HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 BayonetPlug
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/29 :  13:16:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Eller också så plockar man ut delningsfiltret ur högtalaren, byter det interna kablaget, byter till bättre komponenter och löder högtalarkabeln direkt på filtret så slipper man alla dessa kontaktövergångar mellan olika material som aldrig är bra. Och får maximal förbättring.
Dessutom så hör man även förbättringar om den gamla kontakten behövde lödas om etc. så all förbättring är inte bara att härleda till nya kontakter.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:52:24  Show Profile Send DonMega a Private Message
Oj oj vilken skillnad det blev med BulletPlug!!! Jättenöjd nu!!!
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/14 :  15:10:57  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hmm...jag har aldrig noterat någon "natt&dag" skillnad mellan olika banankontakter, har testat det mesta vid det här laget. Det kanske inte är oväntat att jag därför tar jubelropen om Eichmanns hysteriskt prissatta plastbitar med viss nypa salt. Högtalarkontakterna är ju fortfarande guldpläterad mässing? Skall det blir någon skillnad skall man byta dessa till en bättre variant och varför inte byta kontakterna på förstärkaren också. Sedan löder man med blyfritt tenn med hög silverhalt.

Vad gäller banankontakter i övrigt kan man göra det enkelt för sig som t.ex. Nordost och montera marknadens billigaste banankontakter (finns även hos t.ex. Svalander) då det som sagt inte hörs någon skillnad (man bör fråga sig VARFÖR det skulle höras någon skillnad såvida man inte gör "det kompletta ingreppet" som jag beskrev ovan).

Jag som både i viss mån har "guldöron" och är musiker med mycket gott gehör (och därmed ljudminne) kan inte höra skillnad mellan Bullet, Monacor eller slitsade bananer enl. Nordost, förutsatt att de samtliga är lödda på samma kabel med samma blyfria silverhaltiga tenn. Jag är därmed i lika delar djupt imponerad eller skeptisk till folk som påstår sig få "enorm skillnad" i ljudet. En "enorm skillnad" är t.ex. Proson vs. Krell. Man skall vara försiktig med sina adjektiv, annars har man inget att säga när vi får se världens åttonde underverk!

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/05/14 15:16:07
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/05/14 :  17:14:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst är det rätt som Marcus säger att ENORM skillnad är det nog inte, men skillnad mellan olika kontakter finns det...

Och har man tex en kabel med så ren koppar som möjligt för att det nu låter bättre, så vill i alla fall jag använda en kontakt med så lite nickel,zink,ten osv som möjligt..för det finns kontakter som har ungefär en 30 % koppar och sen en himla massa annat strunt...

Jag har en kontakt på gång som kommer på den svenska markanden som kommer ha 99,3 % ren koppar i sig ( RCA och XLR ) och det är ca 50 % mer än WBTs bätre varianter....
Och med den så kommer man få samma rena koppar i både kabeln och kontakten ( nästan ), så håll ögonen öppna !!

/Martin
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/14 :  17:43:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Som vanligt är du (MartinH) ute och snurra med begrepp som "ren koppar" och NASA-teknologi, håll dig till det du vet så slipper vi höra på massa trams.

quote:
Jag har en kontakt på gång som kommer på den svenska markanden som kommer ha 99,3 % ren koppar i sig
Jaha, vanlig kopparkabel har ju en renhet på över 99.9% så den kontakt du ska ta hem är ju väldigt oren i så fall.

Syrefri koppar (OF-Koppar)

OF-koppar innehåller ej några tillsatta ämnen. Kopparhalten är vanligen över 99,95%. Kopparn är ej känslig för vätesjuka. Den är framställd genom nedsmältning av katoder (elektrolytkoppar) och gjutning under reducerande atmosfär, som förhindrar att materialet tar upp syre.
Exempel på koppartypen är Cu-OF.


[http://www.scda.com/sv/cu_egensk.htm]

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/05/16 00:01:41
Go to Top of Page

metalwarrior
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:50:17  Show Profile Send metalwarrior a Private Message
Hej!

Jag är ny här och ämnet kanske inte är "aktivt", men jag måste säga något om mitt byte från banankontakter till Bayonet Plugs på min QED Silver Anniversary högtalarkabel. En otrolig skillnad på hur instrumenten låter! Basgitarren var mest påtagligt. Mycket mer framträdande än tidigare. Därefter trummor, gitarr och övriga instrument. En helt annat attack och bett i instrumenten. En helt annan närvaro. (Ja, jag lyssnar på hårdrock...)

NAD C 372
NAD 542
B&W 604 S 3
DENON DE-70
QED Silver Anniversary med Eichmann Bayonet Plugs
TARA LABS 3300 och 2200
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000