av anledningarna till att jag föredrar aktivdelning. Om man nu ändå använder passiva filter hur gör man då för att kolla att allt står rätt till? Jag har nu aldrig testat hur det låter om en högtlarlåda där något element är fasvänt men jag föreställer mig att ett sådant fel kan detekteras genom att elementet faller liksom utanför själva lådan. Man kan tänka sig att man har en generator som producerar ett klickande ljud som man skickar in i slutsteget eller förstärkaren. Sedan har man en mikrofon som fångar upp klicket från var och en av högtalarelementen och sedan via en kabel till generatorn jämför fasen 0 eller 180 grader.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/19 :  16:56:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag förstår inte riktigt hur du menar! Du kanske kan hänvisa till det andra ställe du skrivit på så kanske det framgår?

Anledningen att jag är undrande är att det är mycket vanligt att ingående högtalarelement oftast SKA vara i olika faslägen sinsemellan eftersom ingående filter ger fasvridning vid delningsfrekvensen, samt elementavstånd m.m. Alltså oavsett om det är passiva eller aktiva delningsfilter. Om man skulle göra enligt din föreslagna metod med klickljud o.dyl. så skulle det ÄNDÅ innebära att resp. högtalarelement inte kan sägas vara "rätt"- eller "felfasat". Däreomot kan man ofta se på frekvensgången om någon montör av misstag vänt fasen på elementet fel jämfört med den tänkta konstruktionens korrekta fasanslutning av respektive element.

Framgår det hur jag menar?


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/08/20 :  22:36:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte riktigt hur du menar! Du kanske kan hänvisa till det andra ställe du skrivit på så kanske det framgår?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40947&whichpage=3
Anledningen att jag är undrande är att det är mycket vanligt att ingående högtalarelement oftast SKA vara i olika faslägen sinsemellan eftersom ingående filter ger fasvridning vid delningsfrekvensen, samt elementavstånd m.m. Alltså oavsett om det är passiva eller aktiva delningsfilter.

Jo jag vet att det ibland kan vara så, men i min värld så ser jag till att innan jag bestämmer vilka högtlarelement jag ska köpa så kollar jag varje elements faslägen inom det området som jag vill att den ska arbeta. Tyvärr är det inte så vanligt att fabrikanten uppger sådana kurvor men det finns några t.ex Beyma och jag tror t.o.m JBL som gör det. Nu börjar det bli komplicerat om vi ska gå in på den totala fasgången i en låda. Man får nog ta till en kantvåg och flytta på elementen antingen framåt eller bakåt. Ett annat sätt är väl att fördröja signalen till dom olika elementen som Tannoy gjorde på sin tid. Mitt projekt som jag hoppas ska bli klart går ut på att fördröja mellan & diskantregistren i förhållande till den betydligt trögare basen. Som parentes kan jag också nämna att slutstegen kommer att ha mycket hög dämpfaktor för att snabbt kunna stoppa eftersvängningen i varje element.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/08/24 :  16:10:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det ser ut att bli tämligen komplext ditt kommande system. "Risken" eller vad man ska kalla det för med ett sådant komplext system, som jag ser det är, att sådana system tenderar till att aldrig bli "klara". Det är alltid något som måste skruvas och ändras på. T.ex. flyttar du element fram och till baka, måste du hela tiden göra avvägningen mellan bra frekvensgång vid delning, ELLER bra fasgång, OCH utstrålning i olika riktningar. Eftersom faslinjäritet är dokumenterat extremt svårt att höra, så är kanske en rimlig väg att gå, att satsa på frekvensgången i första hand.

Dämpfaktorns betydelse ser jag mer som en teknisk grej som kan lösas tillräckligt elegant, även om man måste ha en spole på t.ex. 1 ohm i serie, det kan man ta hand om med dimesnioneringen av låda/element för att uppnå önskade egenskaper. Visst, slutsteg med ytterligare högre dämpfaktor än vad dimensioneringen kräver, är förstås INTE bra (inte bra heller med tanke på frekvensgång).


Hoppas att du får ihop ditt högtalarsystem! :-)

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000