HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Har någon lyssnat på Denon AVR 3805
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/06/01 :  11:00:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag när en liten fundering på om jag ska köpa Denon AVR 3005 och jag undrar om någon på forumet vet något eller kanske rent av äger den. Hur låter den vid musiklyssning? Hur många digitala ingångar har den ...jag behöver själv minst två Spdif + två Tos men gärna fler. Hur fungerar den automatiska rumskorrektionen. Kan jag koppla in en extern rumseq. mellan försteg och slutsteg? Jag har en Pineer DVD 757 och jag undrar om man kan koppla in den via firewire till Denon. Ja det var en hel del frågor som jag ställt och jag hoppas att någon kan svara på detta. Hifiklubben kunde inte svara helt säkert.

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/01 :  13:39:21  Show Profile Send Bubben a Private Message
Hur låter den vid musiklyssning? helt ok för att vara hemmabioreciver. Kan inte jämförsas med tvåkanalskomponenter i samma prisklass, men nästan.
Hur många digitala ingångar har den? 5 optisk, 2 coaxial
Hur fungerar den automatiska rumskorrektionen?Man ställer mikrofonen vid lyssningspossition, ställer in vilken typ av korrigering man vill göra, och väntar på att recivern ska bli klar med sina testtoner. Tar någon minut. Lägena som finns är Flat("audiophilläget", kurvan blir så rak sommöjligt för respektive högtalare), Normal (jämn frekvens från 2kHz) och Front(anpassar fronthögtalarnas återgivning efter surroundhögtalarna).
Kan jag koppla in en extern rumseq. mellan försteg och slutsteg? Nej, finns ingen "main-in", bara "pre-out".
Kan man koppla in Pioneer 757 via firewire till Denon? Nej, Denon 3805 har inte Firewire, utan den kallas Denon-link. De större modellerna har Firewire, men om de är kompatibla med andra tillverkare är osäkert. Svårt det där när standarden är relativt ny...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/06/01 :  17:12:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Tack det var ett snabbt svar från Bubben. Det resulterar i att jag står över. Jag vill ha fler digitala utgångar och då helst Spdif. Det här med att man inte kan göra en insert med exeterna filter är inte heller bra. Om man skulle vilja ha ett elektroniskt delningsfilter och ändå kunna utnyttja de inbygda slutstegen går alltså inte....illa.
Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/06/05 :  21:07:16  Show Profile Send radelius a Private Message
Jag var in på hifiklubbeb i Gbg här om dagen och lyssnade på den. Jämförde med en billigare Nad. Denon 3805 lät tissigt och syntetiskt i mina öron medan Naden var lite väl soft/luddig. Gick missnöjd därifrån och in på Ågrens Hifi. Lyssnade där på en Arcam AVR300 och en Marantz 7500. Det skulle jag inte ha gjort. Jag är övertygad om att Marantzen låter bättre än både Denon och Naden. Om jag uttrycker det lindrigt så åkte Arcamen åttor runt Marantzen. Det är lustigt hur musik man normalt inte lyssnar på eller ens tycker är speciellt bra kan bli intressant. Det är det som är den stora skillnaden.
Alla jämförelserna gjorda i Stereo läge och med recievrarnas interna DAC:ar.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/06/07 :  05:29:19  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Alla jämförelserna gjorda i Stereo läge och med recievrarnas interna DAC:ar.
Men vad var det för akustik i respektive lokaler, var de jämförbara? Var det samma högtalare? Det känns relevant på något sätt...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/06/07 :  10:41:58  Show Profile Send olof a Private Message
Jag hade en vincent 238 innan som jag faktiskt var väldigt nöjd med. Jag tyckte dock att diskant och övre mellanregister återgavs bättre med 3805 vid direkt test dessa emellan. Basen var dock bätte med 238an. Det slutade iaf med att jag sålde min 238 och köpte en 3805. I efterhand så har jag noterat att den inte är idealisk för högspelningsövningar så jag funderar på ett separat slutsteg till hösten
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/08 :  15:17:43  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag ahr jämfört denon och marantz lite lätt sida vid sida, dock ett väligt bristfällande test då vi anävnde oss av rc-l som högtalare och körde analot vilket itne ger så mycket om man ska jämföra receivers

Men om jag ska snabb dra det hela så har marantzen mer effekt än denon och lite ättre 2 kanals ljud.

Dock sämre i film läget....

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:10:46  Show Profile Send radelius a Private Message
Nad-Denon jämförelsen var inte 100% jämförbara, Lyssnade först på 3805:an på en "vass" anläggning, konstaterade att det fanns ett diskant tillägg som inte är korrekt. Bad därefter att få jämföra med en bra nad (min nyfekenhet var primärt T163v2). Kopplade därför upp en Denon 2805(?) och Nad någonting och switchade mellan recievrarna med i övrigt identiska parametrar. Precis samma fenomen med Denon, för mycket tiss för mina öron, det låter inte så på en livekoncert. Naden däremot som Nad brukar vara trevlig men lite tråkig.
På Ågrens Hifi var det däremot en helt korrekt jämförelse som gjordes, A-B test på önskade grejer med bra kringutrustning.
Jag kan givetvis inte svara på huruvida de nätkontakten var rätt fasade resp hur inkörda de var.
Den slutsats jag drar utifrån mina preferenser är att Arcam kan jag rekomendera ljudmässigt om man har råd, resten är nog mest tycke och smak.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/18 :  23:51:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
vilka talare var det i respektive anläggning?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/06/19 :  02:30:22  Show Profile
Jag sitter med en Marantz 7500 själv som jag anser vara outstandning i prisklassen.
Men hade jag råd skulle jag hellre såklart sitta med en Arcam 300 .. men den kostar ju mer än dubbelt så det vore ju konstigt om den inte vore bättre :)
Marantz 8500 kan man för övrigt köpa billigt från tyskland, jag skulle inte gråta om någon glömde en sån hemma hos mig

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/06/19 :  13:00:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Var kan jag hitta Arcam i Stockholm och vem har agenturen för densamma. Jag har ju sett Arcam lite här och var men jag kan inte komma på var. Jag är intresserad av en förstärkare med preout och prein. Det verkar vara så att det inte är så vanligt med sådant.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/19 :  13:20:23  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ljudtema har agenturen för Arcam. I stockholm finns återförsäljarna Ljudmakarn, Pause (Både norrlandgatan och sveavägen) och Lars Bengtsson Audio & Video.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/06/19 :  13:57:33  Show Profile Send Bubben a Private Message
Gäller samma frågeställning med denna som med Denon kan jag ju dra lite kortfattat direkt. Arcam har 3 optiska och 3 coaxiala digitalingångar, det går inte att separera för och slutteg, precis som Denon. Har inte hört just AVR300 s det kan jag inte uttala mig om och någon firewire finns inte.

De krav du har hittar du nog lättast i NAD T163v2(plus de slutsteg du behöver), Nad T773v2 eller Nad T763v2.
Annars finns ju H/K 5500, 7500 och 8500. Men då står det H/K på fronten igen, och det var väl det du vill ha bort?

Vad är det som gör att du verkar ha valt bort Pioneer som du har DVD-spelare från? Då kan du ju använda firewire...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/06/19 :  16:11:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har väl egentligen inget emot H-K men det som inte är bra är om den går sönder och att då behöva skicka en tung apparat till Göteborg för service. Pioneer är inte lika bra utrustad som H-K vad det gäller coax ingångar och utgångar. En sak till som är bra med H-K är faktiskt att den har HDCD. Det är ju så här att det är lätt att köpa men sen när det blir tal om service då blir det svårt. Jag kommer att tänka på en CD-spelare som jag har från Onkyo(DX 706). Den kunde plötsligt bara spela vissa skivor och jag lämnade in den på service men det blev ändå inte bra till slut lyckades jag hitta ett serviceföretag i Växsjö tror jag att det var. Dom bytte laser och spindelmotor och si den har fungerat sedan dess. För ett par år sedan mätte jag jittret på den spelare och fick värdena +3ppm & 2 nsek vilket är jätte bra för en standard spelare som jag köpt för 6000 spänn och som jag höll på att få slänga i kontainern. Jag hade kontakt med ett serviceföretag i Stockholm angående min H-K men jg förstod att det liksom inte var så mycket idé att göra något på grund av kostnaden, det var nog bättre att köpa något nytt! Jag gillar ju egentligen min H-K AVR 5000 som då har pre-out/pre-in precis vad jag behöver men jag känner liksom att man som konsument blir lite lämnad i sticket när man behöver hjälp.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/06/25 :  18:36:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Jag har ägt 3805 sedan knappt ett år.
Om man har många källor, spelar många olika format och kanske har mer än en monitor så är den otroligt smidig som försteg.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2005/06/26 :  02:23:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu förstår jag inte vad du menar med "mer än en monitor". Det är inte heller lätt att hitta en AV-förstärkare med 192/24 och med fler än en digital utgång. Jag vill ha både Tos och Spdif.(AES/EBU går också bra) Hur är det egentligen med AV-förstärkare...kan man titta på en film eller lyssna på radio samtidigt som man spelar in en CD-skiva på något analogt alt. digtalt medium. Jag tror att man missat något där.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/06/26 :  12:04:04  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
Jag skrev "monitor" eftersom det är så det står på receivern, exvis projektor eller bildskärm. Nu är inte 3805 extremt bra på just det, men sammantaget flexibiliteten om man har mycket elektronik är bra. Jag har exvis tre bildkällor som alla går via 3805 som komponent till projektorn och har receiverns OSD-meny på en 15" lcd samtidigt. Allt utan nya inställningar från tid till annan.

Spelar aldrig in något, men om du spelar in i zon 1 och lyssnar på radio eller ser film på zon 2 borde funka. Eller missuppfattar jag din fråga?

ps. Nackdelar med 3805:
- Att man inte kan döpa om signalkällorna.
- Att man inte kommer till skott med surround sacd via denonlink.
- Att fjärren drar så mycket batteri.
- Att man valt lite veka högtalarterminaler.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/06/27 :  15:40:21  Show Profile Send Frasseman a Private Message
calle jr: AVR 3805 är klar för SACD, den har aldrig varit låst för detta. Låsningen ligger i DVD-spelaren, nu är SACD (denon link gen. 3) till DVD-spelarna (DVD 3910 / A11 / A1) äntligen godkännt av Sony / Philips, så inom kort så kommer det att finnas modifikation till dessa spelare.

Mvh
Andreas

Min anläggning
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/08/26 :  22:53:26  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag var inne på Hifiklubben Sveavägen i Stockholm i dag och lade märke till en stapel kartonger klädd med avspärrningstejp. En närmare titt gav vid handen att Denon 3805 är prissänkt från 11998 till 8998 kronor från och med 31/8. En 3805 till priset av 2805?

Se länk:
http://www.hifiklubben.com/se/Nyheter/detail/1572.htm

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/08/29 :  20:10:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
8998:- för denna reciever är väldigt prisvärt, men priset gäller ett begränsat antal apparater på katalogpartyt 31/8 0800. Häng på låset!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000