HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Frankenstein

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2023/02/09 : 07:59:24
Dr Frankenstein tog div delar och satte ihop något som fungerade, kanske inte just HIFI men själva tankesättet går ju att tillämpa.

Ytterligare en sak jag misslyckades med för en 20 år sedan eller så var Bruce Rozenblit "Grounded grid preamplifier", ett rörförsteg baserat runt 3st ECC82.
Jag har redan byggt ihop en version av detta försteg men det var av kinaköpta kit och det är inte exakt det jag var ute efter.
Så nu bygger vi det en gång till och denna gången kommer jag göra så att jag uppdaterar allt eftersom jag bygger på det, så det kommer ta tid och resultatet är inte satt än.

Vad kommer försteget innehålla och hur kommer jag bygga det?
Jag kommer "ta vad som finns och se var vi hamnar" och målet är, som med Krellklonen, att betala så lite som möjligt.

Så, vad har jag då?
Rör finns så det räcker och blir över från ett dödsbo.
En trafo på 18VA 2x6V som kan kopplas till 12V, likriktas och regleras.
2st udda trafos med dubbla primärer på 2x220V och enkel sekundär på 18V/250mA. Dessa två kopplas sekundär mot sekundär och ena ändan parallellkopplas så jag får 220V primär och 2x220V sekundär.
Nu är Det små trafos på 4,5VA men försteget drar bara 8mA så det räcker och blir över. Originalet använder 2x110V och kör med spänningsdubblare så jag får ändra lite här efter vad jag har.

Nätdel och förstärkarkrets byggs p2p.

Det rekommenderas att man har en delay på utgångarna som kopplar signal till jord under de första 15 sekunderna, det har nått att göra med nån uppstartspuls eller liknande. Så några billiga kinakort har inhandlats och modifierats för att öka tiden från 10s till ca 20s.

Chassit då?
Jag har en extremt noggrann kompis som för länge sedan byggde en gainclone men en kanal gick sönder. Chassit blev stående och det skänktes sedan till mig. Då han jobbade med plåtstansning så är det ett väldigt fint chassi, jag återanvänder detta chassi.
Detta chassi har två VU-mätare och tillhörande kretskort en gemensam kompis har tagit fram så de skall jag också försöka få liv i.

Här är vi idag.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kmj Posted - 2023/02/14 : 12:37:50
En förkylning har kommit i vägen men lite kabeldragning och 12v psu har jag fått gjort iallafall.
12vdc till glöd, reläer och VU-mätare.





Imperial Posted - 2023/02/10 : 19:22:04
Kmj Posted - 2023/02/10 : 07:28:46
quote:
Den här tråden kommer å följas...

Då får jag väl se om jag hinner med nått i helgen.
Imperial Posted - 2023/02/09 : 22:07:46
Kul!

Den här tråden kommer å följas...
Kmj Posted - 2023/02/09 : 20:23:35

quote:
De där delaykorten, har du nån länk till dem? Har letat efter nåt liknande utan att hitta nåt som jag tyckte passade mina ändamål


https://www.amazon.se/Camppy-Justerbar-Fr%C3%A5Nkopplingsmodul-Tidsf%C3%B6Rdr%C3%B6Jningsrel%C3%A4Modul-F%C3%B6Rdr%C3%B6Jningsrel%C3%A4Sk%C3%B6Ld/dp/B0BNB3Z2LN/ref=mp_s_a_1_22_sspa?crid=YFHV3D78YIRK&keywords=ne555 timer&qid=1675970455&rnid=20692916031&sprefix=ne555%2Caps%2C126&sr=8-22-spons&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9zZWFyY2hfbXRm&psc=1
Fuling Posted - 2023/02/09 : 16:36:47
Fint med lite DIY här på forumet igen!
De där delaykorten, har du nån länk till dem? Har letat efter nåt liknande utan att hitta nåt som jag tyckte passade mina ändamål.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000