HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pavel Dudeks deLuxe Gainclone gruppköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/03/25 :  10:06:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har nu under tre års tid försökt övertala Pavel att köra ett gruppköprejs. Han är himla trög för han vill inte ge bort sin konstruktion men äntligen så har vi kommit överens att köra ett gruppköp... endast en gång.... så passa på. Enligt mig så är detta en av de bästa konstruktionerna för en komplett LM4780 baserad förstärkare. LM4780 är två stycken LM3886 chips i samma kapsel. Här finns en utredning om detta.
http://home.pacific.net.au/~gnb/audio/lm4780.html

Ni som kan mönsterkortsdesign ser att han vet vad han håller på med. Gruppköpet handlar enbart om mönsterkortet, inga komponentkit. Det får man själv ordna.

Lista att teckna sig på finns här. Listan är bara för att kolla intresset och är inte bindande, mer en indikator på om projektet kan genomföras vilket det verkar som just nu.

Konstruktionsmässigt är det ett stereoslutsteg med tillslagsfördröjning och balanserad ingång. På kortet finns även nätdel förutom transformator. Dokumentation finns här. Komponentlistan är på tjeckiska (EDIT: Finns på engelska nu) men den kommer att översättas den med.

Dokumentation på mönsterkortet finns här.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/03/29 15:15:59

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/25 :  17:30:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Samma GB som på diyaudio va? Så man inte dubbeltecknar sig.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/03/25 :  18:28:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag hittar inget pris och sista "köpdatum".

Mvh
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/03/25 :  19:57:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Samma lista, precis. Lilla Sverige är litet men trots allt har vi några svenskar som har tecknat sig.

Priset är ännu ej bestämt eftersom antalet kort inte är bestämt. Det finns en startkostnad och ett ganska lågt kortpris men allt måste slås ut per kort. Priset är "attraktivt" och inte någon knäckfråga om man tar hänsyn till hela kostnaden för en förstärkare. 1 april (kan man läsa, kolla efter "Dates" med stora bokstäver) är ungefärlig deadline innan jag skapar den bindande listan. Nu är det bara intresselista. Blir det 25, 50 100 eller 500 kort? Tiden får utvisa detta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2007/03/25 :  20:34:01  Show Profile Send trango a Private Message

Hoppas att fler hoppar på det här gruppköpet, verkar vara en mycket bra konstruktion.

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2007/03/25 :  21:59:41  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Är det någon som vågar sig på en gissning vad man har för budget för att bygga en modul? Hur mycket drar det iväg med komponenter och trafo?

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/03/26 :  21:06:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är inget dyrt steg om du tittar på vad det innehåller. Som minimum är det vanliga industrikomponenter som används. Möjligen är 10 mm snap-in lytar lite dyrare (och bättre) men annars finns det stort utrymme för personliga val. Trafon bör vara ligga inom intervallet 100-300 VA, 2 x 18-24 VAC

Det kommer säkerligen ett bli minst 50 kort och det är ju bra, tveksamt om vi kommer över 100 kort.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:02:13  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är snart dags att knyta ihop påsen så är det någon mer intresserad så gäller det att passa på.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

steff
Starting Member

21 Posts

Posted - 2007/03/29 :  13:42:05  Show Profile Send steff a Private Message
Ok , har försökt att ta mig in på listan men misslyckats , är intresserad av 2 pcb + 4 induktanser.
MVH Stefan

Stefan Tingsén
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/29 :  14:28:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Priset är ännu ej bestämt eftersom antalet kort inte är bestämt. Det finns en startkostnad och ett ganska lågt kortpris men allt måste slås ut per kort. Priset är "attraktivt" och inte någon knäckfråga om man tar hänsyn till hela kostnaden för en förstärkare.

Det förstår jag, "ganska lågt" och "attraktivt" låter ju bra, men vad talar vi om för prisspann? 10, 100, 500, 1000 SEK/st eller kan priset variera inom hela detta? ( Även en Ferrari kan ha ett attraktivt pris utan att vara överkomlig )

Om detta är klargjort någonstans så ber jag på förhand om ursäkt för att jag inte kan läsa!

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/03/29 :  14:30:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A, jag har listat mig för ett stödköp om 4 st kort.

Induktorerna antar jag är lätta att tillverka som vanligt så det blev det inga.
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/03/29 :  15:01:48  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Även jag har anmält mitt intresse, 2 kort o 4 induktanser

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/03/29 :  15:14:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Drosslarna är lätta att göra om man har snitsen men det är ganska drygt att göra många så jag vill ha 10 kr styck för jobbet. Då får vi se hur många som vill ha de fixat. Jag erbjuder det som service men tråd kommer att ingå för den som fixar lindningen själv.

Lägga ett kretskort i ett kuvert är inte samma sak som att bli blå om fingarna när man brottas med 1,3 eller 1,5 mm tråd.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/03/29 :  15:58:32  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis. Drosslar blir äkta DIY för min del alltså så att du sparar dina fingertoppar till nästa projekt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/29 :  17:23:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Satt upp mig för fyra kort.

Kan vara bra o ha liggandes

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

MadFinn
Member

87 Posts

Posted - 2007/03/30 :  07:29:47  Show Profile Send MadFinn a Private Message
Var signar jag mig för ett gäng kort
Vill ha 6 st
MadFinn

MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/03/30 :  09:18:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
http://www.diyaudio.com/wiki/index.php?page=LM4780+Pavel+Dudek+GB
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2007/03/30 :  13:19:47  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Önskar 2 st. kort

lagun49

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2007/04/04 :  13:29:11  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Nuså, nu börjar det likna något, 100 intresse anmälningar!
Kul!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/04/05 :  14:24:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Den skarpa listan är uppe nu. Det är bara att anteckna sig och pröjsa. Förhandsintresset är 100+ och det ska bli spännande att se hur det blir och det ska också bli spännande att se hur det kommer att gå för de som bygger. Kortet är debuggat och klart, 100% felfritt. (mayday, jag hoppas att du får ordning på ditt odebuggade kort)

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:27:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Skriven på skarpa listan och tog med spolarna. Tror priset blivit fel på 4 kort (422 istället för 442)?.

Tack P-A för att du driver denna GB. Tillfället kommer nog samt sagt aldrig åter..
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2007/04/05 :  15:28:39  Show Profile Send menace a Private Message
Har anmält mig nu!

En liten eftertänksam fråga bara: hur svårt/dyrt blir det att få tag i alla komponenter här i sverige? ELFA verkar ju inte ha LM4780, å andra sidan är dom ju inte så värst billiga heller.
Går det kanske att göra ett gruppköp här i sverige för komponenterna?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/04/05 :  21:01:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Satt upp mig skarpt för tre kort, det är ju en ringa investering...så här långt.

Gruppköp på komponenter blir det nog läge för och sedan en gruppbyggtråd som heter duga

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/09 :  13:38:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Beställt fyra kort

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/09 :  13:45:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Gruppköp på komponenter blir det nog läge för och sedan en gruppbyggtråd som heter duga

Japp!
Beställt 2 kort.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/09 :  15:03:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För tydlighetens skull vill jag säga att det här gruppköpet inte sker genom Hififorum. Trådskaparen har länkat till ett gruppköp
som sker på en annan site. Därför har Hififorum ingen kontroll på det hela och tar heller inget ansvar för eventuellt strul.

Skulle komponentsamköpstråden skapas här så ska admin kontaktas i sedvanlig ordning. (Se reglerna för gruppköp.)

Så var det sagt som jag anser måste sägas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000